سرطان دهانه رحم،علت ها و راه های درمان (دو)

در ادامه این مطلب با روش های درمانی و تشخیص سرطان رحم آشنا شوید.

تشخیص سرطان دهانه رحم

 بیوپسی

بیوپسی شامل حذف بافت سرویکس برای آزمایش در آزمایشگاه است. یک متخصص آسیب شناس نمونه بافت برای تغییرات غیر طبیعی، سلول های پیش سرطانی و سلول های سرطانی را بررسی می کند. در اغلب موارد، بیوپسی در یک کولپوسکوپی در یک دفتر دکتر قرار می گیرد.بیوپسی مخروطی اجازه می دهد تا پاتولوژیست برای بررسی سلول های غیر طبیعی زیر سطح گردن رحم، اما این آزمون ممکن است نیاز به بیهوشی  داشته باشد.در ادامه این مطلب از الودکتر در این مورد بیشتر بخوانید.

مراحل سرطان دهانه رحم

 سلول های سرطانی را که فقط در سطح دهانه رحم یافت می شود، توصیف می کند. سرطان های مهاجم بیشتر به چهار مرحله تقسیم می شوند.

مرحله 1سرطان بیش از دهانه رحم و رحم رشد کرده است، اما به دیواره های لگن یا بخش پایین تر از واژن گسترش نیافته است.

مرحله 2 – سرطان به فراتر از دهانه رحم و رحم و احتمالا به بافت های مجاور گسترش یافته است.

 مرحله 3- تومور به قسمت پایین واژن گسترش می یابد و ممکن است جریان ادرار را مسدود کند. این ممکن است به گره های لنفاوی گسترش یابد.

مرحله 4این پیشرفته ترین مرحله سرطان دهانه رحم است. سرطان به ارگان های اطراف یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

درمان سرطان دهانه رحم

 جراحی

اگر سرطان از قبل از مرحله دوم پیشرفت نکرده است، معمولا جراحی توصیه می شود که هر بافتی که ممکن است سرطان داشته باشد را حذف کند. گزینه های درمان جراحی از جراحی گردن رحم تا هیسترکتومی ساده به هیسترکتومی رادیکال متفاوت است. هیسترکتومی رادیکال شامل حذف دهانه رحم و رحم و همچنین برخی از بافت اطراف آن است. جراح همچنین ممکن است لوله های فالوپ، تخمدان ها و گره های لنفاوی در نزدیکی تومور را از بین ببرد. تابش

پرتودرمانی

سرطان

در پرتودرمانی بیرونی از پرتوهای پر انرژی استفاده می کند تا سلول های سرطانی را در منطقه هدف قرار دهد. همچنین می تواند از بین بردن هر سلول سرطانی باقی مانده پس از جراحی کمک کند. تابش داخلی یا براکی تراپی از مواد رادیواکتیو استفاده می کند که به تومور وارد می شود. زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم اغلب با ترکیبی از اشعه و شیمی درمانی درمان می شوند. عوارض جانبی میتواند شامل کمبود تعداد گلبولهای خون، خستگی، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و مدفوع باشد.

شیمی درمانی

سرطان

شیمی درمانی از هر نوع دارو در بدن استفاده می کند. وقتی سرطان دهانه رحم به اندام های دور منتقل می شود، شیمی درمانی ممکن است گزینه اصلی درمان باشد. بسته به داروهای خاص و دوزها، عوارض جانبی ممکن است شامل خستگی، کبودی راحت، ریزش مو، حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها باشد.

مراقبت های حین  درمان سرطان

درمان های سرطان ممکن است شما را به غذا خسته یا بی علاقه کند. اما مهم است که کالری کافی برای حفظ وزن سالم داشته باشیم. در طی درمان سرطان با متخصص تغذیه تماس بگیرید.. ورزش آرام می تواند انرژی شما را افزایش دهد در حالی که تهوع و استرس را کاهش می دهد. برای پیدا کردن آنچه که برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

سرطان دهانه رحم و باروری

درمان سرطان گردن رحم اغلب شامل حذف رحم و همچنین ممکن است شامل تخلیه تخمدان ها،باشد که به جلوگیری از بارداری در آینده منحر خواهد شد. با این حال، اگر سرطان خیلی زود رخ دهد، هنوز ممکن است پس از عمل جراحی، بتوانید باردار شوید. یک روش به نام تراکلکتومی رادیکال می تواند رحم و بخشی از مهبل را در حالی که اکثریت رحم دست نخورده از بین ببرد.

نرخ زنده ماندن برای افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم

احتمال ابتلا به سرطان سرویکس بستگی دارد به این که در چه زمانی از بیماری به آن پی ببرید.اگر  اوایل آن یافت می شود احتمال درمان بسیار بالا خواهد بود. با این وجود درمان به فرد و سیسام بدنی او بستگی دارد و نمی توان برای آن پیش بینی نمود.

واکسن برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم

واکسنها در حال حاضر برای کنار گذاشتن دو نوع HPV که بیشتر به شدت مرتبط با سرطان دهانه رحم هستند، در دسترس است. هر دو Cervarix و Gardasil نیاز به سه دوز در طول یک دوره 6 ماه برای افراد 15 سال و بالاتر دارد. کودکان 9 تا 14 ساله باید دوز 6 تا 12 ماهه را دریافت کنند. مطالعات نشان می دهد که واکسن ها در جلوگیری از عفونت های مزمن با دو نوع HPV موثر هستند که 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. Gardasil همچنین از دو نوع HPV که باعث زگیل های تناسلی می شوند محافظت می کند. برای پیشگیری از بیماری های ناشی از چهار نوع HPV مشترک از واکسنی  به عنوان Gardasil اثبات شده است.

سرطان دهانه رحم،علت ها و راه های درمان (یک)

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ