اشتباهات رایج در مصرف دارو

در ادامه این مطلب با اشتباهات رایج در مصرف دارو آشنا شوید و ازآنها اجتناب نمایید.

اشتباهات دارویی

دارو ها برای درمان مشکلات تجویز و مصرف می شوند.اما اگر درست مصرف نشوند می توانند نتیجه عکس داشته باشد.در ادامه این مطلب از الودکتر به اشتباهات و خطاهای رایج مردم در مورد مصرف دارو پرداخته شده است.برای آنکه مصرف دارو با نتایج رضایت بخش همراه باشد و شما را دچار مشکلات احتمالی نکند ،سعی کنید موارد گفته شده در ادامه این مطلب را به دقت رعایت نمایید.

خطاهایی دارویی

بررسی خطاها و اشتباهات پزشکی در مصرف دارو

تقریبا 2٪ از تمام نسخه ها نادرست است. ممکن است دارو اشتباه نوشته شود یا استباه خواهنده شود و یا حتی اشتباه تحویل داده شود. برا آنکه از این مشکلات دور بمانید نسخه ،بیماری و دارو های دریافت شده را با داروساز خود بررسی نمایید.

تغییر دارو برای صرفه جویی در قیمت

برخی از افراد برای آنکه داروی ارزان تری بخرند،دارو های مشابه را از داروخانه درخواست می نمایند.در صورت موجود نبودن داروی تجویز شده و یا گران بودن آن،برای جایگزین کردن دارو،با پزشک و یا داروساز مشورت نمایید.

دستورالعمل ها ی نوشته شده را به دقت دنبال نمایید

خطاهایی دارویی

برای مصرف دارو،حتما طبق نسخه پزشک عمل نمایید.اگر نحوه مصرف دارو را نمی دانستید،خودسرانه عمل نکنید.بسیاری از افراد بدون اطلاع از نحوه مصرف دارو،زمان و دوز آن ،دارو را مصرف می کنند که در این صورت نه تنها اثربخش نخواهد بود بلکه حتی می تواند مشکلات جدی تری نیز به همراه داشته باشد.

مصرف بیشتر برای درمان سریع تر

بعضی از افراد فکر می کنند اگر دارویی را به خصوص دارو های مسکن را بیشتر و با دوز بالاتر مصرف کنند ،زودتر نتیجه خواهند دید.برای بهبود سلامتی خود دوز مصرف دارو ها را تغییر ندهید.

نصف کردن قرص ها

خطاهایی دارویی

هرگز دارو های خود را نصف نکنید .مگر آنکه با تشخیص پزشک، نصف قرص را برای شما تجویز نموده باشد.در این صورت در تقسیم قرص دقت نمایید و نصف مصرف نشده را در جایی مناسب و به دور از رطوبت قرار دهید.

مصرف با غذا و یا بدون غذا

برخی داروها در معده خالی بهتر یا سریعتر عمل می کنند. برخی دیگر بهتر است با وعده های غذایی مصرف شوند. همچنین برخی از غذاها و داروها می توانند ترکیب های بد یا خطرناک ایجاد کنند. این محصولات شامل محصولات لبنی با بعضی از آنتی بیوتیک ها، داروهای کاهش دهنده کلسترول و آب گریپ فروت و سبزیجات برگ سبز و سایر غذاهای غنی از ویتامین K با وارفارین نازک تر است. از داروساز خود برای راهنمایی نحوه مصرف دارو سوال بپرسید.

نگه داری صحیح دارو

گرما و رطوبت می تواند به قرص های شما آسیب برساند. این بدان معنی است که آنها ممکن است ضعیف تر وغیر کارآمد نیز شوند. اکثر داروها بهتر است در یک نقطه سرد و خشک در آشپزخانه یا در یک کابینت امن و ایمن نگهداری شوند. انسولین و برخی داروهای دیگر باید سرد بمانند.

ترک خود سرانه دارو

یکی از اشتباهاتی که بسیار رایج است،ترک دارو بدون نظر پزشک می باشد.بعضی از افراد به علت احساس رهایی از بیماری و بعضی دیگر به علت تمام شدن دارو از ادامه مصرف دارو دست می کشند.اما باید در هر صورتی قبل از ترک دارو با پزشک خود صحبت نمایید.

مصرف داروهای از تاریخ گذشته

نگهداری از دارو ها گاهی باعث می شود که تاریخ مصرف دارو از زمان آن گذشته باشد.برای اینکه دچار این مشکل نشوید دارو های خود را بلند مدت نگهداری نکنید و یا هر چند وقت یکبار به بررسی زمان انقضای داروها بپردازید.

همچنین گاهی بعضی از داروها که در مدت زمان زیادی مصرف می شوند لازم است دوباره مورد مصرف قرار بگیرند.اما پیش از مصرف دوباره پزشک باید دوز آن را تشخیص بدهد.در هر مصرف طولانی مدن با پزشک خود صحبت نمایید.

اشتباهات اندازه گیری

قاشق شما می تواند یکی دیگر ازخطاهای دوز باشد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که از قاشق متوسط برای استفاده در شربت سرفه و سایر داروهای مایع استفاده می کردند احتمالا به اندازه کافی مصرف می کردند. اما کسانی که قاشق بزرگ را برداشتند بیشتر احتمال دارد که بیش از حد مصرف کنند. بنابراین همیشه از فنجان، سرنگ یا ابزار اندازه گیری دیگر که با دارو استفاده می شود استفاده کنید.از وسایلی که مقیاس و اندازه برای اندازه گیری صحیح دارند.

تهیه دارو

بهتر است که تمام نسخه های خود را در یک فروشگاه ،داروخانه پر کنید تا بتوانید دارو های کامل خود را مشاهده کنید. اینگونه دارو هایی که میخرید در صورت تداخل به شما گفته خواهد شد و همچنین دارویی را فراموش نخواهید کرد.

گاهی بعضی از دارو ها با مصرف همزمان اثربخش خواهند بود.اگر شما تمامی دارو های خود را به صورت کامل دریافت نکنید و دار های از دست داده را تهیه نکنید ممکن است مصرف دارو برای شما نتیجه ای نداشته باشد.

این اشتباهات دارویی شما را به کشتن می دهد!

.

منبع : الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ