علت‌های شایع خارش نوک سینه‌ها

mahdie.mohtashami
اگه از جمله کسانی هستید که مدام احساس خارش در نوک سینه‌ها خود دارید در این مقاله به علت‌های شایع خارش نوک سینه‌ها پرداخته‌ایم. در این مقاله همراه ما باشید تا علت‌های شایع خارش نوک سینه‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

سینه‌ها اعضای حساسی در بدن هستند. خارش نوک سینه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. همچنین برآمدگی نوک سینه‌ها می‌تواند منجر به تحریک ناشی از اصطکاک، اگزما، شیردهی یا حاملگی شوند. خارش نوک سینه‌ها به ندرت نشان از بیماری جدی باشد. خارش نوک سینه به راحتی قابل درمان است. اگر از روش‌های بدون دارو برای درمان خارش نوک سینه استفاده کردید اما هنوز احساس خارش می‌کنید می‌توانید از پزشک خود مشورت بگیرید.

علت‌های خارش نوک سینه

خشکی هوا

آب و هوای سرد و خشک می‌تواند باعث ایجاد خارش در کل بدن شود به خصوص درنوک سینه‌ها به مقدار بیشتری قابل لمس باشد. اگر خارش نوک پستان به علت سردی آب و هوا باشد نوک آن ممکن است خراشیده یا ساییده شده باشد. اگر به این شکل بود حمام خود را به زیر 10 دقیقه برسانید. با آب گرم حمام نکنید. برای دوش گرفتن از آب ولرم استفاده کنید زیرا آب گرم روغن‌های ضروری و چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. پس از حمام به آرامی پوست خود را با حوله خشک کنید و با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده یا پمادها رطوبت را در نواحی اطراف نوک سینه خود برگردانید.

اگزما

یکی دیگر از عواملخارش نوک سینه‌ها می‌تواند اگزما باشد. اگزما ضایعات پوسته پوسته شدن روی نوک پستان‌‌ها ایجاد می‌کند مخصوصوا اگر از قبل مبتلا به اگزما بوده باشید. از مرطوب کننده‌های قوی حاوی سرامید، ترکیبی مومی که به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند استفاده کنید. کرم‌های موضعی استروئیدی مانند هیدروکورتیزون نیز می‌تواند به کاهش تورم و خارش سینه‌ها کمک کنند. پزشک شما می‌تواند پماد‌های قوی‌تری تجویز کند؛ بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تراوش یا التهابی که می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

صابون

صابونی که جدید استفاده می‌کنید لوسیون یا مواد شوینده می‌تواند از علت‌های خارش نوک سینه باشد. مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات شوینده و بهداشتی می‌تواند باعث بروز التهاب پوستی بنام درماتیت تماسی شود که با علائمی مانند لکه‌های قرمز ملتهب خود را نشان می‌دهد. جهت رفع مشکل، صابون‌های هیپوالرژیک، بدون رایحه و بدون رنگ را جایگزین صابون‌های خود کنید.

لباس زیر

سینه‌ها و نوک سینه‌ها ممکن است نسبت به رنگ یا مواد پلاستیکی و نایلونی در لباس‌های زیر حساسیت داشته باشند. پوست سینه یا نوک سینه در نقاطی که با لباس زیر در تماس است ممکن دچار خارش شود. اگر دچار خارش شدید و اخیرا از لباس زیر جدید استفاده کرده‌اید مدت کوتاهی از پوشیدن آن خودداری کنید تا علت آن را پیدا کنید.

بارداری

آیا افزایش وزن، حالت تهوع، نوسان هورمونی و… با خارش نوک سینه‌ ها ارتباط دارد؟ بله و باید به این موارد علائم بارداری را نیز اضافه کنید. دلیل اصلی این التهابات، تغییرات هورمونی و کشش سطحی پوست سینه‌ها جهت آماده شدن آن‌ها برای شیردهی و تغذیه نوزاد است. مالیدن کره کاکائو، روغن نارگیل یا پماد لانولین بر روی نوک سینه‌ها می‌تواند به کاهش خارش کمک کند.


شیردهی

باقی مانده‌های شیر، کانال‌های بسته شده شیردهی و مشکلات مربوط به مکش سینه‌ها توسط نوزاد در طی تغذیه، می‌توانند منجر به خارش و درد نوک سینه‌ها شوند. حتما توجه کنید که این منطقه را تمیز و خشک نگه دارید تا بتوانید به شیردهی فرزندتان ادامه دهید. استفاده از پماد لانولین و ژل‌های سیلیکونی خنک نگهداری شده در یخچال می‌تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند.

یائسگی

ین مرحله از زندگی شما می‌تواند پوست شما را نازک تر، خشک‌تر و راحت‌تر تحریک کند. دلیل اصلی آن نیز تغییرات سطوح هورمونی بدن و کاهش مقادیر استروژن می‌باشد. به دنبال آن بدن شما چربی پوستی کمتری تولید می‌کند و بنابراین حفظ رطوبت پوستی سخت‌تر می‌شود. خارش حاصل از این تغییرات می‌تواند در هر نقطه‌ای از پوست بدن از جمله واژن و سر سینه‌ها اتفاق بیافتد. بهترین راه درمانی در این شرایط استفاده از پاک کننده‌های پوستی ملایم، استفاده از مرطوب کننده‌ها و کاهش دفعات دوش‌های گرم می‌باشد.

تومور خوش خیم

گاهی اوقات یک تومور خوش خیم در مجرای سینه می‌تواندعلت خارش نوک سینه بوده و به پوسته پوسته شدن آن منجر شود. شما ممکن است یک توده کوچک احساس کنید و یا متوجه ترشحاتی روشن و یا آغشته به خون از نوک پستان شوید. برای تشخیص، پزشک ممکن است از روش‌های تشخیصی مختلف از قبیل: اشعه ایکس، سونوگرافی التراسوند، ماموگرافی یا بیوپسی استفاده کند و در نهایت بهترین شیوه درمانی در چنین حالتی جراحی است.

برفک‌های قارچی

اگر در دوران شیردهی هستید و نوک پستان و ناحیه اطراف آن نه تنها خارش، بلکه براق یا پوسته پوسته شده است و در هنگام شیردهی احساس درد شدید دارید، به پزشک خود مراجعه کنید؛ چرا که این موارد از علائم نوعی عفونت قارچی هستند. پزشک شما ممکن است کرم‌های ضد قارچی برای استعمال خارجی و همچنین قرص‌های ضد قارچی برایتان تجویز کند.

خارش پوست نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

روی پوست سینه و زیر بغل واژنیتال پوسته پوسته شده و خارش دارد باید چکار کنم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ