چگونه گردش خون خوبی داشته باشیم

atoosamirzavandi
گردش خون در صورتی که به درستی در بدن انجام نشود ایجاد مشکلات زیادی خواهد کرد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

چرا به گردش خون خوب نیاز داریم؟

باور آن سخت است اما در بدن انسان ها 60 میلیون مایل رگ خونی وجود دارد. یعنی اگر تمام رگها را پشت سر هم قرار دهیم طول آن ها به 60میلیون مایل خواهد رسید. قلب و دیگر ماهیچه ها سیستم گردش خون را تشکیل می دهند. این سیستم شبکه ای، خون را به تمام نقاط بدن می رسانند. اما وقتی کهسیستم گردش خون ضعیف باشد این کار یا به آهستگی صورت می گیرد یا جریان خون قطع خواهد شد. این اتفاق به این معنی است که تمام بدن اکسیژن و ماده مغذی دریافت نخواهند کرد.

نشانه های گردش خون ضعیف

وقتی خون به مقدار کافی به اندام ها نرسد، دست ها یا پاها احساس سرما و کرخی خواهند کرد. اگر سفید پوست هستید، پاها به رنگ آبی می شوند. گردش خون ضعیف می تواند باعث خشکی پوست، شکننده شدن ناخن ها، ریزش مو مخصوصا در پاها و ران ها شود. بعضی از آقایان ممکن است که دچار اختلال نعوظ شوند و اگر از بیماری دیابت رنج می برید زخم ها آهسته تر بهبود می یابند.

تنباکو را کنار بگذارید

نیکوتین ماده فعال درون سیگار، سیگار الکترونیکی و قلیان می باشد. این ماده به دیواره شریان ها و رگ ها بسیار آسیب وارد می کند و مانع عبور خون می گردد. اگر سیگار می کشید و ترک آن برایتان سخت است، دارو و دکتر می توانند به شما کمک کنند.

فشار خون خود را کنترل کنید

اگر فشار خونتان بسیار بالا است، موجب تصلب شریان ها خواهد شد. این اتفاقی است که به شریان ها بسیار آسیب وارد می کند و از جریان خون جلوگیری می کند. بهتر است از پزشکتان درمورد فشار خون نرمال خود با توجه به سن و سلامتی سوال بپرسید. حداقل هر ماه یک مرتبه فشار خود را چک کنید. می توانید دستگاه فشار خون خانگی تهیه کنید تا مشکل رفتن به درمانگاه را نداشته باشید.

فشار خون خود را کاهش دهید

نیمی از خون آب است. پس برای حرکت بهتر خون باید آن را هیدراته کنید. روزی 8 لیوان آب در روز بنوشید. اگر ورزش می کنید یا بیرون هستید و هوا گرم است باید میزان بیشتری آب بنوشید.

پشت میز کار خود بایستید

ایستادن یک ساعت در روز، پشت میز کار بهبهبود گردش خون کمک خواهد کرد. وجود ماهیچه های ضعیف در ران موجب می شود که گردش خون به کندی انجام شود در نتیجه پاها احساس سرما می کنند. اگر میزتان به اندازه کافی فضا دارد و اندازه آن برای کار کردن به حالت ایستاده مناسب است بهتر است که بایستید. ایستادن به بازگشت خون به قلب کمک بیشتری می کند.

کاهش استرس

یوگا ورزشی است که می تواند به بهبود گردش خون کمک کند. وقتی شما حرکت می کنید، اکسیژن به سلول ها خواهد رسید. وقتی حرکات به گونه ای است که بالا تنه به سمت بالا قرار دارد خون از قلب به اندام ها می رسد اما وقتی که پایین تنه بالا قرار می گیرد خون از اندام ها به قلب و مغز می رود.

پاها را به دیوار بزنید

هرگاه احساس کردید که پاها مور مور شد آن ها را به دیوار بزنید.این راه ساده ای برای فرستادن خون به دیگر نقاط است. روی زمین به روی پهلو دراز بکشید و پاهای خود را به دیوار بزنید. می توانید بچرخید و همین حرکت را با قسمت دیگر بدن تان انجام دهید. برای ایجاد تعادل بهتر دست های خود را به سمت بیرون بکشید.

بالا و پایین بپرید

ایروبیک به معنی ورزش هوازی یا همراه با اکسیژن است. وقتی که شما می دوید، دوچرخه سواری می کنید، راه می روید، شنا می کنید و یا ورزش های مشابه انجام میدهید اکسیژن را به ماهیچه های خود انتقال می دهید. این به پمپاژ خون کمک خواهد کرد و قلب را قوی تر و فشار خون را کمتر می کند. یک برنامه 30 دقیقه ای برای ورزش بریزید. اگر تمایل به پیاده روی دارید سرعت متوسط برای سلامت شما کافی است.

از پوشیدن جوراب های تنگ خودداری کنید

پوشیدن جوراب های ورزشی بلند و محکم از گردش خون در پاها جلوگیری می کند و بدون گردش خون در پاها خون به قلب باز می گردد. از پزشک درمورد این که جوراب چقدر بلند باشد و چه میزان فشاری را به پا وارد کند، بپرسید.

بیشتر سبزیجات بخورید و کمتر گوشت

انواع سبزیجات و میوه جات را در رژیم خود قرار بدهید. از خوردن چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز مرغ یا اردک وجود دارند خودداری کنید. همچنین نمک را کنار بگذارید. این رژیم غذایی به کاهش وزن، کلسترول و فشار خون کمک می کند و شریان ها تمیز تر خواهند شد.

بدن تان را همانند موها برس بکشید

برس بدن نرمی تهیه کنید و از پاها شروع کرده و به سمت بالا با حرکات چرخشی پوستتان را ماساژ دهید. این حرکت به گردش خون کمک خواهد کرد.
منبع الودکتر

ویتامین هایی که به گردش خون کمک می کنند

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ