راه های طبیعی درمان سرماخوردگی کودکان

atoosamirzavandi
سرماخوردگی کودکان شاید برای والدین قدری سخت و ترسناک باشد اما همیشه نیاز به استفاده از داروها نیست و با مراقبت های خانگی درمان خواهد شد.

داروهای سرماخوردگی را متوقف کنید.

کودکان در طول اولین سال زندگی خود دفعات زیادی بیمار می شوند. ممکن است بسیار سرما بخورند و آب ریزش زیاد و بد خوابی شبانه داشته باشند. چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید؟ برای کودکان زیر دو سال استفاده از دارو توصیه نمی شود اما داروهای طبیعی می توانند به کاهش علائم بیماری و بهبود حال مادر و کودک کمک کنند.

مقدار زیادی مایع به کودک بدهید.

نوشیدن مایعات به روان شدن مخاط بینی کودک کمک می کند و همچنین بدن او را از کم آبی دور نگه می دارد. اغلب به کودک شیر مادر یا شیر خشک بدهید. به او نوشابه یا آب میوه نخورانید زیرا حاوی مقدار زیادی شکر هستند. چگونه تشخیص بدهید بدنش به آب نیاز دارد یا نه؟ رنگ ادرار کودک را چک کنید. اگر تیره بود باید بیشتر مایعات بخورد.

بینی کودک را تخلیه کنید.

مخاط بینی کودک مانع از تنفس راحت او می شود. برای این کار یا از اسپری بینی استفاده کنید یا از دستگاه های مخصوصی که برای تخلیه بینی کودک ساخته شده کمک بگیرید.

استفاده از قطره نمکی

تخلیه بینی کودک به علاوه بر این که به تنفس بهتر کمک می کند از ضخیم و خشک شدن مخاط درون بینی جلوگیری می کند. برای این کار از قطره نمکی استفاده کنید. برای تهیه قطره نصف قاشق مربا خوری نمک درون یک لیوان آب بریزید و به هم بزنید. دو یا سه قطره از محلول آماده شده را در هر سوراخ بینی کودک بچکانید.

سر کودک را هنگام خواب بالاتر ببرید.

برای کمک به بهتر خوابیدن کودک در شب، زیر سر او را قدری بالاتر ببرید. بالا بردن سر باعث می شود که مخاط بر اثر جاذبه به سمت پایین حرکت کند و راه تنفس را مسدود نکند. برای این کار می توانید از چند کتاب یا یک حوله پیچیده شده کمک بگیرید. هرگز از بالش برای افزایش ارتفاع زیر سر کودک استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خفگی یا سندروم مرگ ناگهانی کودک می شود.

سوپ مرغ

مادربزرگ ها درست می گویند: سوپ مرغ به بهتر شدن حال کودک کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که این کار بیشتر از دیگر کارها جواب می دهد. مواد مغذی مثل مرغ و سبزیجات موجود در سوپ از میزان التهاب می کاهد و علائم بیماری را از بین می برد. خوردن غذای گرم باعث می شود که مخاط بینی نرم شده و تنفس را بهبود ببخشد. اگر کودک میل به خوردن غذای سفت تر دارد می توانید آن را پوره کنید.

از دستگاه بخور یا مرطوب کننده محیط استفاده کنید.

رطوبت موجود در هوا به رفع سرفه و سینه درد کمک می کند. برای مراقبت از سلامتی کودک از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. بخار و آب داغ که توسط دستگاه های دیگر تولید می شوند مثل کتری می توانند موجب سوختگی شوند. بسیار مهم است که آب دستگاه رطوبت ساز را روزانه عوض و آن را طبق دستور کارخانه تمیز کنید. زیرا در غیر این صورت باکتری و قارچ درون آن رشد خواهد کرد.

سنای خانگی درست کنید!

اگر بینی کودک تان کیپ شده است، سنای خانگی درست کنید. آب گرم دوش حمام را باز کنید و درد را ببنید، پس حمام پر از بخار خواهد شد. سپس به همراه کودکتان به مدت 10 تا 15 دقیقه درون حمام بنشینید. کتاب یا اسباب بازی برای سرگرم کردن کودک با خود ببرید. تنفس هوای گرم و مرطوب به تمیز و باز شدن مجرای بینی کمک می کند. بهترین زمان برای انجام این کار درست قبل از خواب است بنابراین کودک بهتر خواهد خوابید.

درون خانه سیگار نکشید.

سیگار کشیدن درون فضای بسته برای کودک ضرر دارد. این کار باعث بدتر شدن سرماخوردگی کودک و التهاب بیشتر گلو و بینی خواهد شد. در حقیقت، کودکانی که در معرض دود سیگار هستند دوران سرماخوردگی سخت تری خواهند داشت. بیشتر آن ها دچار برونشیت یا ذات الریه خواهند شد. بچه ها را دور از دود سیگار قرار دهید و به افراد سیگاری اجازه ندهید درون خانه سیگار بکشند.

کودک را به استراحت تشویق کنید.

خوابیدن بهترین درمان برای سلامت سیستم ایمنی بدن است. خوابیدن به کودک کمک می کند که در جنگ با ویروس های سرماخوردگی برنده شوند. برای این که کودک شب، خواب بهتری داشته باشد بینی او را به کمک قطره نمکی یا اسپری بینی تمیز کنید. کودک را هنگام خواب نوازش کنید لمس کردن شما حس بهتری به او القا خواهد کرد و خواب راحت تری خواهد داشت.

غذاهای سالم برای کودک تهیه کنید.

کودکان برای مبارزه با بیماری سرماخوردگی نیاز به انرژی دارند و مواد مغذی می تواند به سیستم ایمنی بدنشان کمک کند. اگر کودک غذای سفت می خورد در وعده غذایی به او پروتئین، سبزیجات و چربی های سالم بدهید. اگر کودک شیر مادر می خورد به او مقدار زیادی شیر بدهید. شیر مادر از کودک در برابر باکتری هایی که باعث سرماخوردگی می شوند حفاظت می کند.
منبع الودکتر  

درمان سرماخوردگی کودک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ