کمر درد چیست؟

mahdie.mohtashami
در این مقاله انواع کمردرد را بررسی کردیم . راه‌های درمان کمردرد حاد و کمردرد مزمن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

کمر درد چیست؟

یک بیماری شایع که همه ما از آن خبر داریم کمر درد است. کمر درد یک عارضه شایع می‌باشد. درد کمر ممکن است به صورت بسیار خفیف و یا دائمی باشد و با دردی ناگهانی و شدید داشته باشد به طویکه توانایی ایستادن را از فرد بگیرد. کمر درد ناگهانی ممکن است بعد از یک تصادف، افتادن به زمین یا بلند کردن شیئی سنگین باشد و یا اینکه به تدریج با بالا رفتن سن و کهولت سن تغییرات ستون فقرات باعث ایجاد احساس کمر درد در بدن شود. 

اگر ناگهانی شخصی احساس کمر درد را داشته باشد این نوع کمر درد، کمر درد حاد نامیده می‌شود. مانند دردهایی که بعد از افتادن از بلندی یا برداشتن جسمی سنگین یا وارد شدن ضربه به کمر ایجاد می‌شود. باید بدانید که کمر درد حاد به سرعت ایجاد می‌شود و به سرعت نیز برطرف می‌شود. دوره کمر درد حاد کمتر از 6 هفته می‌باشد. 

از شایع‌ترین نوع کمردردها باید کمردرد حاد را نام برد. کمر درد مزمن، کمردردی است که ممکن است به سرعت و یا به تدریج ایجاد شود و برای طولانی مدت در بدن شخص بماند. این گونه می‌توان گفت که کمردردی که بیش از 3 ماه در بدن شخص بماند کمردرد مزمن نامیده می‌شود. کمردردهای حاد شایع‌تر از کمردردهای مزمن هستند. 

همه افراد معمولا یکبار به کمر درد مبتلا شده‌اند اگر تا به امروز کمردرد را تجربه نکرده‌اید احتمال اینکه روزی آن را تجربه کنید بسیار زیاد است. بسیاری از کمردردهایی که انسان آن را تجربه می‌کند را می‌شود پیشگیری کرد و یا احتمال وقوع آن را به حداقل رساند. در بیشتر حالت‌های ممکن می‌توان کمردرد را حتی با روش‌های خانگی در عرض چند هفته درمان کرد. اما کمردردهایی که به علت بیماری خاص فرد با آن مواجه شده است احتیاج به درمان دارند. عمل جراحی برای درمان درد کمر به ندرت اتفاق میفتد. 

راه‌هایی طلایی برای کاهش کمر درد

کمردرد می‌تواند زندگی عادی شخصی را دچار اختلال کند. کمر درد گاهی نشانه آسیب و یا وجود مشکلی نهفته در نخاع، استخوان، ماهیچه و یا سایر بافت‌های نرم است. کمردرد اغلب فعالیت‌های روزمره فرد تحت الشعاع قرار می‌دهد. در صورت بروز کمر درد با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا از بروز آسیب‌های جدی در آینده پیشگیری کنید. 
در بیشتر موارد، روش های کنترل و مدیریت درد در کاهش کمر درد مؤثر است. اگرچه روش های درمانی مورد استفاده در طیفی گسترده از مصرف دارو گرفته تا ماساژ درمانی و حتی درمان های سنتی مانند طب سوزنی و یوگا تغییر می کند، اما روش های درمانی رایج برای کمردرد عبارتند از:

▪️ ورزش
 اگرچه بسیاری براین باورند استراحت بهترین روش برای درمان کمر درد است اما واقعیت این است که کمر آسیب دیده بیش از استراحت به ورزش نیاز دارد. انجام حرکات ورزشی به طور منظم، با تقویت ماهیچه ها و ایجاد کشش در ماهیچه های محافظ نخاع مانع از بروز صدمات جدی خواهد شد. هر چه استراحت بیشتر باشد، کمر ضعیف تر شده و درد در آن شدت پیدا می کند. از جمله ورزش های مؤثر در درمان کمر درد، پیاده روی در مسافت های کوتاه، انجام فعالیت های کششی و انعطاف پذیری، استفاده از دوچرخه ثابت و شنا است.

▪️ کاهش وزن
 کاهش وزن از روش های دیگر تخفیف کمردرد است. زیرا وزن زیاد کمر درد را تشدید می کند. علاوه بر این باید ماهیچه ها را تقویت کرده و به وضعیت و حالت بدنی هنگام نشستن، ایستادن و یا خوابیدن توجه بیشتری کرد.

زیرا اگر سر در امتداد بدن قرار نگیرد، مانند آن است که وزنه ای به وزن ۸/۶ کیلوگرم بدن را به سمت جلو می کشد و از این رو به گردن و شانه ها آسیب می رساند. ایستادن و نشستن در حالت مناسب، خطی عمودی در بدن ایجاد می کند که بدن را حدود چهار و نیم کیلوگرم سبک تر نشان می دهد.

● استفاده از کیسه آب گرم و یا کیسه آب سرد
 هنگام کمر درد، استفاده از کیسه آب گرم (کمپرس) و یا کیسه آب سرد روی محل درد توصیه می شود. این عمل باید هربار برای مدت حداکثر ۲۰ دقیقه و روزی چند مرتبه تکرار شود. اگر پس از دو یا سه روز استفاده از کیسه آب سرد، کمر درد تخفیف پیدا نکند باید کیسه آب گرم جایگزین آن شود. استفاده از کیسه آب سرد و یا آب گرم به آرامش ماهیچه ها و افزایش جریان خون و همچنین سرعت بهبودی کمک می کند.

کمر، زانو و شانه درد را در خواب درمان کنید!

آیا جکوزی به درمان کمر درد کمک می کند؟

    

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ