لیست غذاهایی که در دوران بارداری نباید بخورید

toranj
د.وران بارداری از جمله دوران مهمی است که باید بیشتر به انتخاب غذاها دقت کنید.

به گزارش الودکتر: بارداری دوران مهم و سختی است که باید در این دوران کمی به خودتان سخت بگیرید و از هر غذایی استفاده نکنید. علاوه بر استفاده از غذاهای سالم  و تازه باید توجه کنید به اینکه بعضی از انواع ماده های غذایی را نخورید. در ادامه با لیست غذاهایی که در دوران بارداری نباید بخورید آشنا خواهید شد.

از پنیرهای نرم موجود در بازار اجتناب کنید

پنیر های نرم درست شده با شیر غیر پاستوریزه می توانند باکتری های لیستریا را که می توانند خطرناک یا حتی تهدید کننده برای زندگی شما و کودک شما باشند، را در بر می گیرند. بهترین کار این است که از بری، کامامبر، فتا، پنیر آبی، queso blanco، queso fresco و panela اجتناب کنید – مگر اینکه برچسب روی آنها پاستوریزه بودن آنها را تایید کند. اما این به آن معنا نیست که خوردن پنیر را در دوران باردرای به طور کل کنار بگذارید. پنیر دارای کلسیم، فسفر، منیزیم و مواد مغذی دیگر است که برای استخوان بندی و رشد بسیار مفید است. پنیر و سایر محصولات لبنی، سرشار از این مواد مغذی هستند. مهم است که حداقل سه وعده در روز مصرف شود تا هم مادر و هم کودک از مقدار کافی بهره مند شوند. از پنیری که می خورید مطمئن باشید و برچسب ترکیبات آن را بررسی کنید. اگر برچسب اطمینان و پاستوریزه دارد در دوران بارداری می توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید.

از خوردن گوشت های نیمه پخته پرهیز کنید

دوران بارداری زمان  سفارش استیک و همبرگر به طور کامل پخته شده است. گوشت خام  باکتری های ناسالم را در برخواهند داشت و شما نباید آنها را بخورید. هنگام غذا خوردن، اطمینان حاصل کنید که گوشت شما گرم و کاملا پخته شده است. در خانه، درجه حرارت باید حداقل 145 درجه فارنهایت برای کل گوشت ها باشد ، برای گوشت های محلی ۱۶۰ درجه فارنهایت  و برای سینه های مرغ ۱۶۵ درجه فارنهایت باشد. اگر باردار هستید، مصرف گوشت گاو انتخاب مناسبی برای حفظ وزن به نظر می رسد زیرا تمام مواد مغذی که می خواهید را داراست و نیازی نیست شما چندین ماده غذایی را مصرف نمایید تا همه این مزایا را به دست آورید.

از خوردن آبمیوه های طبیعی موجود در بازاردوری کنید

درست است که آب میوه های تازه بهترین انتخاب برای شما هستند اما بهتر است اینها را از دستگاه های ابمیوه گیری بیرون نخرید چرا که لوله ای این دستگاه ها می توانند به خوبی تمییز و ضد عفونی نشده باشند و دوباره باکتری های مضر وارد بدن شما شوند با خوردن اینگونه ابمیوه های طبیعی. زنان باردار حتی باید آب را که پاستوریزه شده انتخاب کنند.

از مصرف نمک بپرهیزید

باید به اندازه مصرف شود. نمک آشپزخانه حاوی مقداری یُد است. یُد یکی از مواد معدنی ضروری است که در بیشتر منابع غذایی وجود ندارد. مقدار کمی نمک که هنگام طبخ غذا به غذا افزوده می‌شود یُد کافی را به بدن می ‌رساند. غذاهای دریایی و سبزیجات سبزرنگ نیز حاوی مقادیری یُد هستند. با محدود کردن مصرف فست‌ فود، چیپس و غذاهای شور مانند برخی کباب ‌ها، کنسروها و غذاهای ادویه ‌دار، مصرف نمک را پایین بیاورید.

سوشی نخورید

متاسفانه دوستداران و طرفداران سوشی نمی توانند در دوران بارداری خود سوشی بخورند. اگر چه که غذاهای دریایی سرشار از پروتئین هستند اما غذاهای دریایی خام می توانند حاوی باکتری های مضری باشند که نباید وارد بدن شما شوند. توصیه می شود خانم های باردار فقط ماهی و دیگر غذاهای دریایی را بخورند که کاملا پخته شده باشند.

پرهیز از خوردن غذاهای خانگی نپخته

درست است که هر نوع غذایی که در خانه باشد از نظر ما سالم ترنی غذاها هستند اما خانم های باردار توجه کنند که در بسیاری از غذاهای خانگی نیز مواد نپخته وجود دارد مثلا تخم مرغ نپخته را نباید در غذاها استفاده کنید. مثلا تخم مرغ نپخته در بسیاری از سس ها وجود دارد مانند سس مایونز، سس هلندی و یا برخی سس های سالاد سزار. پس دقت کنید و سس هایی را بخرید که دارای تخم مرغ های پاستوریزه باشند. خمیر شیرینی و کیک و کلوچه حتی پیش از پخته شدن هم وسوسه انگیز هستند. اگر شما پیش از پختن کیک به خوردن و چشیدن مواد خام آن عادت دارید باید این عادت را در دوران بارداری ترک کنید. این خمیرها چه خانگی باشند و چه آماده خریداری شده باشند، ممکن است حاوی باکتری، انگل و یا ویروس هایی باشند که بر سلامتی مادر و نوزاد اثر منفی بگذارند. برخی از باکتری هایی که باعث بیماری در انسان می شوند حتی ممکن است منجر به سقط جنین شوند. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری ها، پرهیز از مصرف نمک در دوران بارداری است.

کافئین کمتری مصرف کنید

اگر مقدار زیادی زیادی در غذاهای روزانه تان نباشد، ممنوعیتی نیست؛ اما مصرف بالای آن احتمال سقط جنین و تولد نوزاد نارس را افزایش می دهد. بیشتر متخصصان مصرف بیش از دویست میلی گرم کافئین در روز را در دوران بارداری توصیه نمی کنند. قهوه و چای مشهورترین نوشیدنی های کافئین دار هستند. بعضی قهوه ها بیشتر کافئین دارند؛ بهتراست از این نوع قهوه ها در دوران بارداری استفاده نشود. سایر نوشیدنی ها و همچنین چای کمرنگ حاوی کافئین کمتری هستند. البته از آنجایی که بیشتر نوشیدنیها شکر یا شیرینساز مصنوعی هستند، مصرف آنها نیز باید به یک یا دو لیوان در روز کاهش یابد.

منبع: الودکترپرهیز غذایی برای مادران باردار! +بیمه کردن جنین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ