میزان کلسترول شما چند است؟

toranj
از میزان کلسترول خود بیشتر بدانید و درباره آن بیشتر بخوانید.

به گزارش الودکتر: ما ممکن است کلسترول را به غذاهای چرب مرتبط کنیم، اما اکثر چربی ها توسط بدن ما ساخته شده است. کبد 75 درصد کلسترول تولید می کند که در خون ما جریان دارد. 25٪ دیگر از غذا می آید. در سطوح نرمال، کلسترول در حقیقت نقش مهمی در کمک به سلول ها در انجام کارها دارد. اما  مطالعات نشان داده است که میزان کلسترول در بیش از 100 میلیون آمریکایی به طور قابل توجهی بالا است.

نشانه های کلسترول بالا

کلسترول بالا نشانه ای ندارد، یعنی به موقع نشان داده نمی شود. اما باعث آسیب عمیق در بدن می شود. در طول زمان، کلسترول بیش از حد ممکن است منجر به ایجاد پلاک در داخل شریان ها شود. این وضعیت به عنوان آترواسکلروز شناخته شده است و این وضعیت فضای موجود برای جریان خون را مختل می کند و می تواند باعث بیماری قلبی شود. خبر خوب این است که کلسترول بالا برای تشخیص ساده است و راه های زیادی برای برداشتن آن وجود دارد.

تست کلسترول

افراد بالای 20 سال باید سطح کلسترول خود را حداقل یکبار در هر چهار تا شش سال بررسی کنند. این یک آزمایش خون ساده است که به عنوان یک پروفایل لیپیدی ناشتا شناخته می شود. پس از  9 تا 12 ساعت بعد از خوردن غذا این آزمایش انجام می شود، انواع مختلف کلسترول را که در خون گردش می کنند، اندازه گیری می کنند. نتایج این آزمایش سطح کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسیرید را نشان می دهد.

کلسترول لزوما با یک عدد سنجیده نمی شود بلکه خطر کلی بیماری های قلبی و / یا سکته مغزی را به شما نشان می دهد.

کلسترول بد

اکثر کلسترول در خون، توسط پروتئین هایی به نام لیپوپروتئین های چگالی کم یا LDL حمل می شودکه این به عنوان کلسترول بد شناخته شده است، زیرا با مواد دیگر برای بستن شریانها ترکیب شده است. رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع شده و ترانس چربی باعث افزایش سطح کلسترول LDL می شود. برای اکثر افراد، عدد  LDL زیر 100 سالم است، اما افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است نیاز به مصرف داروها برای کاهش LDL داشته باشند.

کلسترول خوب

تا یک سوم کلسترول خون با لیپوپروتئین های چگالی بالا یا HDL حمل می شود. این کلسترول خوب نامیده می شود زیرا به حذف کلسترول بد کمک می کند و مانع ایجاد آن در داخل شریان ها می شود. هرچه قدر سطح کلسترول HDL، بالاتر باشد بهتر است.برای افرادی که این عدد بیش از حد کوچک است بیشتر احتمال دارد که به بیماری قلبی دچار شوند. خوردن چربی های سالم مانند روغن زیتون  باعث تقویت کلسترول HDLشود.

تری گلیسیرید

بدن، کالری های اضافی، قند و الکل را به تری گلیسیرید تبدیل می کند، یک نوع چربی است که در خون حمل می شود و در سلول های چربی بدن ذخیره می شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند، فعالیت بدنی کمی دارند، سیگاری هستند و یا نوشیدنی های سنگین استفاده می کنند، تمایل بیشتری به داشتن تری گلیسیرید بالا دارند، همانند افرادی که رژیم غذایی بسیار با کربوهیدرات مصرف می کنند. عدد تری گلیسیرید 150 یا بالاتر شما را در معرض خطر سندرم متابولیک قرار می دهد که به بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

در روز چه مقدار مجاز به مصرف کلسترول هستیم؟

غذاهای غنی از کلسترول مانند تخم مرغ، میگو و خرچنگ دیگر کاملا ممنوع نیستند. زیرا بدن نیاز به کلسترول که همان کلسترول خوب است نیز دارد.  محدودیت های کلسترول روزانه 300 میلی گرم برای افراد سالم و 200 میلی گرم برای کسانی که در معرض خطر بیشتری هستند. یک تخم مرغ دارای 186 میلی گرم کلسترول است.

ارتباط کلسترول با جنسیت افراد

تا زمان یائسگی، زنان معمولا سطح کلسترولی پایین تر از مردان در سنین مشابه دارند. آنها همچنین سطح بالاتری از HDL (کلسترول خوب)  دارند. یک دلیل استروژن است: هورمون جنسی زنانهسطح کلسترول HDL را افزایش می دهد. اوج تولید استروژن در طی سالهای تولد است  و در طول یائسگی از بین می رود. پس از سن 55 سالگی، خطر ابتلا به  کلسترول بالا در زنان افزایش می یابد.

کلسترول و بچه ها

شواهدی وجود دارد که کلسترول می تواند در دوران کودکی در شریان ها انسداد ایجاد کند، و در نتیجه بعد از آن  بیماری های قلبی رخ می دهد. انجمن قلب آمریکا به بچه ها و نوجوانان توصیه می کند با داشتن فعالیت و استفاده کمتر از فست فودها سطح کلسترول خود را کنترل کنند. در کل  عدد کلسترول ایده آل باید در افراد 2 تا 19 ساله زیر 170 باشد.

رژیم کربوهیدرات برای کاهش کلسترول


شواهد نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است بهتر از رژیم های کم چرب برای بهبود کلسترول عمل کنند. در یک مطالعه دو ساله که توسط موسسه ملی بهداشت انجام شده است، افرادی که به دنبال برنامه کم کربوهیدرات بودند، سطح کلسترولHDL (کلسترول خوب) را به میزان قابل توجهی بهتر از افرادی که برنامه کم چربی را دنبال کردند، دریافت کردند و افزایش دادند.

منبع: الودکتر

با این راهکارها کلسترول خون خود را کنترل کنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ