شناخت منابع انواع ویتامین ها

toranj
برای شناخت هرچه بیشتر منابع ویتامین ها مقاله زیر را بخوانید.

 به گزارش الودکتر: ویتامین ها می توانند به شما کمک کنند تا در طول روز از انرژی مناسبی برای انجام کارهایتان برخوردار باشید. در این مقاله انواع ویتامین ها مورد بررسی قرار میگیرند و به شما خواهیم گفت منابع  ویتامین ها در چه مواد غذایی یافت می شود.

ویتامین A

این ویتامین کمک می کند تا شما رنگ ها را بهتر ببینید مخصوصا در شب  و همچنین با عفونتهای چشمی نیز مبارزه می کند. را مشاهده کنید. ویتامین A کمک می کند تا از آسیب به سلول های چشم و یک نوع بیماری چشمی به نام دژنراسیون ماکولار مربوط به سن جلوگیری شود. (اما  ویتامین A زیاد می تواند به کبد شما آسیب برساند.) سبزیجات و میوه های نارنجی مانند سیب زمینی شیرین و کتانو، اسفناج وهویج و دیگر سبزیجات، غذاهای لبنی و غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی آزادسرشار از ویتامین A می باشند.

ویتامین B1

این ویتامین به ساختن انرژی در بدن، به شما کمک می کند. ویتامین B1نیز برای ساختار سلول های مغزی بسیار مفید است. حبوبات، مانند لوبیا سیاه و عدس، و دانه ها، سرشار از ویتامین B1 هستند. زنان باردار و شیرده نیازبه ویتامین B1 بیشتری دارند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، سطح پایینی از این ویتامین را دارا هستند.

ویتامین B2

شما می توانید با انتخاب یک صبحانه خوب به اندازه کافی ویتامین یک روز را دریافت کنید! ویتامین B2در  بسیاری از نان های غنی شده و دانه ها وجود دارد و همچنین به طور طبیعی در تخم مرغ، مارچوبه و دیگر سبزیجات سبز و شیر یافت می شود. به جلوگیری از میگرن کمک می کند. (نام آن از کلمه لاتین “flavus” برای زرد گرفته شده است – مقدار زیادی از B2 باعث می شود تا پوست شما یک رنگ روشن باشد.)

ویتامین B3

این ویتامین به محافظت از پوست و بافت شما می پردازد وسطح کلسترول شما را بهبود میبخشد.تن ماهی می تواند منبع خوبی برای این ویتامین باشد و یا مرغ، بوقلمون، ماهی قزل آلا، نیز می توانند انتخاب خوبی باشند. آیا شما گیاهخوار هستید؟ قارچ کیمینی، بادام زمینی و کره بادام زمینی بخورید چرا که حاوی مقدارزیادی ویتامین B3 هستند.

ویتامین B6

این ویتامین در بیش از 100 واکنش متفاوت در بدن شما نقش بسزایی دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که B6 میتواند در مقابل از دست دادن حافظه، سرطان کولورکتال و PMS  از شما محافظت کند. این ویتامین  در بسیاری از غذاها از جمله برگ و ریشه سبزیجات  یافت می شود؛ میوه هایی مانند موز، آووکادو و هندوانه؛ حبوبات؛ و ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی.

ویتامین B12

قبل از رفتن به ورزشگاه با یک  وعده مانند تخم مرغ و یا غلات پخته شده این ویتامین را به بدن خود اضافه کنید. B12 به بدن شما کمک می کند غذا را برای انرژی ذخیره کنید و از ان در ورزش و فعالیت های خود استفاده کنید. برخی از ورزشکاران و مربیان قبل از تمرین مکمل ها را دریافت می کنند، اما در صورتی که به اندازه کافی در وعده های غذایی خود مواد لازم را دریافت کنید، دیگر نیازی به مکمل ها نخواهید داشت. تخم مرغ پخته شده نیز مقدار خوبی ویتامین B12 دارد.

ویتامین سی

 هنگامی که شما علائم سرماخوردگی دارید، آب پرتقال یا گریپ فروت را بنوشید تا به شما کمک کند و زودتر احساس خوبی داشته باشید. بدن شما باید ویتامین C را برای کمک به استخوان ها، پوست و رشد ماهیچه ها داشته باشد. شما به اندازه کافی  این ویتامین را از فلفل، پاپایا، توت فرنگی، کلم بروکلی، کتانوپ، سبزیجات برگ سبز و سایر میوه ها و سبزیجات دریافت خواهید کرد.

کلسیم

این ماده معدنی باعث تقویت استخوان می شود. قدرت آن باعث می شود که منبع خوبی برای استخوان ها و دندان های شما باشد. این ویتامین نیزبه حرکت عضلات، از جمله قلب شما کمک فراوانی می کند. دریافت کلسیم از شیر، پنیر، ماست و دیگر مواد غذایی لبنی و سبزیجات سبز مانند کلم و کلم بروکلی صورت میگیرد. اینکه چقدر شما به این ویتامین  نیازدارید  به سن و جنس شما بستگی دارد. در مورد اینکه آیا باید یک مکمل را مصرف کنید یا نه نیز باید  با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی

مانند کلسیم، استخوان های شما را قوی نگه می دارد و به اعصاب شما کمک می کند پیام ها را منتقل کند. همچنین نقش مهمی در مبارزه با میکروب ها دارد.  ماندن در زیر نور خورشید – 10 تا 15 دقیقه در روز ، بدون کرم ضد آفتاب – بهترین منبع برای دریافت این ویتامین است. یا شما می توانید ماهی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی بخورید. کمی در زرده تخم مرغ نیز وجود دارد. شما همچنین می توانید شیر و گاهی اوقات آب پرتقال با ویتامین D بخورید تا به جذب بهتر ان کمک کند.

 منبع: الودکتر

خانم ها مصرف این ویتامین ها را فراموش نکنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ