داروی کلونازپام برای چیست؟

با داروی ضد تشنج کلونازپام و دوز مصرفی آن در ادامه این مطلب آشنا شوید

کلونازپام  چیست؟

از داروهای مهم و کاربردی برای کنترل تشنج، میتوان از کلونازپام نام برد. کلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود . این دارو به عنوان دارو ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. همچنین برای درمان حملات نیز استفاده می شود. کلونازپام با آرام کردن مغز و اعصاب حال عمومی مغز را بهبود می بخشد. این دارو متعلق به یک کلاس از داروهای بنزودیازپین است .

کلونازپام

نحوه استفاده از کلونازپام

قبل از شروع مصرف کلونازپام ، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

دوز مصرفی کلونازپام

کلونازپام

این دارو را باید خورد و معمولا دوز مصرفی آن  2 تا 3 بار در روز است.

دوز براساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ به درمان تجویز می شود.

برای کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است .

بزرگسالان سالخورده ، معمولا با دوز پایین تر برای کاهش خطر عوارض جانبی،دارو را شروع می می کنند.

برای آنکه تاثیر دارو بیشتر باشد بهتر است مستمر و در یک زمان خاص مصرف شود.

توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک ،دوز خود را افزایش ندهید.

مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

ترک مصرف دارو

توجه داشته باشید در صورت مصرف این دارو، به خصوص اگر به مدت طولانی یا در دوزهای بالا به طور مرتب استفاده شو، اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، علائم ترک (مانند تشنج ، تغییرات ذهنی / خلقی، تکان دادن، گرفتگی عضلانی و معده ) ممکن است اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از واکنش های ترک دارو، پزشک ممکن است از شما بخواهد میزان دوز خود را به تدریج کاهش دهید.

عوارض جانبی کلونازپام

کلونازپام

گرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما این دارو در بعضی اوقات می تواند باعث اعتیاد شود.بنابراین این دارو را دقیقا همانطور که برای کاهش خطر ابتلا به اعتیاد تجویز شده است، مصرف کنید.

اگر شما چندین نوع اختلال تشنج داشته باشید، وقتی اولین بار از کلونازپام استفاده می کنید، ممکن است تشنج به صورت شدید تری رخ دهد. اگر این اتفاق بیافتد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مصرف این دارو :خواب آلودگی، سرگیجه ، خستگی، عدم هماهنگی یا افزایش تولید بزاق ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید تا دوز داروهای شما را تنظیم نماید.

همچنن اگر هر کدام از این عوارض غیرمنتظره اما جدی وجود داشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید: کبودی خون / خونریزی ، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)

واکنش بسیار حساس به آلرژیک این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید، از جمله: خارش ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس ، دارید بهتر از به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

علاوه بر آنچه که گفاه شد ممکن است عوارض جانبی دیگری رخ بدهد که بدن فرد مصرف کننده دارو بستگی دارد.در صورت هرگونه تغییر حالت،پس از مصرف دارو بهتر است موضوع را با پزشک خود در جریان بگذارید تا در صورت لزوم در دارو و یا دوز آن تغییر ایجاد کند.

اگر به دارو های کلاس بنزودیازپین ها مانند دیازپام ، لورازپام آلرژی دارید ممکن است نسبت به این دارو نیز حساسیت نشان بدهید.به همین علت در صورت وجود حساسیت پیش از مصرف این دارو ،به پزشک خود موضوع را اطلاع دهید.

برای کودکان، اثرات دراز مدت بر روی رشد جسمی و روحی / رفتاری نا مشخص است و ممکن است بعد از چندین سال دیده شود. بنابراین، در مورد خطرات و مزایای درمان با کلونازپام برای کودکان با پزشک خود صحبت کنید.

بزرگسالان سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات این دارو، به خصوص خواب آلودگی و سردرگمی داشته باشند.

در دوران بارداری ، این دارو باید تنها زمانی که مورد نیاز است، مصرف شود.زیرا ممکن است بر جنین تاثیرات منفی بگذارد. با این حال، از آنجا که تشنجهای درمان نشده ،شرایطی جدی است که میتواند برای هر دو زن باردار و نوزاد متولد شود، مصرف این دارو را متوقف نکنید، مگر آنکه توسط دکتر شما تجویز شود

همچنین ،این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوب بر شیر مادر داشته باشد. قبل از تغذیه با شیر مادر، با پزشک خود مشورت کنید.

یادداشت

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید

آزمایشات آزمایشگاهی و پزشکی (مانند آزمونهای عملکرد کبدی ، شمارش کامل خون ) باید به صورت دوره ای انجام شود .

فراموش کردن یک دوز

اگر یک دوز را از دست دادید و یا فراموش کردید، در صورتی که نزدیک دوز بعدی باشد، دوز بعدی را فقط مصرف نمایید.در غیر این صورت به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف نمایید.

نحوه نگهداری

در دمای اتاقو به دور از نور و رطوبت نگه دارید.

حملات تشنجی در کمین افراد سیگاری و کم خواب!

افزایش احتمال بروز تشنج ناشی از تب در صورت استفاده از واکسن ترکیبی

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ