شناخت انواع گلو درد

toranj
گلو درد را در انواع بیماری ها مخصوصا بیماری های عفونی.

به گزارش الودکتر: انواع گلودرد در رابطه با هر نوع بیماری می تواند در ما ایجاد شود که هر کدام با توجه به اینکه چه علائمی دارند قابل تشخیص می باشند. در ادامه با انواع گلودرد آشنا خواهید شد و می توانید با بررسی بیشتر انها قبل از مراجعه به پزشک از نوع گلودرد با خبر شوید.

گلو درد

همه ما  احساس خارش و خراشی در پشت گلو را تجربه کرده ایم. ادلایل ان می تواند هوای خشک زمستان، آلرژی فصلی باشد. اما همچنین می تواند یک بیماری باکتریایی باشد، مثل strep و یا عفونت ویروسی یا چیزهای دیگر. پزشک می تواند شما را مطمئن سازد اما با دانستن برخی علائم می توانید قبل از مراجعه به پزشک از نوع ان با خبر شوید که در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

با دقت به ته گلو نگاه کنید

با یک چراغ قوه و یک آینه سعی کنید ته گلو را به خوبی بررسی کنید. نقطه های سفید یا قرمز و متورم ته گلو می تواند نشانه هایی از عفونت باکتریایی باشد که می تواند همراه با گلودرد و آبریزش بینی و عوفنت های ویروسی مثل تبخال باشد همچنین ممکن است این دانه های سفید چیزهایی باشند که باعث تخریب کلسیم در گلو می شوند.

سرماخوردگی

اگر سرفه و سرگیجه همراه با گلودرد دارید، این می تواندنشانه سرماخوردگی باشد. ممکن است احساس خستگی کنید، اما کمتر احتمال دارد یک عفونت جدی داشته باشید. احتمالا فقط یک ویروس سرماخوردگی معمولی دارید.

 

تب

سرماخوردگی می تواند باعث تب شود، اما معمولا  خفیف است. اگر گلو درد و تب بیش از حد داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که به یک عفونت گلو مانند strep از یک سرما خوردگی ساده مبتلا شده باشد. اما این ها همیشه دمای شما را افزایش نمی دهند – بنابراین برای سایر نشانه ها نیز وقت بگذارید و به انها نیز توجه کنید.

آیا غده های لنفاوی شما متورم شده است؟

شایعترین دلیل عفونت  ویروس یا باکتری است. غده های لنفاوی میکروب ها را از بین می برند و هنگامی که شروع به مبارزه با عفونت می کنند، متورم می شوند. شما ممکن است آنها را زیر فک و یا در هر طرف گردن خود احساس کنید. اما همیشه این مورد جدی نیست.حتی سرماخوردگی می تواند باعث ایجاد تورم غدد لنفاوی شود.

سرمای غذا

هنگامی که سرمای غذا یا آب باعث گلودرد شما می شود، می تواند به شدت دردناک باشد، اما معمولا بعد از گذشت چند روز از بین می رود. عفونت های باکتریایی، مانند گلودرد، باعث درد شدید تر می شوند که بهتر نمی شود. ممک ناست انقدر درد داشته باشید که با استرس لقمه هایتان را فرو ببرید. گاهی اوقات، می تواند حالت تهوع، از دست دادن اشتها، سردرد یا درد معده ایجاد کند.

خارش

یک خارش در گردن و قفسه سینه که گاهی اوقات به بقیه بدن شما گسترش می یابد، می تواند نشانه ای از یک عفونت باکتریایی به نام عفونت استرپتوکوک باشد. یکی از کوچکترین علائم آنها گلو درد است، اما  شامل موارد جدی تر مانند تب خال، وجود باکتری در خون و سندرم شوک سمی می باشند. همه آنها باید در اسرع وقت توسط یک پزشک – معمولا با آنتی بیوتیک – درمان شوند.

عفونت باکتریایی

بعضی از علائم گفته شده  ممکن است احساس مشابهی داشته باشند، اما گلودرد و عفونت باکتریایی بسیار متفاوت هستند. اغلب گلودرد توسط ویروس ها، مانند ویروس سرد ایجاد می شود. هیچ دارویی ویروس سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد . اما آنتی بیوتیک ها می توانند با یک عفونت باکتریایی مانند استرپ ها مبارزه کنند و از گسترش آن جلوگیری کنند.

اگر گلودرد را از سرماخوردگی داشته باشید، آنتی بیوتیک ها به هیچوجه کمک نخواهند کرد. آنها فقط در مقابل باکتریها- نه ویروس ها -کمک می کنند. شما نه تنها به آنتی بیوتیک ها نیاز ندارید،بلکه مصرف انها می تواند خطراتی را نیز بوجود آورد. قرار گرفتن در معرض بیش از حد آنتی بیوتیک ها می تواند باکتری های منظم را به نمونه های خطرناک ان تبدیل کند.

علائم گلو دردهای پاییزی و زمستانی :

گلو درد التهاب گلو و لوزه ها است که باعث درد هنگام بلعیدن می شود. حدود 10-30 درصد از افرادی که خدمات بهداشتی اولیه دریافت می کنند، از درد گلو شکایت می کنند. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت علائم و نشانه های گلو درد بسته به دلیلشان متفاوت هستند که برخی از مشکلات مشترک گلو درد عبارتند از:

دردی که هنگام بلعیدن و یا صحبت کردن دارید، بدتر می شود.

دشواری در بلعیدن.

احساس خارش در گلو .

غده های ورم کرده در گردن و یا فک.

لوزه های قرمز و متورم.

لکه های سفید روی لوزه ها.

گرفتگی صدا.

اگر عفونت موجب درد گلو شود ممکن است همراه با تب، سردرد، درد بدن، سرفه، آبریزش بینی و حالت تهوع باشد در غیر این صورت افراد سالم، عفونت گلو درد به ندرت باعث عوارض جدی می شود ؛ این اتفاق به خودی خود معمولاً در عرض یک هفته، ناپدید خواهد شد.

منبع: الودکتر

 10 راه تسکین گلو درد – الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ