سنگ کلیه چیست و چگونه ایجاد می شود؟راه های درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه و درمان آن ،در ادامه این مطلب با بیماری سنگ کلیه ،علل و روش درمان آن آشنا شوید.

سنگ کلیه چیست؟

همان طور که کلیه ها ازخون را تصویه نموده و ادرار ایجاد می کنند. گاهی نمک ها و سایر مواد معدنی در ادرار به هم می رسند و سنگ کلیه کوچک ایجاد می کنند. این سنگ ها از اندازه کریستال شکر تا توپ پینگ پنگ متفاوت است، اما به ندرت متوجه آنها می شویم ، مگر اینکه باعث انسداد شوند. سنگ کلیه ممکن است باعث ایجاد درد شدید شوند و  در صورت به داخل حفره ها نفوذ کنند.

سنگ

نشانه های سنگ کلیه

وقتی سنگ های کلیه از طریق دستگاه ادراری حرکت می کنند، ممکن است باعث علایم و حالات زیر شوند:

  •      درد شدید در پشت، شکم یا کشاله ران
  •      ادرار مکرر یا دردناک
  •      خون در ادرار
  •      تهوع و استفراغ
  • سنگهای کوچک ممکن است بدون ایجاد نشانه ها عبور کنند.

آیا هر دردی در شکم و اطراف کلیه  سنگ کلیه است؟

اگر درد ناگهانی و شدید در پشت یا شکم داشته باشید، بهتر است ازبه پزشک مراجعه کنید. درد شکم با بسیاری از شرایط دیگر همراه است،و ممکن است علت هر بیماری دیگری نیز باشد، از جمله موارد اضطراری مانند آپاندیس و حاملگی خارج رحمی. ادرار کردن دردناک علائم شایع عفونت ادراری یا STD است.

تشخیص سنگ کلیه

سنگهای کلیه به ندرت تشخیص داده می شوند تا اینکه شروع به ایجاد درد کنند. این درد اغلب به اندازه کافی شدید است که در آن انواع آزمون ها می توانند سنگ ها را کشف کنند. که ممکن است شامل سی تی اسکن، اشعه ایکس، اولتراسوند و ادرار باشد. آزمایش خون می تواند به دنبال یافتن سطوح بالای مواد معدنی در تشکیل سنگ های کلیه باشد.

تشخیص سی تی اسکن در اینجا سنگی را که مسدود کننده ی خلط است را نشان می دهد، کانالی که به مثانه نفوذ کند.

مراقبت در خانه برای سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه به اندازه کافی کوچک باشد، ممکن است پزشک داروهای ضد درد تجویز کند و منتظر بماند که سنگ از بدن خارج شود. در طول این مدت، پزشک ممکن است توصیه کند که به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنید تا با ادرار سنگ  را پاک کنید – حدود هشت تا 10 بار در روز.

درمان سنگ کلیه

سنگ

 دارو

داروهای تجویزی وجود دارد که می تواند سنگ کلیه درمان کند. داروهای شناخته شده به عنوان آلفا-مسدود کننده ها، دیواره های کبد را تمیز می کنند. عوارض جانبی به طور کلی خفیف هستند و ممکن است شامل سردرد یا سرگیجه باشند. انواع دیگر داروها می توانند از ایجاد سنگهای جدید جلوگیری کنند.

درمان با امواج و شوک

شایع ترین روش های پزشکی برای درمان سنگ های کلیوی به عنوان لیتو تیپریپسی موج ضربه ای (ESWL) نامنظم است. این درمان با استفاده از امواج شوک انرژی بالا برای شکستن سنگ کلیه به قطعات کوچک است. سپس قطعات کوچک می توانند از طریق دستگاه ادراری به راحتی حرکت کنند و دفع شوند . عوارض جانبی ممکن است شامل خونریزی، کبودی یا درد بعد از عمل باشد.

 اورتروسکوپی

هنگامی که یک سنگ از کلیه خارج شده و نزدیک به مثانه است، شایع ترین روش اورئوسکوپی است. یک لوله نازک از طریق دستگاه ادراری به محل سنگ منتقل می شود. یک جراح، سنگ را تجزیه می کند و قطعات را از طریق لوله حذف می کند. هیچ برش در بدن انجام نمی شود. برای سنگهای بسیار سنگین ممکن است لازم باشد روشهای جراحی مورد نیاز باشد.

تجزیه سنگ کلیه

هنگامی که یک سنگ کلیه عبور کرده یا از بین رفته است، ممکن است پزشک شما بخواهد بداند که سنگ از  چه چیزی ساخته شده است. تقریبا 80٪ از سنگ های کلیه مبتنی بر کلسیم هستند. باقی مانده ها عمدتا از اسید اوریک، struvite یا سیستین ساخته می شوند. تجزیه و تحلیل شیمیایی می تواند تعیین کنید که چه نوع سنگ در کلیه شما وجود داشته است. هنگامی که بدانید، می توانید اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشکیلات سنگ جدید در آینده انجام دهید.

سنگ کلیه چرا ایجاد می شود؟

سنگ کلیه در صورتی شکل می گیرد، که تغییر تعادل طبیعی آب، نمک و مواد معدنی موجود در ادرار وجود داشته باشد. انواع مختلف تغییرات منجر به انواع مختلفی از سنگ کلیه می شود. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث تغییرات در ادرار شود، از جمله بیماری های مزمن و آنچه که می خورید و نوشیدید.

چگونه عوامل خطر را می توانید کنترل کنید؟

نوشیدن آب بیش از حد شایعترین راه جلوگیری از سنگ کلیه است. رژیم غذایی نیز نقش مهمی ایفا می کند. خوردن بسیاری از پروتئین حیوانی، سدیم و مواد غذایی حاوی اگزالات بالا مانند شکلات یا سبزیجات سبز تیره سبب افزایش خطر ابتلا به سنگ های کلیه در برخی افراد می شود.سعی کنید اگزلات و مواد و نوشیدننی های همراه با کلسیم را با هم مصرف نمایید.

عوامل خطری که شما نمی توانید کنترل کنید

مردان سفید پوست خطر بیشتری برای سنگ های کلیه نسبت به گروه های دیگر دارند، از 40 سالگی شروع می شود. زنان در 50 سالگی افزایش خطر خود را می بینند. اگر شما سابقه خانوادگی سنگ های کلیوی دارید، احتمال بیشتری دارید که به سنگ کلیه دچار شوید. بعضی شرایط پزشکی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، نقرس، عفونت های دستگاه ادراری، شرایط خاص کلیه مانند بیماری کلیوی کلیوی را افزایش دهد، اما درمان یا کنترل این شرایط به طور کلی کمک می کند تا از تشکیل سنگ ها جلوگیری شود.

پاکسازی کلیه ها با روش طبیعی

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ