بهترین و بدترین غذاها برای کبد

atoosamirzavandi
کبد چرب را با رژیم غذایی سالم مهار کنید.

جو

غذاهای حاوی فیبر به عملکرد بهتر کبد کمک خواهند کرد. آیا می خواهید با یکی از بهترین آن ها روز خود را شروع کنید؟ جو را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که جو به از بین بردن چربی های اضافه شکم کمک می کند و این کار بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های کبدی است.

غذاهای فست فود را کنار بگذارید

غذاهای سرخ کردنی و برگرها گزینه هایی هستند که به کبد آسیب وارد می کنند. خوردن مقدار زیادی از این غذاها که دارای چربی های اشباع شده هستند کارکرد کبد را دچار مشکل خواهد کرد. بعد از گذر زمان ممکن است کبد ملتهب شود و به آن آسیب جدی وارد و فرد را دچار سیروز کند. پس دفعه بعد که درحال سفارش غذا هستید به سالم بودن آن فکر کنید.

بروکلی

سبزیجات زیادی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا کبد سالم تر بماند. بروکلی یکی از این سبزیجات است. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که غذاهای بخار پز می توانند ازبیماری های کبد چرب غیرالکلی جلوگیری کنند. خوردن بروکلی بخار پز به همراه بادام و سرکه تمشک یا بلوبری خوشمزه است یا به همراه سیر و سرکه بالزامیک.

قهوه

اگر نمی توانید روز را بدون قهوه بگذرانید، شاید خوشحال شوید از این خبر که قهوه به سلامت کبد کمک خواهد کرد. تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن دو یا سه فنجان قهوه در روز از آسیب رسیدن کبد توسط نوشیدن الکل زیاد یا رژیم ناسالم جلوگیری خواهد کرد. تحقیقات دیگری نشان داده اند که ممکن است قهوه مانع از سرطان کبد شود.

از مصرف زیاد شکر دست بکشید

مصرف بیش از حد خوراکی های شیرین بر کبد تاثیر می گذارد. زیرا قسمتی از وظیفه کبد تبدیل قند و شکر به چربی است. اگر مقدار زیادی شکر مصرف کنید به این معنی است که کبد مقدار چربی زیادی تولید خواهد کرد و این چربی ها در کبد رسوب می کنند. در این حالت بیماری کبد چرب به وجود خواهد آمد. پس کبد خود را دوست بدارید و در مصرف شیرینی دقت کنید.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. مطالعات نشان داده اند که این آنتی اکسیدان می تواند از کبد در برابر ابتلا سرطان محافظت کند. اگر چای سبز را خودتان دم کنید و گرم بنوشید مقدار بیشتر کاتچین دریافت خواهید کرد. چای کیسه ای و چای آماده مقدار کمتری آنتی اکسیدان دارند.

آب

نوشیدن آب یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای دور کردن بیماری ها از کبد است. خود را عادت به نوشیدن آب بدهید در عوض استفاده از نوشابه یا دیگر نوشیدنی های گاز و قند دار. ممکن است باور نکنید که این نوشیدنی ها چقدر کالری در بدن شما ذخیره خواهند کرد.

بادام

دانه ها بخصوص بادام، منابع خوبی از ویتامین E، ماده مغذی که برای جلوگیری از کبد چرب بسیار مفید است، می باشد. همچنین بادام برای قلب مفید است. بنابراین بهتر است به جای اسنک از بادام استفاده کنید. یا می توانید بادام را به سالاد اضافه کنید.

از نمک چشم پوشی کنید

بدن نیاز به نمک دارد اما نه به آن مقدار که شما مصرف می کنید. رژیم های غذایی حاوی سدیم بالا مقدمه ای بر ایجاد بیماری های کبدی هستند. راه های ساده ای وجود دارد برای عدم استفاده از نمک. از خودن غذاهای نمک سود مثل استیک گوشت بپرهیزید. از سبزیجات تازه استفاده کنید. نمک پاش را دور از دسترس خود قرار دهید.

اسفناج

برگ های سبز اسفناج حاوی آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون هستند که به عملکرد بهتر کبد کمک می کنند. غذاهای حاوی اسفناج به راحتی درست نمی شوند پس بهتر است اسفناج را به سالاد اضافه کنید و به عنوان شام بخورید. خوردن سالاد با اسفناج، سیر و روغن زیتون بسیار خوشمزه است.

بلوبری

بلوبری ها حاوییک ماده مغذی به نام پلی پنول می باشند که در محافظت کبد از ابتلا به بیماری کبد چرب موثر است. اگر به بلوبری علاقه ندارید خوراکی های دیگری که سرشار از پلی فنول هستند عبارتند از شکلات سیاه، زیتون و آلو.

در نوشیدن الکل زیاده روی نکنید

نوشیدن زیاد می تواند باعث تخریب کبد و در نهایت سیروز شود. حتی نوشیدن گاه به گاه (4 لیوان یک جا برای خانم ها و 5 لیوان برای آقایان) مضر است. نوشیدن خود را به یک مرتبه در روز اگر خانم هستید و به دو مرتبه در روز اگر آقا هستید کاهش دهید.

از خوردن بسته های اسنک خودداری کنید

دفعه بعد که در حال خرید هستید خوراکی های سالم به جای اسنک بخرید. مشکلی که چیپس و پفک دارند این است که حاوی مقدار زیادی نمک، شکر و چربی هستند. عدم استفاده از این خوراکی ها راه ساده ای دارد. اسنک های سالمی تهیه کنید و با خود به سرکار ببرید.
منبع الودکتر

درمان کبد چرب و بزرگی پروستات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ