بیماری آرتریت روماتوئید را می‌شناسید؟

mahdie.mohtashami
آیا شما با آرتریت روماتوئید آشنایی دارید؟ آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. در این مقاله با تیم الودکتر همراه باشید تا بیشتر در مورد آرتریت روماتوئید بدانید.

آرتریت روماتوئید چیست؟

 آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، آرتریت روماتوئید از بین برنده سیستم ایمنی بدن به شیوه خودایمنی است که باعث ایجاد درد در مفاصل، بافت2های اطراف مفاصل و دیگر قسمت‌های بدن می‌شود.

آرتریت روماتوئید عمدتا در انگشتان دست و پا نمایان می‌شود اما ممکن است هر مفصلی را درگیر خود کند. کسانی که به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستند عمدتا مفاصلی خشک دارند و مرتبا احساس خستگی و ناخوش احوالی می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن انسان بسیار پیچیده و پراهمیت است. سیستم ایمنی بدن به گونه‌ای طراحی شده است تا با گردش در سراسر بدن، با موادی که به ما آسیب می‌رسانند برخورد کرده و آن‌ها را از بین ببرد. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است. زمانی که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به بدن انسان می‌کند خود ایمنی صورت گرفته است. این اتفاق سبب چند بیماری می‌شود که آرتریت روماتوئید یکی از آن هاست.

علائم این بیماری چیست؟

آرتریت روماتوئید عمدتا همراه با درد، گرما و تورم همراه است. این التهابات معمولا به صورت متقران صورت می‌گیرد و به طور همزمان در دو طرف بدن صورت می‌گیرد. از دیگر علائم آرتریت روماتوئید سفتی مفصل به ویژه در صبح یا بعد از یک دوره فعالیت است همچنین آرتریت روماتوئید همراه با خستگی مداوم و تب با درجه پایین است. ین علائم می‌تواند روند کندی داسته باشند اما در بعضی افراد بسیار سریع رشد می‌کند.

چه کسانی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند؟

این مشکا معمولا بین 30 تا 60 سالگی رخ می‌دهد اما افراد جوان‌تر یا پیرتر هم ممکن است به این بیماری نیز دچار شوند. در زنان دو تا سه برابر احتمال مبتلا شدن به این بیماری بیشتر است. دیگر عوامل مبتلا شدن به این بیماری می‌تواند سیگار کشیدن یا به طور ارثی مبتلا شدن باشد.

چه عواملی باعث این بیماری می‌شود؟

دانشمندان دقیقا نمی دانند که چرا مردم آرتریت روماتوئید را دریافت می کنند. برخی افراد ممکن است خطر ژنتیکی برای آن داشته باشند که توسط یک عفونت خاصی که کارشناسان هنوز شناسایی نکرده اند بوجود می آیند.

این بیماری چگونه مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

التهاب مفصل مفاصل می تواند غضروف و استخوان را از بین ببرد و باعث تغییر شکل مفاصل آسیب دیده شود. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، مفاصل می توانند دردناک‌تر شوند و به مرور زمان از کار بیفتند.

تشخیص بیماری

تشخیص بیماری در مراحل اولیه می تواند واقعا مشکل باشد. بارزترین ویژگی های آرتریت روماتوئید خشکی مفاصل و التهاب در آن نواحی است که همین دو ویژگی می تواند بیانگر چندین بیماری دیگر هم باشد.

برای تشخیص، پزشکان باید مرتبا بیمار را بررسی کنند و فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرند. از جمله:

  • تست خونسرعت ته نشینی گلبول های قرمز هر چه بالاتر باشد، یعنی میزان التهاب نیز بیشتر خواهد بود و اگر از حد استاندارد بالاتر رود، می توان به بیماری مشکوک شد. همچنین میزان بالای پروتئینی که توسط کبد تولید می شود نیز همین مسئله را تایید می کند. کم خونی هم که بالاتر به آن اشاره شد، نشانه واضحی است. همچنین بالا بودن آنتی بادی فاکتور رماتوئید نیز مستقیما با ابتلا به این بیماری ارتباط دارد.
  • اشعه ایکس و اسکن تهیه تصاویر مستقیم از استخوان ها و مفاصل می تواند پزشکان را در تشخیص بیماری آگاه سازد. چندین آزمایش اشعه اکس به مرور زمان کاملا سرعت پیشرفت بیماری و تخریب مفاصل را نشان می دهد.
  • MRI: از طریق MRI پزشکان می توانند متوجه وسعت تخریب شوند و ببینند که یک مفصل تا چه حد آسیب دیده است. یک دستگاه MRI از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند تا تصاویر باکیفیتی از بدن تهیه کند.

آرتریت روماتوئید و بارداری

به طور شگفت انگیز،آرتریت روماتوئید در طول بارداری در 80٪ زنان افزایش می یابد. این احتمالا پس از تولد نوزاد به وجود می آید. چرا این اتفاق می افتد نامشخص است قبل از اینکه بفهمید و در دوران بارداری ممکن است نیاز به تغییر در داروهایتان داشته باشید.

آیا جراحی یک گزینه است؟

اگر در معرض آسیب یا درد مشترک هستید، پزشک ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد کند. جایگزینی مشترک (به خصوص باسن و زانو) شایع ترین نوع برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید است. سایر انواع جراحی عبارتند از: آرتروسکوپی (قرار دادن یک دستگاه لوله مانند در مفصل برای دیدن و تعمیر قسمت آسیب دیده) و بازسازی تاندون.

زندگی برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید

قابل پیش بینی است که در مراحل حاد، اندکی زندگی برای مبتلایان به این بیماری دشوار می شود و مهارت های حرکتی این افراد به مشکل خواهد خورد. اما با این حال، درمان به موقع و مناسب می تواند جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته و مفاصل را سالم نگاه دارد.

حقایق وشایعاتی راجع به مواد غذایی مرتبط با آرتریت روماتوئید

۶ نکته مهم درباره آرتریت روماتوئید(بیماری درد مفاصل)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ