سرطان معده چیست؟

pegiu
سرطان معده چگونه به وجود می آید و چه افرادی در معرض خطر هستند؟در ادامه این مطلب بخوانید

سرطان معده چیست؟

سرطان معده زمانی رخ می دهد که سلول های سالم در معده تغییر می کنند و شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. که به آرامی در طول سالها بدتر شود. این سرطان می تواند در هر بخشی از معده  شروع شود و می تواند به سایر نقاط بدن نیز، از جمله کبد، ریه ها و استخوان ها گسترش یابد

سرطان

آدنوکارسینوما

این شایعترین نوع سرطان معده است که تا 95 درصد موارد را تشکیل می دهد. که دربافت های معده ، و در سلول هایی که موکوس و مایعات های دیگر را ایجاد می کنند شروع می شود.

انواع دیگر

انواع کمتر شایع سرطان معده شامل آنهایی هستند که در سلول های دستگاه گوارش – تومورهای کارسینوئید و سارکوم معده – و لنفوم ها، که به بخشی از سیستم ایمنی بدن به نام گره های لنفاوی مرتبط هستند، آغاز می شود.

چه کسی سرطان معده می گیرد؟

حدود 60 درصد افراد مبتلا به سرطان معده  بیش از 65 سال سن دارند. مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا می شوند. این علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده تا سال های 1930 بود، اما در حال حاضر این شایعترین نوع سرطان است.

سرطان

هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

این یک نوع باکتری است که موجب زخم و التهاب در معده می شود و یکی از علل اصلی سرطان معده است. انواع مختلفی از این باکتری  وجود دارد که برخی از آنها خطر ابتلا به سرطان را دارند. پزشک می تواند آزمایش کند تا ببیند آیا این باکتری در بدن شما  وجود دارد یا خیر.. H. Pylori را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، که شاید یکی دیگر از دلایل این نوع سرطان در حال حاضر کمتر از 30 سالگی است. تنها راه شناختن این باکتری ها با آزمایش است. اگر والدین، خواهر و برادر یا فرزندانی که با سرطان معده تشخیص داده شده اند،دارید  باید این  آزمایش را انجام دهید.

تاریخچه پزشکی

اگر فردی در خانواده شما فردی مبتلا به سرطان معده  داشته باشد یا دارای سابقه جراحی معده در اطرافیان نزدیک شما وجود دارد، احتمال ابتلا به سرطان معده بیشتر می شود. بعضی از شرایط پزشکی نیز می توانند این احتمال را افزایش دهند: کم خونی زودرس (وقتی خون شما کم است زیرا شما نیاز به B12 بیشتری دارید)، پولیپس آدنوماتوز فامیلی (وقتی پولیپ ها در ناحیه هایی مانند معده و روده بزرگ دارید) و آهکلردریا هنگامی که شما به اندازه کافی اسیدی خاص در مایع گوارش خود ندارید).

علائم سرطان معده

ممکن است شما هیچ نشانه ای را متوجه نشوید – گاهی اوقات آن را پیدا نمی کنید تا زمانی که آن را به بخش دیگری از بدن شما گسترش یابد. اما این علایم ممکن است در صورت ابتلا به سرطان معده پدیدار شوند:

  •      خستگی
  •      سوزش سر معده  و سوء هاضمه
  •      تهوع و استفراغ
  •      اسهال یا یبوست
  •      دل درد
  •      کاهش وزن بدون دلیل
  •      بی اشتهایی
  •      مدفوع خونین یا سیاه

تشخیص سرطان معده

پزشک در مورد هر گونه نشانه ای از شما سوال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. او درباره سابقه پزشکی و شیوه زندگی سوال خواهد کرد. اگر او فکر می کند ممکن است سرطان معده باشد، به احتمال زیاد توصیه می کند که به یک دکتر متخصص در معالجات گوارشی (متخصص متخصص گوارش) مراجعه شود..

اندوسکوپی

دکتر با این آزمایش شروع خواهد کرد. یک دوربین کوچک را از طریق یک لوله به گلو فرستاده میشود تا به شکم شما کند. اگر چیزی درست به نظر نرسد، او یک تکه کوچک از بافت را به نام بیوپسی نامگذاری می کند و آن را به یک آزمایشگاه ارسال می کند که در آن نمونه های سلول های سرطانی را در یک میکروسکوپ بررسی می کند.

تست های دیگر

پزشک ممکن است راه های دیگری برای دیدن یک نگاه دقیق تر به هر تومور داشته باشد. این می تواند یک اسکن سی تی اسکن (کامپیوتری توموگرافی) باشد، زمانی که چندین اشعه ایکس از زوایای مختلف گرفته شده و با یکدیگر ترکیب می شوند تا یک تصویر کامل تر را ایجاد کنند. یا ممکن است یک MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) ، که از مغناطیس قوی و امواج رادیویی برای ساخت تصاویر دقیق استفاده می کند ، تجویز شود.

عمل جراحی

درمان بستگی به جایی که سرطان  و جود دارد و همچنین به اینکه ، تا چه حد پیشرفته و سلامت را تحت شعاع قرار داده است بستگی دارد. در بیشتر موارد، عمل جراحی برای خارج کردن تومور اولین گام است. دکتر همچنین ممکن است بخشی یا تمام معده را بردارد و یا گره های لنفاوی را از قسمت های دیگر بدن بیرون ببرد تا نشانه هایی از گسترش سرطان را پیدا کند.

شیمی درمانی

همچنین ممکن است پرتودرمانی (پرتوی پر انرژی) یا شیمی درمانی (داروهای قدرتمندی) برای کاهش تومور قبل از عمل جراحی تجویز شود و احتمالا پس از آن نیز برای کشتن هر سلول سرطانی باقی مانده در بدن پس از عمل جراحی. این دو نوع درمان اغلب با هم استفاده می شود.

درمان های دیگر

پزشک ممکن است درمان هدفمند – داروهای خاصی را پیشنهاد کند که سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم در اطراف آنها پیدا کنند و به آنها حمله کنند.

علت ترش کردن و ریفلاکس معده

منبع:الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ