سیمبالتا دارویی برای درمان افسردگی را می‌شناسید؟

mahdie.mohtashami
در این مقاله تیم الودکتر در نظر دارد سیبمالتا داروی ضدافسردگی را به شما معرفی کند. این دارو عوارض جانبی و هشدارهایی دارد که باید به طور کامل آن‌ها را مطالعه کنید. در این مقاله همراه با تیم الودکتر باشید.

داروی سیمبالتا دارویی برای درمان افسردگی و اضطراب می‌باشد. نام دگیر سیمبالتین (دولوکستین) می‌باشد. دولوکستین برای کمک به تسکین دردهای عصبی در افرادی که به دیابت یا درد مداوم به دلیل شرایط پزشکی مانند درد مزمن، فیبرومیالژیا(بیماری که باعث درد گسترده می‌شود) و آرتریت می‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کاربرد و خواص سیمبالتا
سیمبالتا می‌تواند خلق و خو، خواب، اشتها و سطح انرژی را بهبود ببخشد و میزان عصبانیت را کاهش دهد. سیمبالتا همچنین می‌تواند درد ناشی از یک شرایط خاص پزشکی را نیز کاهش دهد.  دولوکستین به عنوان یک مهارکننده باز جذب سروتونین-نورپینفرین (SNRI) شناخته میشود. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل مواد طبیعی خاص (سروتونین و نوراپی نفرین) در مغز اثرگذار است.

سایر کاربردهای این دارو: سیمبالتا دارو می‌تواند توسط افراد حرفه‌ای در موارد بهداشتی دیگری تجویز شود. این دارو تنها در شرایطی می‌تواند در موارد دیگری مورد استفاده قرار بگیرد که توسط فرد حرفه‌ای در زمینه مراقبت‌های بهداشتی تجویز شود. سیمبالتا میتواند برای کمک به درمان شرایط دردناک دیگر عصبی (درد نوروپاتیک) نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه استفاده از سیمبالتا

قبل از استفاده راهنمای دارو را مطالعه فرمایید. اگر هرگونه سوالی داشتید آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. سیبمالتا به وسیله قرص و از طریق دهان و معده جذب بدن می‌شود. پزشک یکبار یا دوبار در هفته همراه با غذا یا بدون غذا آن را تجویز می‌کند. اگر احساس تهوع کردید، بهتر است که این دارو را بعد از غذا مصرف کنید. توجه داشته باشد که کل کپسول را قورت دهید. کپسول را فشار ندهید، از جویدن آن اجتناب کنید و محتویات آن را با غذا یا مایعات دیگر مخلوط نکنید. این اقدامات تمام دارو را به یک باره آزاد می‌کند و در نتیجه خطر عوارض جانبی آن بالا می‌رود.

مقدار دوز مصرفی این دارو برای سنین مختلف متفاوت می‌باشد. دوز این دارو بر اساس وضعیت پزشکی و واکنش به درمان تعیین می‌شود. برای هرچه کمتر کردن عوارض این دارو پزشک ممکن است در ابتدا تجویز این دارو را با دوز پایین آغاز کند و به صورت تدریجی دوز آن را افزایش دهد. با دقت زیاد دستورات پزشک خود را انجام دهید. برای دریافت بیشترین فایده از این دارو آن را به طور منظم مصرف کنید. برای هرچه بیشتر کردن فواید این دارو آن را هر روز در زمان مشخص مصرف کنید. تمام کردن دوره‌ی این قرص بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر نشانه‌های بهبودی را در خود احساس می‌کنید نباید آن را به طور خودسرانه قطع کنید و برای قطع آن باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی شرایط با قطع ناگهانی این دارو ممکن است بدتر شوند. همچنین، شما ممکن است علائمی مانند سرگیجه، گیجی، نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، اسهال، تغییرات خواب، و احساساتی مشابه برق گرفتگی را تجربه کنید. ممکن است نیاز باشد. برای کاهش عوارض جانبی دوز شما به تدریج کاهش یابد. بروز هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن شرایط را فورا گزارش دهید. در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد، پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض جانبی سیمبالتا

با مصرف سیمبالتا حالت تهوع، خشکی دهان، یبوست، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی، و یا افزایش تعریق ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد فورا پزشک خود را مطلع سازید.

سرگیجه یا سبکی سر ممکن است رخ دهد، به ویژه هنگامی که شما برای اولین بار مصرف این دارو را شروع میکنید و یا دوز این دارو را افزایش میدهید. برای کاهش خطر ابتلا به سرگیجه، سبکی سر، و یا سقوط، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی برخیزید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما بدین دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که در نظر گرفته است که فواید آن بیشتر از عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند.

این دارو ممکن است فشار خون را بالا ببرد. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید و در صورتی که نتایج بالا بودند به پزشک خود اطلاع دهید.

به محض اینکه متوجه هرگونه عوارض جانبی جدی شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید. از جمله: سردرگمی، کبودی / خونریزی ساده، کاهش علاقه به رابطه جنسی، تغییرات در توانایی جنسی، گرفتگی عضلانی / ضعف، تکان خوردن (لرزش)، اشکال در ادرار کردن، نشانه هایی از مشکلات کبدی (مانند معده / درد شکم، تهوع مداوم، استفراغ، زردی چشم/ پوست، ادرار تیره).

در صورتی که هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: مدفوع سیاه رنگ/ خونین، استفراغی که مانند ته نشین قهوه است، تشنج، درد/ تورم / قرمزی چشم، مردمک گشاده شده، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگهای مختلف در اطراف چراغ در شب، تاری دید)، را تجربه کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

سیمبالتا ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت موجب یک بیماری جدی تر به نام سندرم/ سمیت سروتونین میشود. اگر شما داروهای دیگر که باعث افزایش سروتونین میشوند را مصرف کنید این خطر افزایش می یابد، بنابراین دکتر یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف میکنید مطلع سازید (بخش تداخلات دارویی را ببینید). در صورتی که متوجه برخی از علائم زیر شدید فورا به پزشک مراجعه کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، تهوع / استفراغ / اسهال شدید، کشش عضلات، تب با علت ناشناخته، تحریک / بی قراری غیرعادی.

واکنش آلرژیک این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی شدید فورا به پزشک مراجعه کنید، از جمله: جوش، خارش/ تورم (به خصوص از چهره / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل، تاول، زخم دهان.

مواردی که در این مقاله  از راستینه به آن اشاره شد، یک فهرست کامل از عوارض جانبی است که ممکن است رخ دهد. چنانچه شما متوجه عارضه دیگری شدید که در این فهرست ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدارها

قبل از مصرف سیمبالتا، در صورتی که به آن حساسیت دارید یا هر گونه حساسیت دیگری دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده غیرفعال باشد، که می توانند موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده سیمبالتا، دکتر و یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به خصوص از سوابقی همچون: سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات روانی (مانند  اختلال دو قطبی / اختلال جنون ادواری)، سابقه شخصی یا خانوادگی اقدام به خودکشی، مشکلات خونریزی، سابقه شخصی یا خانوادگی از گلوکوم، فشار خون بالا، بیماری های کلیوی، بیماری کبد، تشنج، مشکلات معده (مانند تخلیه آهسته معده).

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید فعالیت هایی همچون رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر گونه فعالیتی که نیازمند هوشیاری است را به درستی انجام دهید از انجام این گونه فعالیت ها پرهیز کنید.

اگر دیابت دارید، سیمبالتا ممکن است سطح قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. سطح قند خون خود را به طور منظم طبق دستور پزشک بررسی کنید. پزشک شما ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داروهای دیابت، برنامه ورزش، و یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را از تمام داروهایی که استفاده می کنید مطلع سازید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی).

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی سیمبالتا حساس تر باشند، به خصوص خونریزی، سرگیجه، سبکی سر، و یا از دست دادن هماهنگی.

افراد بزرگسال به خصوص آنهایی در حال مصرف دیورتیک ها (قرص آب) می باشند نیز ممکن است احتمال ابتلا به یک نوع عدم تعادل املاح(هیپوناترمی) را داشته باشند،که باعث ایجاد سرگیجه، سبکی سر، و یا از دست دادن هماهنگی می شود که می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند، به خصوص در مورد از دست دادن اشتها و کاهش وزن. بر وزن و قد کودکانی که سیمبالتا مصرف میکنند، نظارت داشته باشید. هشدار را نیز ببینید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها هنگامی استفاده شود که مورد نیاز است. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. همچنین، نوزادان متولد شده از مادرانی که این دارو را در طول ۳ ماهه آخر بارداری استفاده کرده اند ممکن است به ندرت عوارض ترک مانند مشکلات تغذیه ای / تنفس، تشنج، سفتی عضلات، و یا گریه مداوم در آنها بروز کند. اگر متوجه هر یک از این نشانه ها در نوزاد خود شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

از آنجا که مشکلات روانی / خلق و خوی درمان نشده (مانند افسردگی، اضطراب) می تواند یک بیماری جدی باشد، مصرف سیمبالتا را بدون دستور پزشک متوقف نکنید. اگر شما در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید، یا فکر می کنید ممکن است باردار شده باشید، بلافاصله در موردفواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری با دکتر خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر نفوذ می کند. قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

آیا داروهای ضد افسردگی می توانند باعث خواب آلودگی شوند؟

داروهای ضدافسردگی و سوال و جوابهای رایج!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ