خواص و عوارضی که ویتامینD می تواند داشته باشد

toranj
ویتامین D در عین اینکه یک ویتامین مفید برای استخوان ها محسوب می شود می تواند عوارض خطرناکی را نیز داشته باشد.

به گزارش الودکتر: ویتامین D ویتامین محلول در چربی است که به بدن شمادر جذب کلسیم و فسفرکمک می کند. داشتن مقدار مناسب ویتامین D، کلسیم و فسفر برای ساخت وداشتن استخوان های قوی ضروری است. ویتامین D برای درمان و جلوگیری از اختلالات استخوانی (مانند راشیت، استئومالاسیا) استفاده می شود. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D توسط بدن ساخته می شود.اما کرم ضد آفتاب، لباس محافظ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، پوست تیره و سن، ممکن است مانع از دریافت ویتامین D کافی از خورشید شود.

عملکرد ویتامین Dدر بدن

ویتامین Dبا کلسیم برای درمان یا جلوگیری از، از دست دادن استخوان (پوکی استخوان) استفاده می شود. ویتامین D همچنین با داروهای دیگر برای درمان سطح پایین کلسیم یا فسفات ناشی از اختلالات خاصی نظیر hypoparathyroidism، pseudohypoparathyroidism، hypophosphatemia  استفاده می شود. ممکن است در بیماری کلیوی مورد استفاده قرار گیرد تا سطح کلسیم را طبیعی نگه داشته و به رشد  طبیعی  استخوان کمک کند. قطره های ویتامین D (و یا مکمل های دیگر) به شیر مادر تغذیه می شود زیرا شیر مادر معمولا سطح ویتامین D کمی دارد.

ویتامین Dرا چطور مصرف کنیم؟

ویتامین D بهتر است پس از غذا مصرف شود، اما ممکن است با غذا یا بدون آن نیزمصرف شود. همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، طبق دستور پزشک خود عمل کنید. دوزهای شما بر اساس وضعیت پزشکی شما، میزان آفتاب، رژیم غذایی، سن و پاسخ به درمان تجویز شده است پس به هیچ وجه آنها را تغییر ندهید.

اگر شما از فرم مایع این دارو استفاده می کنید، دقت دوز را با استفاده از دستگاه اندازه گیری خاص (مانند قاشق های مدرج)  اندازه گیری کنید. از یک قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب نداشته باشید.

اگر قرص یا ورقه های جویدنی را مصرف می کنید، قبل از بلعیدن این دارو را به طور کامل بجوید و اصلا ان را نبلعید.

عوارض جانبی

ویتامین D در دوزهای طبیعی معمولا عوارض جانبی ندارد. اگر عوارض غیرمعمول داشته باشید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اگر پزشک مصرف این قرص ها را به شما پیشنهاد کرده است پس حتما ان ها را کامل استفاده کنید چون مطمئنا پزشک با توجه به نیاز شما آن را تجویز کرده است که اگر از خوردن آن سرپیچی کنید ممکن است کمبود این ویتامین در بدن شما باعت بیماری های جدی شود.

سطح بالای ویتامین Dو کلسیم در بدن می تواند به شما آسیب برساند. در صورت وجود هر یک از این علائم  که در اثر مقدار زیاد  ویتامین D/ کلسیم، دیده می شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید: تهوع / استفراغ، یبوست، از دست دادن اشتها، افزایش تشنگی، افزایش ادرار، تغییرات ذهنی / خلق و خوشی، خستگی غیرمستقیم.

معمولا واکنشهای آلرژیک به این دارو نادر بوده است. اما اگر متوجه علائم شدید یک واکنش حساسیتی شدید، از جمله: خارش، تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس به پزشک مراجعه کنید.

اینهایی که گفته شد یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

مراقبت هایی قبل از استفاده از ویتامین D

قبل از مصرف ویتامین D، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا به سایر محصولات ویتامین D (مانند کلسیتریول)؛ یا اگر آلرژی دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال (مانند بادام زمینی یا سویا) باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و یا سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

محصولات مایع، قرص های جویدنی یا قرص های حلال ممکن است حاوی شکر و یا آسپارتام باشند. محصولات مایع ممکن است حاوی الکل باشد. اگر دچار دیابت، بیماری کبد، فنیل سلونووری (PKU)، یا هر بیماری دیگر که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی خود دارید، احتیاط کنید و حتما به پزشک بگویید.

در دوران بارداری، مقدار ویتامین D بیشتر از میزان توصیه شده در مورد مصرف مواد غذایی باید تنها زمانی مورد استفاده قرار گیرد که مورد نیاز باشد. در مورد خطرات و مزایای پزشک خود بحث کنید.

ویتامین D به شیر مادر منتقل می شود پس حتما  قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی

تداخل دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز بدهید و بدون اجازه پزشک خود، برنامه ای برای شروع، متوقف و یا تغییر دوز دارو را نداشته باشید.

منبع: الودکتر

ارتباط کمبود ویتامین Dمادر و ابتلای نوزاد به ام اس در بزرگسالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ