بیماری پارکینسون چیست؟علایم،تشخیص و درمان پارکینسون

پارکینسون چیست و چرا ایجاد می شود؟نحوه درمان آن چگونه می باشد؟در ادامه این مطلب بخوانید

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که باعث کاهش تدریجی کنترل عضلات میشود. علائم پارکینسون ابتدا خفیف هستند و گاهی اوقات می توانند نادیده گرفته شوند. علائم متفاوتی از این بیماری شامل لرزش، سفتی، حرکات آهسته بدن و تعادل ضعیف می باشد. در ادامه این مطلب از الودکتر با بیماری پارکینسون بیشتر آشنا شوید.

پارکینسون

پیشرفت پارکینسون

پارکینسون می تواند یک تشخیص ترسناک باشد،و امید به زندگی را در افراد مبتلا به پاریکسون کاهش دهد.لگرچه ممکن است از شروع این بیماری تا دیده شدن علایم آن در فرد زمان زیادی طول بکشد.جتی در صورت درمان در مراحل اولیه می تواند شروع علایم این بیماری به مدت زیادی به تعویق بیفتد.. حدود 5 تا 10 درصد موارد قبل از سن 50 سالگی رخ می دهد. دو فرد مهمی که بیماری پاریکسون را به اجتماع شناساندند ،بوکسور محمد علی در سن 42 سالگی و بازیگر مایکل جکس فاکس در سن 30 سالگی می باشند.

پارکینسون

علائم اولیه پارکینسون

علائم اولیه پارکینسون ممکن است خفیف باشد و با شرایط و مشکلات دیگر ممکن است اشتباه گرفته شود. آنها عبارتند از:

  • تکان دادن یک انگشت، دست، پای، یا لب
  • سختی یا راه رفتن با مشکل
  • دشواری بلند شدن  از صندلی
  • خستگی
  • لرزش

علایم:تومور

ترمور از علائم اولیه برای حدود 70٪ افراد مبتلا به پارکینسون است. معمولا زمانی که دست در حالت استراحت است، لرزش در انگشت یا دست شروع می شود، اما نه زمانی که دست در حال استفاده است. این به طور ریتمیک، معمولا به میزان 4 تا 6 بار در هر ثانیه ،تکان می خورد.البته باید توجه داشت ، لرزش همچنین می تواند نشانه ای از بیماری و یا مشکلات  دیگر باشد، به همین علت به این معنا نیست که هر کس که دچار لرزش شد، مبتلا به پارکینسون باشد.

علائم : برادیکینزی

همانطور که سن بالا می رود، به طور طبیعی ریتم زندگی و توانایی آنها کند می شود. اما اگر آنها “برادیکینزی” داشته باشند، نشانه ای از پارکینسون است، حرکت آهسته ممکن است زندگی روزمره را مختل کند. هنگامی که آنها می خواهند حرکت کنند، ممکن است بدن مجددا جواب ندهد، یا ممکن است ناگهان متوقف شود یا “توقف کند.” پیاده روی برداشته و ماسک مانند بعضی اوقات در افرادی با پارکینسون یافت می شود که می تواند به علت برادیکینزی باشد.

علائم: اختلال نقص

افراد مبتلا به پارکینسون تمایل دارند با شانه های پایین و سر رو به جلو حرکت کنندهمچنین  آنها ممکن است با تعادل مشکل داشته باشند..

علائم فراتر از لرزش

علائم دیگری که  شایع هستند، و همه افرادی که پارکینسون دارند آنها را خواهند داشت، عبارتند از:

  • خواب بی درد و یا خستگی روزانه
  • مشکل بلعیدن
  • مشکلات حافظه، سردرگمی، و یا دمانس
  • پوست روغنی و شوره سر
  • یبوست

تشخیص پارکینسون

اسکن مغز به طور کلی برای تشخیص پارکینسون استفاده نمی شود، اگر چه ممکن است برای تشخیص بیماری های دیگر استفاده شود. در عوض، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد:

  •      انگشت خود را مانند حالت بشکن زدن  یا ضربه زدن به پا، برای نوع حرکت شما بررسی کند
  •      دست خود را ببندید تا لرزش خود را مشاهده کنید
  •      استراحت کنید، درحالی که گردن، بازوها و پاهای خود را برای بررسی سختی ،حرکت می دهد

چه کسانی دچار  پارکینسون می شوند؟

سن متوسط که افراد دچار پاریکسون می شوند  62 سال است ، اما افراد بالای 60 سال تنها 2 تا 4 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. داشتن یک عضو در خانواده با مشکل پاریکسون، کمی خطر ابتلا ی شما را افزایش می دهد. مردان پارکینسونی بیشتر از زنان هستند.

 پارکینسون چیست؟

پارکینسون

یک ناحیه کوچک در ساقه مغز، که جنبش کنترل substantia nigra را کنترل می کند. در بیماری پارکینسون، سلولهای مادهای نگریا متوقف از ساختن دوپامین میشوند.همانطور که سلول های ساخت دوپامین می میرند، مغز پیام های لازم در مورد نحوه و زمان حرکت را دریافت نمی کند.

مراحل پارکینسون

پارکینسون پیشرونده  است، یعنی تغییرات در طول زمان در مغز ادامه می یابد. پزشکان مراحل را با ارزیابی دقیق علائم خود اندازه گیری می کنند. مقیاس Hoehn و Yahr یکی از ابزارهای معمول است که شدت علائم را می بیند. مقیاس ارزیابی بیماری های پارکینس یکپارچه وضوح و عملکرد ذهن، رفتار و خلق و خوی، فعالیت های زندگی روزمره و جنبش را ارزیابی می کند. مرحله بندی می تواند بهترین درمان را تعیین کند.

درمان: لوودوپا

لوودوپا (L-dopa) دارویی است که مغز به دوپامین تبدیل می شود. از سال 1970 استفاده شده است و هنوز هم موثرترین داروهای پارکینسون است. این دارو برادیکینزی و سفتی را کاهش می دهد،و به مردم کمک می کند تا راحت تر حرکت کنند. لوودوپا به طور کلی با کربیدوپا ترکیب شده است تا از تهوع و استفراغ جلوگیری شود و اجازه می دهد تا لودوپا بیشتر به مغز برسد.

درمان: آگونیستهای دوپامین

داروهایی که دوپامین را تقلید میکنند، آگونیستهای دوپامین نامیده میشوند، ممکن است برای تأخیر در علائم مرتبط با جنبش پارکینسون استفاده شوند. آنها شامل Apokyn، Mirapex، Parlodel، Neupro و Requip می باشد. هنگامی که اثرات لوودوپا از بین می رود، ممکن است Apokyn تزریق شود

درمان: داروهای دیگر

سیفامینید (Xadago) یک داروی اضافی است که ممکن است تجویز شود، در حالی که برای کسانی که لوودوپا و کربیدوپا مصرف می کنند، پیشرفت علائم پارکینسون را که قبلا تحت کنترل بوده اند، تجویز می شود

Comtan و Tasmar می تواند اثربخشی لوودوپا را بهبود بخشد

Azilect، Eldepryl، Emsam و Zelapar، که باعث کاهش آلودگی دوپامین می شود، ممکن است در اوایل این بیماری تجویز شود یا همراه با لوودوپا استفاده شود. آنها نباید با داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده شوند.

جراحی: تحریک مغزی عمیق

الکترود را می توان در یکی از سه ناحیه مغز – globus pallidus، تالاموس یا هسته سوپتوالاموس – در یک یا هر دو طرف قرار داد. یک ژنراتور پالس در قفسه سینه نزدیک ستون فقرات قرار می گیرد. پالس های الکتریکی مغز را تحریک می کنند تا به کاهش سفتی، لرزش و برادیکینزی بیمار کمک کنند. این پیشرفت پارکینسون را متوقف نمی کند و یا علائم دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.البته  همه کاندیدای خوبی برای این عمل نیستند و به تشخیص پزشک باید صورت بگیرد.

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ