بعد از عمل جراحی لاغری، چه انتظاراتی داشته باشیم؟

اگر برای جراحی کاهش برای کم کردن وزنتان آماده می شوید، احتمالا به نتایج آن و اتفاقاتی که در آینده نتیجه اش برایتان می افتد، فکر می کنید. اما ما به طور کامل به شما خواهیم گفت که بعد از عمل جراحی لاغری، چه انتظاراتی داشته باشیم.

بعد از عمل جراحی لاغری، چه انتظاراتی داشته باشیم

اگر برای جراحی لاغری برای کم کردن وزنتان آماده می شوید، احتمالا به نتایج آن و اتفاقاتی که در آینده نتیجه اش برایتان می افتد، فکر می کنید.

می توانید انتظار داشته باشید وزن زیادی کم کنید. اگر اضافه وزنتان به خاطر مشکلات سلامتی مثل دیابت نوع 2 یا آپنه خواب است، با لاغر شدن ممکن است این مشکلات بهتر شود. بیشتر افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند (95% از این افراد) بیان می کنند که کیفیت زندگیشان هم بهتر شده است.

احتمالا قبل از این جراحی می خواهید برای نقاحت بعد از جراحی آماده شده و بدانید چه چیزهایی را باید از قبل تغییر دهید.

چقدر وزن کم خواهید کرد؟

از پزشکتان بپرسید دقیقا باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. مقدار کاهش وزن ممکن است به اینکه در حال حاضر چقدر وزن دارید و چه جراحی انجام می دهید، بستگی داشته باشد.

اگرچه بالون گذاشتن در معده یکی از گزینه هاست ولی گاسترکتومی آستینی(یا اسلیو معده)، محبوبیت بیشتری به دست آورده است. افرادی که عمل اسلیو انجام داده اند 40% از اضافه وزن شان کم شده است.

بطور میانگین ، افرادی که عمل بای پس انجام داده اند 60% از اضافه وزنشان کم شده است.

زمان ریکاوری چطور خواهد بود؟

بیشتر جراحی های بای پس به صورت لاپاروسکوپی است به این معنی که جراح برش های کوچکی ایجاد می کند و نیاز به زمان ریکاوری کمتری هست.

بیشتر افراد 2 تا 3 روز در بیمارستان می مانند و بعد از 3 تا 5 روز می توانند به فعالیت های نرمال خود بازگردند.

اگر جراحی به صورت باز باشد به این معنی که جراح برش های بزرگی روی شکم ایجاد کند، التیام یافتن آن نیز طولانی تر خواهد بود.

اثرات جانبی احتمالی جراحی لاغری چیست؟

بیش تر افراد بعد انجام جراحی های لاغری، مشکل جدی پیدا نمی کنند. تنها حدود 10% از آنها، عوارض جانبی جزئی خواهند داشت و کمتر از 5% مشکل جدی پیدا می کنند. اگر هر مشکلی دارید که نگرانتان کرده است، با پزشکتان آن را بررسی کنید.

بعضی از اثرات جانبی جراحی لاغری احتمالی شامل موارد زیر می شود:

  • یبوست: بعد از جراحی کاهش وزن، یبوست رایج است. پزشکتان می تواند به شما بگوید چطور با این مشکل برخورد کنید. از خوردن فیبر (مثل اسفرزه) اجتناب کنید، چرا که می تواند باعث مسدود شدن سیستم گوارشی تان شود.
  • سندروم دامپینگ: این مشکل زمانی رخ می دهد که بعد از عمل جراحی لاغری، وعده های غذایی پر شکر داشته باشید. سودا و آب میوه ها اغلب باعث بروز این مشکل می شوند. غذاهای شیرین به سرعت معده را پر کرده و باعث حالت تهوع، استفراغ و ضعف در فرد می شوند.
  • سنگ کیسه صفرا: بروز این مشکل زمانی که وزن زیادی را در زمان خیلی کوتاه از دست بدهید رایج می باشد. حدود 50% از بیمارانی که جراحی بای پس انجام داده اند، دچار سنگ کیسه صفرا شده اند که در اکثر اوقات این سنگ ها بی خطر هستند. گاهی اوقات سنگ کیسه صفرا می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و درد در ناحیه شکم، شود. حدود 15 تا 25 درصد از بیمارانی که این جراحی را انجام داده اند، نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا پیدا می کنند.
  • عفونت زخم: تا 3 هفته بعد از جراحی امکان دارد زخم های آن عفونت کند. قرمزی، داغی، درد یا ترشح مایعات غلیظ (چرک) از نقاط جراحی شده، از علائم عفونت زخم می باشد. عفونت در نقاط جراحی نیاز به آنتی بیوتیک و گاهی اوقات جراحی مجدد دارد.

عوارض جدی بعد از جراحی لاغری:

  • خون در ادرار: که می تواند با قرمز یا سیاه شدن ادرار ظاهر شود و مشکل جدی ست. در صورت مشاهده فورا با پزشکتان مطرح کنید. یا به اورژانس مراجعه نمایید.
  • لخته خون: در مواردی نادر و 1% اوقات این مشکل رخ میدهد و می توانند زندگی فرد را تهدید کند. اما معمولا  استفاده از داروهای رقیق کننده خون و فعالیت های مکرر می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند.
  • تراوش کردن: با استفاده از روش های نوین جراحی لاغری این مشکل به ندرت پیش آمده، اما جدی ست و عموما تا 5 روز بعد از جراحی اتفاق می افتد. درد شکم و احساس بیماری از علایم رایج بروز این مشکل است. در صورت داشتن این نشانه ها بی درنگ با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین ممکن است پوست بدنتان شل و آویزان شود که در این صورت با جراحی کردن، می توانید آن را بردارید.

تغذیه بعد از جراحی لاغری:

جراحی لاغری رفتار بدنتان را در مقابل غذاها تغییر می دهد. بعد از جراحی لاغری، جذب بعضی از مواد مغذی که در ذیل بدان ها اشاره شده است، سختر می شود:

  • آهن
  • ویتامین  B12
  • کلسیوم
  • ویتامین D

مجبور نیستید که مقدار زیادی از این مواد مغذی را از دست بدهید. اگر نیاز به مکمل ها دارید، از پزشکتان سوال کنید.

شیوه زندگی بعد از جراحی لاغری تغییر می کند:

شما می توانید نتایج جالبی از جراحی لاغری بگیرید. نیاز است با تغییر شیوه زندگیتان، این کاهش وزن را حفظ کنید تا مجددا چاق نشوید.

وعده های غذایی کم و با فواصل کوتاه:

معده کوچک شده در نتیجه جراحی تنها می تواند غذای کمی را نگه دارد. خوردن وعده غذایی زیاد می تواند مشکل ساز شود. بیشتر افراد چاق، غذای زیادی می خورند. سازگارکردن خود با وعده های غذایی کم می تواند برایشان چالش باشد.

تغذیه  مقوی:

از یک متخصص خوب کمک بخواهید تا برنامه غذایی که مواد مغذی مورد نیازتان را به شما می رساند، برایتان تنظیم کند.

ورزش:

کمک می کند که کاهش وزن را حفظ کنید. ورزش کردت بعد از کاهش وزن معمولا راحتر خواهد بود زیرا کم شدن وزن احتمالا به مفاصلتان کمک کرده است.

بسیاری از مراکز جراحی لاغری راه هایی را پیشنهاد می دهند که به افراد کمک کند، شیوه ی زندگیشان را قبل و بعد از جراحی لاغری، سالم تر کنند.

منبع : الودکتر

کدام جراحی لاغری مناسب شماست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ