چرا بدن نیاز به زینک دارد و چگونه باید آن را تامین کرد؟

atoosamirzavandi
زینک بیش از اندازه مورد نیاز بدن خطرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت.

زینک از جمله ترکیبات معدنی مورد نیاز بدن است که باید به مقدار لازم به بدن برسد تا فرد بتواند به ادامه حیات ادامه دهد. در این مقاله درمورد این که چرا بدن به زینک نیاز دارد و چگونه آن را تامین می کند بحث خواهیم کرد.

زینک (روی) چیست؟

زینک ماده ی معدنی است که سلول های شما برای غلبه کردن با باکتری ها، ویروس ها و تولید ترکیبات ژنتیکی، که DNA نامیده می شود، به آن نیاز دارد. DNA به بدن شما دستور می دهد که چگونه باید فعالیت کند. زینک به بهبود زخم ها کمک می کند، حس بویایی و چشایی را تقویت می کند و برای رشد کودکان بسیار لازم و ضروری می باشد.

بدن به چه مقدار زینک نیاز دارد؟

مردان بزرگ سال به 11 میلی گرم در روز نیاز دارند و زنان بالغ 8 میلی گرم.  خانم های باردار و شیرده به میزان بیشتری تقریبا 12 میلی گرم، زینک نیاز دارند. کودکان به 2-11 میلی گرم بسته به سن و جنسیتشان نیاز دارند. با متخصص کودک تان در مورد این که به چه مقدار زینک نیاز دارد مشورت کنید.

آیا به میزان کافی زینک دریافت می کنیم؟

احتمالا بله. اما گاهی اوقات برای بدن شما استفاده از زینک دریافتی به علت جراحی بر روی معده یا روده، سوء استفاده از الکل، یا بیماری های مربوط به هضم، سخت خواهد بود. افرادی که نمی توانند گوشت یا فراورده های حیوانی را مصرف کنند زینک مورد نیاز بدنشان را از سایر غذاها به سختی دریافت می کنند.

اگر به میزان کافی زینک دریافت نکنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر زینک به مقدار لازم به بدن نرسد بخصوص کودکان، رشد آن را دچار مشکل می کند و بلوغ آن ها به تاخیر خواهد افتاد. افراد بزرگسالی که زینک کمی دریافت می کنند دچار ریزش مو، اسهال، ایجاد زخم هایی بر روی چشم و پوست و از دست دادن اشتها خواهد شد. کمبود زینک می تواند بر روی میل جنسی نیز اثر بگذارد. قبل از استفاده از مکمل زینک حتما با پزشک خود مشورت کنید. این نشانه ها می تواند ناشی از کمبود دیگر مواد به جز زینک نیز باشد.

سلامت پوست

زینک به پوست کمک می کند تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد، حفاظت در برابر گرما و سرما، باکتری ها و ویروس ها. پزشک شما برای درمان بیماری های خاص پوستی مثل آکنه باید مکمل های زینک را تجویز کند.

آیا زینک سرماخوردگی را درمان می کند؟

بعضی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از شربت و قرص حاوی زینک، نه مکمل های زینک، در طول 24 ساعتی که احساس سرما خوردگی می کنید می تواند به بهتر شدن علائم سرماخوردگی کمک کند یا حداقل دوره آن را کوتاه تر خواهد کرد. هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

منبع زینک

صدف

صدف ها منابع خوبی از زینک هستند. استفاده 3 بار از آن حاوی 74 میلی گرم زینک است. این مقدار 5 برابر بیشتر از زینک مورد نیاز در یک روز است. صدف ها را به صورت خام به همراه نوشیدنی لیمویی بخورید یا با اسفناج، پیاز، پنیر پارمیزان و پودر سوخاری بپزید.

کباب گوشت

گوشت های قرمز بخصوص گوشت چرب مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد می کنند اما حاوی مواد مغذی زیادی از جمله زینک هستند که بدن به آن ها نیاز دارد. بهترین راه استفاده، انتخاب تکه های کوچک گوشت و سبزیجات به همراه آن هاست. هر 31 گرم آن حاوی 7 میلی گرم زینک است.

گوشت مرغ

ران مرغ حاوی 2.4 میلی گرم زینک به ازای تقریبا 90 گرم است. ران مرغ در مقایسه با سینه آن تنها یک میلی گرم زینک کمتری دارد. غذاهای خوشمزه و سالمی که با گوشت مرغ تهیه می شوند را امتحان کنید می توانید از گوجه فرنگی یا سس نیز برای خوشمزه تر شدن کمک بگیرید.

بادام هندی

زینک دورن تنقلات چقدر است؟ بادام هندی حاوی 1.6 میلی گرم زینک در هر 31 گرم است. بهتر است بادام هندی را جایگزین آبنبات و چیپس روی میز خود کنید. بادام هندی سرشار از کالری و روغن مفید است.

مکمل های زینک

اگر چه اکثر افراد زینک مورد نیازشان را از گوشت های موجود در رژیم غذایی دریافت می کنند اما بعضی افراد مقدار بیشتری زینک از مکمل های زینک یا مولتی ویتامین ها بدست می آورند. این روش می تواند برای افرادی که رژیم غذایی خوبی ندارند و یا از داروهای خاصی استفاده می کنند کمک کننده باشد اما در طولانی مدت ایجاد مشکل می کند. قبل از انجام هر حرکتی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

مقدار زیاد زینک می تواند برای فرد بد باشد

مقدار زیاد زینک بیماری هایی از جمله: اسهال، کرامپ های شکمی، سردرد و تهوع ایجاد می کند. اگر مدت زمان طولانی مقدار زیادی زینک مصرف کنید، باعث می شود که مس بدن را کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، همچنین باعث کاهش کلسترول خوب بدن می گردد. نباید بیشتر از 40 میلی گرم در روز زینک دریافت کنید مگر این که پزشک این مقدار را تجویز کند. با متخصص کودک قبل از دادن هر گونه مکمل به آن ها مشورت کنید.

منبع الو دکتر

دریافت زینک از برنامه غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ