بیماری های شایع دهانی

atoosamirzavandi
بیماری های دهانی ناشی از عدم رعایت بهداشت می باشد. با شناخت بیماری های شایع دهانی می توان از بیماری های جدی مثل سرطان جلوگیری کرد.

با افزایش سطح فرهنگ و بهداشت عمومی افراد بیشتر به دهان خود و بیماری های آن توجه نشان می دهند اما گاهی بعضی از افراد به علت کوتاهی در بهداشت دهان دچاربیمار های شایع دهانی می شوند. در این مقالهچند بیماری رایج دهانی را بشناسید.

زخم سرد

معمولا به آن تب خال می گویند، زخم سرد بر اثر تب بالا یا سرماخوردگی ایجاد نمی شود اما ممکن است هنگام این بیماری ها ایجاد شود. ویروسی که باعث ایجاد زخم سرد می شوند معمولا توسط بوسیدن، استفاده از ظرف مشترک یا دیگر روابط نزدیک منتقل می شود. استفاده از کرم ها و پماد های مخصوص در بهبود زخم می توانند موثر باشند. در صورتی که این زخم ها به طور مداوم ایجاد می شوند باید به متخصص مراجعه کرد. زخم های سرد بزرگترین مشکل دهانی هستند. دیگر مشکلات تنفس بد بو، سرطان دهان و TMJ است.

عفونت زبان

این بیماری توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود و در افراد بزرگسال و بچه ها رایج تر است. سیستم ایمنی ضعیف، آنتی بیوتیک ها، دیابت، شرایط دارویی خاص مثل استفاده از کورتیکواستروئیدها موقعیت مناسبی برای رشد کاندیدا در دهان ایجاد می کنند. اگر پاک کردن لایه های سفید از روی زبان هنگام بروز این بیماری دردناک است. برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

زبان سیاه و مودار

این بیماری زمانی  اتفاق می افتد که یک حفره بر روی زبان ایجاد شود و شروع به بزرگ شدن کند و باکتری هایی دهانی درون آن به دام بیفتند. باعث می شود کهزبان سیاه و مودار به نظر بیاید. علت ایجاد این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک، بهداشت ضعیف دهانی، سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد چای و قهوه و عدم تولید بزاق به میزان کافی است. مسواک زدن زبان، درمانی است که می تواند کمک کننده باشد اما گاهی به دارو درمانی نیز نیاز است.

آفت دهانی

کسی علت ایجاد این آفت های کوچک و دردناک درون دهان را نمی داند. از علل آن می تواند حساسیت بالا، عفونت، تغییرات هورمون ها، استرس و کمبود ویتامین ها باشد. آفت ها می توانند در زبان، پشت لب یا حتی لثه ظاهر شوند. توجه داشته باشید که مقدار زیاد آفت ها را با کرم های مخصوص، دارو  و یا لیزر درمان می کنند.

لکوپلاکیا

این بیماری در اثر برخورد دندان سخت با لپ، سیگار کشیدن، بد پرشدن دندان ها به گونه ای که تیز باشند، ایجاد می شوند. این بیماری معمولا به صورت لکه هایی سفید رنگ و بدون درد خود را نشان می دهند. گاهی این بیماری به عنوان هشدار محسوب می شود. پس درصورت مشاهده این علائم می توانید به پزشک مراجعه کنید.

Lichen Planus

بثورات ناخوشایندی که به صورت لکه های سفید یا قرمز ملتهب روی زبان ظاهر می شوند. علت آن مشخص نیست. معمولا این بیماری در صورتی که زیاد وخیم نباشد نیاز به درمان ندارد. اما اگر دردناک است به کمک دارو قابل درمان می باشد. در صورتی که این بیماری شدت بیابد می توان ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد. Lichen Planus بر روی پوست، پوست سر، ناخن و اندام تناسلی تاثیر می گذارد.

زبان شبیه به نقشه جغرافیایی

گاهی لکه هایی روی زبان ایجاد می شود به طوری که شبیه به نقشه جغرافیایی می گردد. این لکه ها گاهی موقعیت، اندازه و شکل شان هر از چند دقیقه ای تغییر می کند. زبان جغرافیایی بی ضرر است و ممکن است خود به خود به وجود بیاید و از بین برود و معمولا نیاز به درمان ندارد. اگر احساس درد کردید به کمک داروهای ضد التهابی قابل درمان است.

سرطان دهانی

سرطان دهانی، با ایجاد زخم درون دهان که از بین نمی رود خود را نشان می دهد. احساس کرخی در صورت، دهان یا گردن که غیر قابل توضیح است. این ها نشانه های سرطان دهانی هستند. علت ایجاد این بیماری سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل، زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن و سابقه خانوادگی می باشد. سرطان دهانی بر اثر ویروس پاپیلوما یا HPV به انسان ها منتقل می شود. به علت ترس، از رفتن به دکتر اجتناب نکنید. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

شکسته شدن عاج دندان

گاز زدن یخ، شکلات های سفت یا خردن کردن خوراکی ها با دندان، خوردن خوراکی های خیلی سرد و خیلی گرم بدون فاصله زمانی باعث آسیب دیدن دندان و در نتیجه شکسته شدن آن می گردد. ترک های کوچک ممکن است که زیاد اذیت کننده نباشند اما بیشتر از آن دردناک هستند و به دندان آسیب جدی وارد می کند. پزشک می تواند با خدمات پزشکی عاج شکسته شده و از بین رفته دندان را ترمیم کند.

بیماری لثه

وقتی که بیماری های لثه گسترش می یابد، باکتریها در این مکان ها تجمع می یابند. التهاب و قرمزی لثه اولین نشانه بیماری لثه است. از جمله علائم بیماری لثه ورم، خونریزی و قرمز شدن است. بیماری های لثه به کمک خدمات پزشکی قابل درمان هستند. سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم و استرس می تواند آن را بدتر کند.
منبع الو دکتر

رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از میکروب دهانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ