راه های جلوگیری از عفونت گوش

toranj
برای مراقبت گوش خود و فرزندانتان از عفونت مقاله زیر را بخوانید.

به گزارش الودکتر: بچه ها معمولا در حال خاراندن گوش هایشان هستند و پدر مادرها انها را از انجام این کار منع می کنند زیرا هنوز سیستم ایمنی بدن آنها برای مبارزه با باکتری آماده نیست. البته شما نمی توانید از هر عفونت گوش جلوگیری کنید اما شما می توانید امکان مبتلا شدن فرزندتان به عفونت گوش را کاهش دهید. در ادام هبیشتر با دلایل، خطرها و مراقبت های عفونت گوش آشنا خواهید شد.

علت عفونت گوش چیست؟

عفونت معمولا در گوش میانی شما اتفاق می افتد. سرماخوردگی، آنفولانزا یا حتی آلرژیها هم میتواند باعث بروز این بیماری شود. این بیماری ها باعث تراکم و تورم در دهانه بینی و گلو شوند. هنگامی که گرفتگی بینی رشد می کند و به طور موثر تخلیه نمی شود، می تواند شانس خود را برای عفونت گوش افزایش دهد.

گوش میانی یک فضای کوچک پشت  گوش است که هوای ورودی را تهویه می کند، که معمولا از پشت بینی عبور می کند، از طریق لوله Eustachian گوش میانی پاک و خشک نگه داشته می شود. هنگامی که هوای تازه وارد گوش نشود، مانند زمانی که لوله Eustachian مسدود شده باشد، منطقه مرطوب می شود و زمینه مناسبی برای پرورش میکروب ها بوجود می آید.

در کودکان و نوزادان، لوله Eustachian اغلب بسیار نرم و یا نابالغ است . آلرژی، عفونت های سینوسی، مشکلات عفونی و عفونت های سرطانی می توانند با توانایی لوله ایستاویچ در انتقال هوا به گوش میانی تداخل پیدا کنند.

خطر عفونت گوش

عفونت های گوش معمولا در پاییز و زمستان رخ می دهند، زیرا عفونت های تنفسی مانند سرما و آنفلوآنزا افزایش می یابد. بچه های 2 ساله و کوچکتر به علت اندازه کوچک و شکل لوله های Eustachian خود، عفونت گوش فراوانی دارند. همچنین ممکن است از راه های دیگری نسز ابتلا به عفونت گوش در بچه ها جدی باشد:

شیشه شیرها و پستونک ها: وقتی بچه ها از شیشه شیر و یا پستونک ها استفاده می کنند امکان ابتلا به عفونت گوش در انها زیاد می شود.

مهدکودک ها: حضور بچه ها در این مراکز می تواند عفونت گوش را منتقل کند.

کیفیت هوا: دود سیگار و انواع دیگر آلودگی هوا می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت گوش شود.

راه کارهای کاهش عفونت گوش کودکان

تغذیه با شیر مادر

نوزادانی که برای 12 ماه یا بیشتر توسط شیر مادر تغذیه می شوند احتمال کمتری دارند که به عفونت گوش مبتلا شوند. اگر تغذیه با شیر مادرامکان پذیر نیست، به بچه با شیشه شیر در حالت نشسته شیر ندهید.

هوای تازه

در اطراف کودک سیگار نکشید. سعی کنید تا جایی که می توانید از فرم های دیگر آلودگی هوا نیز جلوگیری کنید مثلا پخش شدن دود حاصل از سرخ کردن غذا در خانه.

مراقبت های پیشین داشته باشید: حتما کودک خود را چکاپ کنید.

اگر کودک شما بعد از 12 ماهگی از پستانک استفاده کند امکان ابتلا به عفونت گوش افزایش می یابد.

شستشوی دست های کودک

دست های کودک خود را اغلب با آب و صابون بشویید. این کار می تواند از گسترش میکروب ها جلوگیری کند و کودک شما را از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی دور کند. یکی دیگر از کارهایی که باید درمراقبت کودکتان در برابر عفونت گوش به آن توجه کنید این است که سعی کنید اشیا کثیف را از دسترس انها خراج کنید که البته کار سختی است.

چه وقت برای عفونت گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان علائمی مثل تب بالا را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا نوزادانی که کمتر از 3 ماه دارند و دارای تب بالایی هستند. یا نوزادان دو روزه که تب می کنند و یا بچه هایی که بیشتر از دو یا سه روز تب دارند راباید حتما به پزشک معرفی کنید شاید که عفونت گوش داشته باشند. اگرکودک شما واقعا صدمه دیده است و دارای درد شدیدی است و داروهای درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کمک نمی کند. و یا در موارد جدی تر که از گوش کودک خون یا آب خارج می شود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت گوش در بزرگسالان

شما به احتمال زیاد عفونت گوشتان همانند یک کودک نمی باشد   به این دلیل که لوله های Eustachian بزرگسالان بزرگتر است و به این معنی است که احتمال ابتلا به عفونت گوش در آنها کمتر است.

اگر درد در گوش دارید و یا مایعات از گوش شما بیرون بیایید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های ناشی از عفونت گوش

امروزه تقریبا نیمی از نسخه های آنتی بیوتیکی که برای کودکان تهیه شده اند برای عفونت گوش هستند و هزینه درمان عفونت گوش میانی در ایالات متحده بیش از 2 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است. عفونت های ناشی از گوش، می توانند منجر به عوارض جدی تر شوند، از جمله mastoiditis (التهاب نادر از استخوان در مجاورت گوش)، کاهش شنوایی، سوراخ گوشه گوش، مننژیت، فلج عصبی صورت و احتمالا در بزرگسالان – بیماری منیر .

 منبع: الودکتر


چگونه گوش درد را با سیر درمان کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ