همه چیز راجع به تری گلیسیرید

toranj
راجع به تری گلیسیرید بیشتر بدانید تااز خطر سکته قلبی در امان بمانید.

به گزارش الودکتر: تری گلیسیرید نوعی چربی در خون شماست. روغن، مارگارین، کره و اکثر چربی های دیگر در غذا شما حاوی تری گلیسیرید هستند. خون شما آنها را پس ازخوردن غذا جذب می کند. اما اینها تنها منبع تری گلیسیرید نیستند. بدن شما همچنین کالری اضافی – به ویژه از “کربوهیدرات ساده” مانند شیرینی، نان سفید، آب نبات، شکر و الکل – را به تری گلیسیرید تبدیل می کند و آنها را در سلول های چربی ذخیره می کند.

آیا تری گلیسیرید همان کلسترول است؟

نه هر دو به عنوان “لیپید” شناخته می شوند، اما فقط تری گلیسیرید ها چربی هستند. کلسترول یک ماده مومی است که توسط کبد و روده شما تولید می شود (البته ازبعضی از مواد غذایی نیز دریافت می کنید) که غشاهای سلولی و هورمون های شما را تشکیل می دهد. همچنین به هضم غذای شما  کمک می کند.

آیا تری گلیسیرید برای بدن مناسب است؟

بله، در مقادیر مناسب می توانند مفید باشند و بدن شما از آنها برای انتقال و ذخیره انرژی استفاده می کند. اما در بسیاری از افراد مقدار زیاد تری گلیسیرید می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد، به ویژه اگر شما سطح بالای کلسترول بد (LDL) را داشته باشید. تری گلیسیرید ها نمیتوانند به تنهایی در خون معلق باشند. بنابراین آنها همراه با پروتئین های خاصی که “لیپوپروتئین ها” نامیده می شوند همراه می شوند.

چطور سطح تری گلیسیرید را می توان اندازه گیری کرد؟

دکتر شما احتمالا آزمایش تری گلیسیرید و کلسترول را با همبرای شما تجویز می کند. آنها یک نمونه از خون را دریافت می کنند و ممکن است از شما بخواهند از غذاهای خاص یا نوشیدنی ها یا از خوردن غذا برای نیم روز یا قبل از آن جلوگیری کنند تا نتایج دقیق تر شود. در واقع با  یک آزمایشگاه خون می توانید سطح تری گلیسیرید وکلسترول خود را اندازه گیری کنید.

عدد لیپید چیست؟

این عدد به شما  سطح کلسترول “خوب” (HDL)، کلسترول “بد” (LDL) و تری گلیسیرید در خون را می گوید. پزشک شما می تواند این شماره ها را به یک فرمول بهم وصل کند تا یک شماره واحد را نشان دهد که کل کلسترول خون را نشان می دهد. عدد بالای آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. سن، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن، فشار خون و موارد دیگر ممکن است براین عدد تاثیر بگذارد. بنابراین با دکتر خود صحبت کنید.

بررسی جواب ازمایش خون

این اعداد برای کسی که بعد از 12 ساعت ناشتا بودن آزمایش خون داده است می تواند سطح تری گلیسیرید، کلسترول بد و خوب را بیان کند:

  • مطلوب: کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر
  • سطح بالا: 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا: 200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر
  • بسیار بالا: 500 میلی گرم / دسی لیتر یا بیشتر

برای کاهش تری گلیسیرید بهتر است کارهای زیر را انجام دهید

  • کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید
  • شیرینی، شکلات، قند و شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • غذاهایی را که دارای مقدار زیادی انرژی و کربوهیدرات هستند، نخورید
  • مقدار و نوع چربی مصرفی خود را در نظر داشته باشید.
  • به هیچ عنوان الکل ننوشید، زیرا الکل خیلی سریع مقدار تری گلیسرید خون را افزایش می دهد.

آیا رژیم غذایی در سطح تری گلیسیرید تاثیر گذار است؟

بله خیلی زیاد. اما نه به طریقی که ممکن است فکر کنید. گرچه آنها از چربی تشکیل شده اند، اکثر تری گلیسیرید ها توسط بدن شما از کربوهیدرات های اضافی ساخته می شوند. کربوهیدرات هایی مانند شکر و نشاسته بدترین نوع هستند. به جای آن از کربوهیدرات “پیچیده” مانند سبزیجات و غلات استفاده کنید. چربی اشباع شده (به طور عمده در محصولات حیوانی یافت می شود) را حذف و چربی های خوب مانند چربی موجود در روغن زیتون، آجیل، دانه و ماهی را مصرف کنید. در ادامه با چند ماده غذایی آشنا می شوید:

کنسرو ماهی پر روغن

ماهی برای سلامت قلب شما خوب است اما وقتی کنسرو ماهی خریداری میکنید، برچسب روی آن را بخوانید تا ببینید محتوای روغن آن چقدر است. بهتر است محصولاتی خریداری کنید که به جای روغن، در آب غوطه ور باشند. معمولا هر دو نوع کنسرو در دسترس هستند.

نارگیل

نارگیل امروزه مصرف زیادی دارد. میتوانید شیر نارگیل، آب نارگیل، پودر نارگیل، روغن نارگیل و خود میوه را هر جایی پیدا کنید. برخی میگویند نارگیل فوایدی برای سلامتی دارند اما چربیهای اشباع شده زیادی نیز دارد بنابراین یا مصرف آن را به طور کامل قطع کنید یا از پزشک درباره محدود کردن آن سوال کنید.

غذاهای نشاسته ای

ماکارونی، سیب زمینی یا غلات، حاوی نشاسته زیادی هستند و مصرف زیاد آنها باعث افزایش نشاسته در بدن و تبدیل آنها به تری گلیسرید میشود. میتوانید این مواد غذایی را مصرف کنید به شرط این که در اندازه مناسب بخورید. یک سهم برابر است با یک نان تست، یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی یا نصف فنجان سیب زمینی یا جوی پخته.

منبع: الودکتر

 10دلیل تری گلیسیرید بالا! +راه کاهش آنها با فرمول طبیعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ