سرطان دهانه رحم،علت ها و راه های درمان (یک)

سرطان دهانه رحم چیست و چرا ایجاد می شود؟آشنایی با راه های درمان سرطان رحم

سرطان دهانه رحم

سرطان از بیماری هایی است که با آمار بالایی در حال وقوع است.اگر چه سرعت رشد این بیماری بالاست اما پیشرفت های پزشکی نیز با سرعت بالایی در جهت بهبود و درمان آن در حرکت است.در ادامه این مطلب از الودکتر به سرطان دهانه رحم,علت و راه های درمان آن پرداخته شده است.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم زمانی اتفاق می افتد که سلول های غیر طبیعی ایجاد و گسترش  پیدا کنند و سرطان دهانه رحم، تشکیل دهند. واقعیت منحصر به فرد در مورد سرطان دهانه رحم این است که بیشتر موارد توسط یک نوع ویروس ایجاد می شود. هنگامی که در اوایل بیماری  تشخیص داده  شود، سرطان گردن رحم قابل درمان است.

علائم سرطان دهانه رحم

هنگامی که سلول های رحم در ابتدا غیر طبیعی می شوند، نشانه های هشدار دهنده به ندرت وجود دارد. با پیشرفت سرطان، علائم عبارتند از:

  •      ترشح واژن غیر معمول
  •      خونریزی واژینال بین دوره ها
  •      خونریزی پس از یائسگی
  •      خونریزی یا درد در طول رابطه جنسی

علت سرطان گردن رحم: HPV

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) یک گروه بزرگ از ویروس ها است. حدود 40 نوع می تواند نواحی ناحیه تناسلی را آلوده کند، و برخی از آنها خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارند. عفونت های HPV شایع معمولا به طور خودجوش ایجاد می شود. اگر در فرد مزمن شود، می تواند تغییرات در سلول های دهانه رحم را ایجاد کند. و این تغییرات است که ممکن است به سرطان منجر شود. در سراسر جهان، بیش از 90٪ سرطانهای دهانه رحم ناشی از عفونت HPV است

علائم HPV

عفونت هایHPV معمولا علائم خاصی ندارند و به تنهایی از بین می روند. برخی از انواع ویروس HPV ممکن است باعث زگیل های تناسلی شوند، اما این ها شبیه به سرطان سرویکس نیستند. توجه داشته باشید که زگیل های تناسلی به سرطان تبدیل نمی شوند، حتی اگر آنها درمان نشوند. انواع خطرناک HPV می تواند در بدن سال ها بدون هیچ گونه علائمی باقی بماند.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به HPV است؟

HPV بسیار شایع است که اکثر افرادی که رابطه جنسی داشته اند (هر دو زن و مرد) ویروس را در برخی موارد از زندگی دریافت می کنند. از آنجایی که HPV می تواند بی سر و صدا باشد، ممکن است عفونت را حمل کنند، حتی اگر سال ها پس از رابطه جنسی باشد. کاندوم می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد، اما به طور کامل در برابر ویروس محافظت نمی کند. HPV نیز به سرطان های  مهبل (واژن)، آلت تناسلی و سرطان های مقعد و دهانی در هر دو جنس مرتبط است.

چگونه HPV باعث سرطان دهانه رحم می شود

اگر یکی از سویه های پر خطر HPV در بدن باشد، می تواند باعث ایجاد سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم شود. این تغییرات به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید. اما با گذشت زمان، سلول های غیر طبیعی ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند. هنگامی که سرطان ظاهر می شود، در دهانه رحم و مناطق اطراف گسترش می دهد.

چه موارد دیگری خطر را افزایش می دهد؟

زنان اسپانیایی و آفریقایی تبار دارای میزان بالاتری از سرطان گردن رحم نسبت به زنان سفید پوست هستند. این خطر نیز در زنان زیر بیشتر است:

  • مصرف   دود و سیگار
  • فرزندان زیاد
  • استفاده از قرصهای ضد بارداری برای مدت زمان طولانی
  • دارای    اچ آی وی مثبت یا دارای سیستم ایمنی ضعیف

تشخیص زود هنگام

 آزمایش پاپ

آزمایش پاپ یکی از راه های موفق در تشخیص زودهنگام است. سواب دهانه رحم می تواند سلول های غیر طبیعی، اغلب قبل از سرطان ظاهر می شود. در سن 21 سالگی، زنان باید هر سه سال یک بار یک تست پاپ را شروع کنند. از سن 30 تا 65 سالگی، زنان که هر دو تست پاپ و یک آزمایش HPV را انجام می دهند می توانند بین آزمایش ها تا پنج سال طول بکشد. اما زنان در معرض خطر بیشتر ممکن است نیاز به آزمایش بیشتر داشته باشند، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید: پس از گرفتن واکسن HPV، هنوز هم نیاز به آزمایشات پاپ دارید زیرا از سرطان های دهانه رحم جلوگیری نمی کند.

چه اتفاقی می افتد اگر تست پاپ شما غیرعادی باشد؟

اگر نتایج آزمون نشان دهنده یک اختلال جزئی باشد، ممکن است شما نیاز به تکرار پاپ تست داشته باشید. پزشک شما ممکن است کولپوسکوپی را آزمایش کند – یک آزمایش با یک دستگاه بزرگنمایی روشن – برای نگاه بهتر به هر گونه تغییر در بافت گردن رحم و نیز نمونه را تحت یک میکروسکوپ بررسی کنید. اگر سلولهای غیرطبیعی پیش آگهی باشند، پس از آن می توانند برداشته یا نابود شوند. درمان ها در جلوگیری از رشد سلول های پیش سرطانی به سرطان بسیار موفق هستند.

آزمایش DNA با HPV

در برخی موارد، پزشکان ممکن است گزینه آزمایش DNA را علاوه بر یک آزمایش پاپ ارائه دهند. این آزمون برای حضور فرمهای پرخطر HPV بسیار خطرناک است. این ممکن است در ترکیب با یک آزمایش پاپ برای غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان بالای 30 سال استفاده شود. همچنین ممکن است برای یک زن در هر سنی پس از یک نتیجه غیر طبیعی آزمایش پاپ توصیه شود

سرطان

سرطان دهانه رحم،علت ها و راه های درمان (دو)

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ