چه ورزش هایی برای افراد مبتلا به آلزایمر مناسب است؟

toranj
برای افراد مبتلا به آلزایمر ورزش می تواند گزینه مناسبی باشد.

به گزارش الودکتر: زندگی پر از فعالیت برای هر فردی مناسب است مخصوصا افراد مبتلا به آلزایمر. البته ورزش باعث درمان بیماری آلزایمر نمی شود اما از سرعت پیشرفت ان می کاهید و به فرد حال خوب، حس اعتماد به نفس و… می دهد. در ادامه با ورزش هایی مناسب برای افراد مبتلا به الزایمر آشنا خواهید شد.

چه مقدار ورزش برای افراد مبتلا به الزایمر مناسب است؟

اینکه چه تعداد حرکت و یا زمان ورزش  برای افراد آلزایمری مناسب است بستگی به هر فرد دارد. این موضوع را باید از پزشک خود پبرسند چرا که داروهای خاص این بیماری را تجویز کرده اند و بهتر از همه از شرایط بیماری با خبرند و می توانند به بیمار کمک شایانی کنند.

گرم کردن

حرکت های سبک و نرم انجام دهید. مثلا کمی پیاده روی کنید و اجازه بدهید بدنتان گرم شود و کمی راحت تر از قبل کش بیاید.مثلا پاهایتان را دراز کنید و مچ پاها را برای 10 دقیقه بچرخانید از هر ورزش و نرمش و یا حرکتی که بدنتان را اذیت می کند دوری کنید.

حرکت های تای چی

تای چی شامل مجموعه ای از تمرین های ملایم و کششی است. این حرکات می تواند به فرد کمک کند تا فکر کند و حافظه اش را تقویت کند. علاوه بر این،  آسان است و می تواند در داخل یا خارج از خانه انجام شود. همچنین می تواند تعادل و قدرت را بهبود بخشد.

باغبانی کنید

باغبانی و رسیدگی به گل و گیاه از قشنگترین و لذت بخش ترین کارها می باشد که می توانید تجربه کنید.این کار به انگیزه شما کمک خواهد کردو میتونه خاطرات را برای افرادی که روزی عاشق گل و گیاه بودند افزاش دهد و به یاد آوری و تقویت حافظه شان کمک کند.

همچنین باعث کاهش فشار خون و استرس می شود.

شنا

جدا از اینکه می توانید شنا کنید یا نه به هرحال انجام هر حرکت ورزشی در در آب می تواند برای افراد مبتلا به آلزایمر مناسب باشد.این حرکات در آب می تواند به مفاصل بدن و همچنین آرامش بدن کمک شایانی کنند. برای قلب و تقویت سیتم مقاومتی بدن نیز روش خوبی است که شما در آب راه روید و یا حرکات ورزشی انجام دهید.

آرامش ذهن

ورزش هایی مانند یوگا می تواند برای ذهن افراد مبتلابه آلزایمر مفید باشد.مطالعات نشان داده است افرادی که در 3 ماه یوگا انجام داده بودند حافظه بهتری داشتند نسبت به دیگر افرادی که بقیه ورزش های ذهنی را انجام می دادند. حل کردن جدول نیز یکی دیگر از تمرین های ذهنی برای جلوگیری از الزایمر می باشد. به طور کلی تمرینات یوگا نیز برای افرادی که مبتلا به الزایمر نیز نیستند می تواند باعث کاهش استرس و افسردگی شود.

راه بروید

راه رفتن به جلوگیری از بیماری های قلبی، دیابت و دیگر بیماری ها کمک می کند. همچنین توانایی های ذهنی و حافظه تان را بهبود می بخشد. کسانی که درمراحل اولیه الزایمر به سر می برند بهتر است پیاده روی داشته باشند و به مرمر تایم آن را بیشتر کنند. این کار انها را شاد نگه می دارد و حتی می توانند هنگام پیاده روی یک موزیک نیز گوش دهند و اثر شادی آن را چندین برابر کنند.

ورزش های ایروبیک و نشستنی

ایروبیک به راحتی جریان خون را افزایش می دهد و قسمتی از مغز را که با حافظه رابطه مستقیم دارد بهبود می بخشد. همینطور باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود. در مراحل اویه الزایمر این تمرینات قدرت حافظه افراد را بهبود می بخشد و در ادامه می توان از دیگر ورزش ها استفاده کرد.

حتی اگر این افراد توانایی راه رفتن و یا انجام حرکات ورزشی را به طور ایستاده ندارند می توانند روی یک صندلی بنشینند و حرکات ورزشی نشستنی را انجام دهند که معمولا با کش ورزشی انجام می شوند. می توانند بازوهای خود را حرکت دهند و به بدن خود کش دهند.

زو بازی کنید

هر چقدر که از تاثیر خارق العاده فعلایت جسمی بر سلامت مغز بگوییم، کم است گرچه فعالیت های جسمی به سالم ماندن مغز کمک می کنند اما اگر سراغ بازی هایی بروید که هم به تحرک نیاز دارند و هم از شما می خواهند که روی موضوعی با تمام وجودتان تمرکز کنید، با یک تیر دو نشان زده اید و مغزتان را سزنده و سالم نگه داشته اید.

یکی از این بازی های مغزساز، «زو» یا همان «کبدی» است. در این بازی باید با تمام انرژی تان بدوید اما دویدن تنها چیزی نیست که در این رقابت باعث بهبود فعالیت های مغزی تان می شود. شما در بازی زو باید روی حریف هایی که قرار است بعد از دویدن شکارشان کنید هم تمرکز کنید و همین تمرکز کردن، باعث می شود که از آلزایمر چند قدم دیگر هم فاصله بگیرید.

منبع: الودکتر

جلوگیری از آلزایمر با این ورزش خاص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ