هشدارها در مورد داروی متادون!

امروزه روش های بسیاری برای ترک اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد و طی یک برنامه ی منظم و به عنوان بخشی از درمان از داروی متادون استفاده می شود. این یک داروی صنعتی است و به همان اندازه که می تواند مفید باشد می تواند مضر نیز باشد. بایدها و نبایدهایی در مصرف این دارو وجود دارد که در صورت رعایت آنها، می توانید از فواید آن بهره مند شوید و در صورت عمل نکردن به آنها، عوارض جبران ناپذیری به سلامتی شما وارد می شود. در ادامه این مطلب با بایدها و نبایدها در مورد مصرف داروی متادون بیشتر آشنا خواهیم شد.

متادون یک مخدر صنعتی است و به صورت پودر کریستالی سفید رنگ، قرص و یا شربت تولید می شود. امروزه به طور معمول از متادون به عنوان داروی نگهدارنده برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود و به صورت پودر در نوشیدنی با طعم میوه، مخلوط می شود و از راه دهان مصرف می شود. داروی متادون به ندرت به صورت عضلانی و یا وریدی تزریق می شود.

موارد استفاده متادون

داروی متادون برای درمان دردهای شدید و مداوم ( از جمله دردهای سرطان) استفاده می شود. متادون جزء دسته ی مواد مخدر به شمار می رود و به عنوان ماده ی مخدر ضد درد شناخته می شود. این ماده بر روی مغز از طریق تغییر احساس شما و پاسخ به درد، اثر می گذارد. از این دارو برای درمان دردهای خفیف و یا دردهایی که مدت زمانی کوتاهی طول می کشند مانند دردهای بعد از عمل جراحی، استفاده نمی شود. همچنین داروی متادون برای دردهای گاه به گاه  توصیه نمی شود.

این دارو برای درمان اعتیاد به مواد مخدر به عنوان بخشی از یک برنامه ی درمان معتبر مورد استفاده قرار می گیرد. داروی متادون از برگشت علائم ناشی از ترک مواد مخدر جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از دارو متادون

لازم است شما قبل از هر چیزی به دستورالعمل آن رجوع کنید.

قبل از شروع به استفاده از متادون و یا تغییر در مصرف آن، راهنمای دارو را که توسط خود داروساز ارئه شده است، مطالعه کنید. اگر سوالی نیز داشتید از پزشک و یا دکتر داروساز بپرسید. این دارو را از طریق بلعیدن با یک برنامه ی منظم توسط پزشک دریافت می کنید و می توانید آن را همراه و یا بدون غذا مصرف کنید. اگر شما با خوردن داروی متادون دچار حالت تهوع شدید، بهتر است که آن را همراه با غذا مصرف کنید. برای کاهش تهوع ناشی از این دارو می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار دقیق مصرف متادون را با یک وسیله ی خاص مانند قاشق اندازه گیری کنید. قاشق های خانگی برای این کار مناسب نیستند زیرا ممکن است دوز دقیق را اندازه گیری نکند. اگر داروی شما به صورت خوراکی است، از یک سرنگ برای این کار استفاده کنید. دارو را تزریق نکنید. قبل از مصرف داروی متادون آن را با یک اونس آب و یا هر مایع دیگری طبق دستورالعمل مخلوط کنید. تمام مخلوط را بلافاصله بنوشید و آن را از قبل تهیه نکنید.

انتخاب دوز مناسب بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ بدن شما به درمان است. مصرف این دارو ممکن است باعث بروز عکس العمل هایی در بدن شما شود، به ویژه اگر به مدت طولانی و یا در دوزهای بالا به صورت مرتب استفاده شود. در چنین مواردی اگر مصرف این دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، علائمی مانند بی حسی، آب ریزش از چشم، آب ریزش بینی، حالت تهوع، عرق کردن و درد عضلانی ممکن است بروز پیدا کنند. برای جلوگیری از بروز این علائم ممکن است پزشک شما داروی متادون را از طریق کاهش تدریجی دوز آن قطع کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با پزشک خود مشورت کنید، همچنین زمانی که این علائم را مشاهده کردید حتما با او صحبت کنید.

زمانیکه این دارو برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است تاثیر اولیه را نداشته باشد. اگر این دارو به خوبی کار نمی کند حتما به دکتر مراجعه کنید.

اگرچه داروی متادون به بسیاری از افراد کمک می کند تا اعتیاد خود را ترک کنند، اما بعضی وقت ها خود این دارو می تواند باعث ایجاد اعتیاد شود. این خطر ممکن است بالاتر باشد اگر شما اختلال مصرف مواد مانند مصرف بیش از حد و یا اعتیاد به مواد مخدر و الکل داشته باشید. بنابراین لازم است این دارو را دقیقا مطابق با دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید.

عوارض جانبی مصرف داروی متادون

تهوع، استفراغ، یبوست، سرگیجه، خشکی دهان، احساس خواب آلودگی و یا عرق کردن ممکن است از عوارض جانبی داروی متادون باشد. برخی از این عوارض جانبی ممکن است پس از استفاده ی طولانی مدت، کاهش پیدا کند. اگر هرکدام از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد و یا بدتر شود، به سرعت به پزشک و یا دکتر داروساز مراجعه کنید.

برای پیشگیری از یبوست، خوردن فیبر غذایی، نوشیدن آب به اندازه ی کافی و ورزش می تواند کمک کننده باشند. همچنین می توانید از دکتر خود بپرسید که کدام نوع از ضد یبوست ها برای شما مناسب است.

برای برای کاهش خطر سرگیجه، هنگام نشستن و یا برخواستن به آرامی حرکت کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است و او تشخیص داده است که فواید این دارو بیشتر از عوارض آن است. بسیاری از افرادی که داروی متادون را مصرف می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. اگر شما عوارض جانبی جدی دارید، مثلا تغییرات ذهنی و خلقی مانند آشفتگی، سردرگمی و توهم، درد معده و یا شکم، مشکل در ادرار و کلیه های شما به خوبی کار نمی کند مانند از دست دادن اشتها، خستگی غیر معمول و کاهش وزن، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: الو دکتر

قرص متادون چیست و چه عوارضی دارد؟

متادون،آنچه باید در مورد این دارو دانست

متادون هورمون تستوسترون را فقط در مردان کاهش می‌دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ