چرا به پتاسیم نیاز داریم و چگونه باید آن را دریافت کنیم؟

atoosamirzavandi
پتاسیم از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که برای ادامه حیات به آن نیاز داریم.

پتاسیم چیست؟

پتاسیم یک ترکیب معدنی می باشد که به عملکرد سلول ها کمک می کند. به سلول ها در تولید الکتریسته مورد نیازشان برای انجام فعالیت ها کمک می کند. ماهیچه ها، اعصاب و قلب بدون دریافت مقدار کافی پتاسیم قادر به ادامه حیات نخواهند بود.

به چه مقدار پتاسیم نیاز دارید؟

اگر 14 ساله یا بزرگتر هستید باید مقدار 4700 میلی گرم در روز پتاسیم دریافت کنید. مادران شیر ده به مقدار بیشتر 5100 میلی گرم در روز نیاز دارند.
برای کودکان:
0-6 ماه: 400 میلی گرم
7-12 ماه: 700 میلی گرم
1-3 سال: 3000 میلی گرم
4-8 سال: 3800 میلی گرم
9-13 سال: 4500 میلی گرم

کمک به پوکی استخوان

با افزایش سن افراد، استخوان ها استخوان ها ضعیف تر خواهند شد. حتی بهترین رژیم در آمریکا به این مشکل کمک نمی کند. رژیم غذایی حاوی گوشت و لبنیات در بدن مقدار زیادی اسید تولید می کند و این باعث می شود که استخوان ها سریع تر بشکنند. غذاهای غنی از پتاسیم، اغلب میوه ها و سبزیجات، پوکی استخوان را کاهش می دهند.

جلوگیری از تولید سنگ کلیه

شن های کوچکی که از مواد معدنی مدفوع تولید می شوند در صورتی که حرکت کنند ایجاد درد زیادی خواهند کرد. اسید زیاد درون بدن که به واسطه رژیم گوشتی زیاد می شود فرد را بیشتر مستعد تولید سنگ و شن خواهد کرد. پتاسیم به از بین رفتن اسید که باعث ایجاد آن سنگ های دردناک می شود، کمک می کند.

به عملکرد ماهیچه ها کمک می کند

شما نیاز به وجود پتاسیم در کنار سلول های خود دارید برای این که ماهیچه ها درست کار کنند. مقدار کم یا زیاد آن باعث تضعیف ماهیچه یا درد در ماهیچه می شوند وقتی که به آن ها نیاز نداشته باشید.

از فشار خون بالا جلوگیری می کند.

فشار خون بالا زمانی ایجاد می شود که خون به دیواره رگ یا شریان ها فشار زیادی وارد کند و می تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی شود. که آن را مرگ خاموش می گویند زیرا فرد تقریبا علائمی در خود نخواهد دید. سدیم موجود در نمک آن را بدتر خواهد کرد، اما پتاسیم به از بین بردن سدیم کمک خواهد کرد و فشار بر دیواره رگ های خونی را خنثی می کند.

از سکته مغزی جلوگیری می کند

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به قسمتی از مغز کم می رسد یا قطع می شود. که علت این امر مکن است انسداد رگ ها باشد. فشار خون بالا می تواند نقش بزرگی در ایجاد سکته مغزی بازی کند. پس اگر فشار خون را کنترل کنید و مقدار کافی پتاسیم به بدن تان برسانید دچار مشکلات بعدی نخواهید شد. علائم سکته مغزی: ایجاد مشکل در صحبت کردن، عدم توانایی حرکت دادن دست ها یا فلج شدن بخشی از صورت است. اگر هر کدام از این علائم را دارید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

منبع پتاسیم

موز

یک موز متوسط حاوی 422 میلی گرم پتاسیم است. یکی یا تکه هایی از آن را به عنوان میان وعده استفاده کنید. حتی می توانید نان موز بپزید اما توجه داشته باشید که زیاد پخته نشوند زیرا پتاسیم آن ها از بین می رود.

سیب زمینی

یک سیب زمین متوسط پخته شده حاوی 926 میلی گرم پتاسیم است. البته اگر سیب زمینی را به همراه کره و خامه زیاد مصرف کنید ضرر آن بیشتر از مقدار پتاسیمی است که در آن وجود دارد. بنابراین از سیب زمینی پخته شده خود لذت ببرید اما از اضافه کردن مواد اضافی خودداری کنید.

آلوسیاه

یک نصف فنجان آلو سیاه خشک شده 637 میلی گرم پتاسیم و فیبر بسیاری دارد. اگر ترجیح می دهید که آب آلوسیاه را بخورید، 6 آلو سیاه همین مقدار پتاسیم را به بدن می رساند. می توان آلو سیاه خشک را به همراه آجیل و پنیر نیز مصرف کرد یا حتی می توان در تارت از آن استفاده کرد فقط از ریختن شکر و روغن خودداری کنید.

آب پرتقال

یک پرتقال متوسط 237 میلی گرم پتاسیم به بدن شما وارد می کند. همین میزان پتاسیم را می توان با آب گیری از 6 پرتقال بدست آورد. آب پرتقال بسیار مفید و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. آب میوه های بازاری دارای شکر هستند پس بهتر است آب میوه طبیعی مصرف کنید.

گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی متوسط حاوی 292 میلی گرم پتاسیم می باشد، اما شما کی از گوجه استفاده می کنید؟ یک لیوان پوره گوجه فرنگی 1065 میلی گرم پتاسیم دارد و یک لیوان رب گوجه فرنگی 2455 میلی گرم. بیشتر از نصف نیاز روزانه شما.

مکمل های پتاسیم

بهتر است که پتاسیم مورد نیاز بدنتان را از مواد غذایی دریافت کنید اما اگر بیماری خاصی دارید یا دارو مصرف می کنید سخت تر می توان پتاسیم مورد نظر را تامین کرد. اما نسبت به مقدار مکملی که می خورید مراقب باشید. مقدار زیاد آن می تواند ایجاد تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال کند.
منبع الو دکتر

کمبود پتاسیم را با این 7 نشانه عجیب بشناسید

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ