اختلالات خواب چیست؟

آیا مشکل کم خوابی و یا خستگی مفرط دارید؟شاید شما دچار اختلالات خواب هستید.در ادامه این مطلب از الودکتر با اختلالات خواب آشنا شوید.

اختلالات خواب چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نتوانید به راحتی بخوابید.و یا پس از ساعت ها خواب هنوز هم احساس خستگی کنید.در ادامه این مطلب از الودکتر به اختلالات در خواب پرداخته ایم.اگر شما هم با مشکلات خواب مواجه هستید ادامه این مطلب را بخوانید.

اختلالات خواب

اختلالات خواب

خوابیدن و شرایط آن ، بر میزان چاقی و چگونگی خواب شما تاثیر می گذارد.. اگر در صبح احساس آرامش ندارید و هنور احساس خستگی در شما وجود دارد ، به  یک پزشک مراجعه کنید. زیرااختلال درخواب یک مشکل جدی است که می تواند سلامت و ایمنی شما را تهدید کند.

خطرات ناشی از کمبود  خواب

کمبود خواب می تواند تقریبا در هر بخش از زندگی شما  ایجاد شود. تحقیقات ارتباط کم خوابی با حوادث اتومبیل، مشکلات ارتباطی، عملکرد شغلی، آسیب های مربوط به شغلی، مشکلات حافظه و اختلالات خلقی را ثابت کرده است. مطالعات اخیر همچنین نشان می دهد اختلالات خواب ممکن است به بیماری قلبی، چاقی و دیابت نیز منجر شود.

نشانه های اختلال خواب

اختلالات خواب

علائم اختلال در خواب ممکن است متفاوت باشد و به سیستم بدن شما بستگی دارد، اما به طور کلی این علام از علایم اختلال خواب می باشد:

  •      احساس می کنید در طول روز بسیار خواب آلود هستید
  •      سقوط  را د رخواب تجربه می کنید
  •      خوروپفو خرناس
  • آپنه خواب
  •      سندرم پاهای بیقرار

 چقدر خواب برا ی ما کافی است؟

این موضوع از فرد به فرد متفاوت است، اما دستورالعمل های کلی این است:

     12-15 ساعت برای نوزادان

     11-14 ساعت برای کودکان نوپا (1-3 ساله)

     10-13 ساعت برای کودکان پیش دبستانی (3-5 ساله)

     9-11 ساعت برای دانش آموزان (سنین 6 تا 13 سال)

     8-10 ساعت برای نوجوانان (سن 14-17 سالگی)

     7-8 ساعت برای بزرگسالان

در نظر داشته باشید که برخی از بزرگسالان با 5 ساعت ،خوب کار می کنند، در حالی که دیگران به تعداد 10 نفر خواب نیاز دارند. بیخوابی

. آیا ساعت ها بیدار می شوید؟ آیا شما خیلی زود از خواب بیدار می شوید و قادر به خواب دوباره نیستید؟ آیا شما بطور مکرر در طول شب بیدار می شوید؟ همه این علایم از نشانه های خواب بد و در نتیجه احساس کم خوابی می باشد.

بهداشت خواب ضعیف

در بسیاری از موارد، بیخوابی به عادت های بد قبل از خواب بستگی دارد.

 آیا بعد از ظهر یا عصر قهوه می نوشیدید؟ آیا در شب سیگار می کشید یا غذاهای سنگین می خورید؟ آیا هر شب به خواب می روید؟ آیا با تلویزیون به خواب می روید؟این عوامل باعث می شود نتوانید در طول شب خواب مناسبی را تجربه کنید.برای داشتن خواب کافی و مناسب از این موارد دوری کنید.

سلامت روان

مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه نیز می توانند باعث بی خوابی شوند. متأسفانه بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری ،می تواند باعث ایجاد مشکلات خواب شود. اگر فکر م یکنید داروهای مصرفی شما باعث اختلال در خواب شما می شوند،برای تغییر آن ها می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری

بارداری یکی دیگر از دلایل بی خوابی است، به ویژه در سه ماهه اول و سوم. یائسگی نیز همینطور است و مشکلات بی خوابی و بد خوابی به همراه دارد. این افراد بهتر است با پزشک خود برای بهبود حالات خواب صحبت نمایند.

آپنه خواب

آپنه یعنی تنفس شما در خواب متوقف می شود و دوباره شروع می شود. مکث چند ثانیه طول می کشد. آپنه می تواند شما را در طول روز بسیار خواب آلود کند. معمولا افراد دارای آپنه از این موضوع بی خبر هستند.برای اطلاع از آن می توانید از همسر و یا اعضای خانواده خود بخواهید تا در خواب شما دقت نمایند و در صورت تشخیص به شما اطلاع دهند.

چه کسی دچار آپنه خواب می شود؟

این امر در مردان بالای 65 سال معمول است. یکی دیگر از علل آچنه خواب اضافه وزن می باشد.

سندرم پاهای بی قرار

آیا شما نیاز به مقاومت برای  کترل حرکت پاهای خود دارید؟ آیا احساسات ناراحت کننده ای در آنها دارید، مثل یک تپش یا سوزن سوزن شدن؟ بسیاری آن را به عنوان پین و سوزن و یا یک احساس خزش یک خزنده توصیف می کنند که  در شب بدتر می شود، این مشکل باعث می شود راحت نخوابید.به این مشکل و بیماری،سندرم پاهای بی قرار گفته می شود که باید برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دنارکولپسی(حمله خواب)

حتی پس از یک استراحت شبانه کافی، شما نمیتوانید خواب خود را کنترل کنید و ناگهان می خوابید،که به این تجربه «حمله خواب» می گویند. سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از:

     از دست دادن کنترل عضله با احساسات قوی

     توهم مثل رویایی، زمانی که خواب می بینید یا از خواب بیدار می شوید

     رویاها در هنگام خوابیدن

وقتی از خواب بیدار میشوید، ممکن است احساس کنید که نمیتوانید حرکت کنید.

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب هنگامی اتفاق می افتد که شما از یک مرحله عمیق به یک مرحله  سبک تر از خواب حرکت می کنید. این بیشتر در کودکان بین 4 تا 8 ساله اتفاق می افتد، اما می تواند برای هر کسی د رهر سنی نیز اتفاق بیفتد.

عادات خواب

اگر با توچه به آنچه که گفته شد ،فکر می کنید  اختلال خواب دارید، به پزشک خود بگویید. ممکن است از شما بخواهد عادت های خود را برای یک یا دو هفته بنویسید. که عبارتند از:

  •      چه زمانی در داخل و خارج از تخت قرار گرفتی
  •      چه مدت و چقدر خوب خوابیدید
  •      مقدار زمان بیداری
  •      چه چیزی خوردید / نوشیدید (مخصوصا کافئین و الکل) و چه موقع
  •      احساسات و سطح استرس شما
  •      لیستی از داروهایی که می گیرید

نحوه تشخیص

هنگامی که پزشک شما به عادات و سلامت شما نگاه می کند، ممکن است شما را به آزمایشگاه خواب هدایت نماید. مطالعه خواب یا پلیسومنوگرافی، فعالیت مغز، حرکات چشم و تنفس را ثبت می کند. این الگوها می توانند به 85 ویژگی مختلف اشاره کنند، که با توجه به تشخیص اختلالات خواب شما ،درمان شروع می شود.

منبع:الودکتر

بی خوابی شبانه را با این میوه ها درمان کنید

مصرف خودسرانه دارو برای اختلال خواب ممنوع!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ