رژیم غذایی نوردیک چیست؟

atoosamirzavandi
رژیم غذای نوردیک را بهتر در ادامه این مقاله بشناسید.

این رژیم غذایی از کجاست؟

رژیم نوردیک بیشتر در کشورهای دانمارک، نوروژ، ایسلند، سوئد و گرینلند رواج دارد. رژیم غذایی نوردیک بر اساس روش سنتی خود باید صورت بگیرد. مثل بیشتر رژیم های معروف مدیترانه ای، این رژیم در مورد کاهش وزن نیست. اما در عوض روشی است خوشمزه و لذت بخش برای خوردن غذاهای سالم. این رژیم شامل چه غذاهایی است؟
چه خوراکی هایی را می توانید بخورید؟
در این رژیم مواد پایه ای عبارتند از:
•    بیشتر میوه ها، سبزیجات و غذاهای فصلی و طبیعی اگر امکان پذیر باشد.
•    تمام حبوبات
•    تمام غذاهای دریایی
•    گوشت های با کیفیت اما به مقدار کم
•    مواد غذایی که کمتر فراوری شده اند و غذاهای بدون شکر
•    غذاهای خانگی
•    غذاهایی که زباله کمی ایجاد می کنند

توت ها

خانواده توت ها بخش بزرگی از رژیم غذای نوردیک هستند. توت ها خوراکی های خوبی هستند زیرا وقتی شما مقدار زیادی از آن را بخورید به وزن تان اضافه نخواهد شد. توت ها منبع خوبی برای آنتی اکسیدان هستند که به انعطاف پذیری رگ ها و از بین بردن آرتروز و کاهش فشار خون کمک می کنند.

روغن کانولا

باید بدانید که رژیم مدیترانه ای ها حاوی روغن زیتون می باشد. اما در رژیم نوردیک از روغن کانولا استفاده می شود. روغن کانولا همانند روغن زیتون میزان کمی چربی اشباع دارد. همچنین حاوی آلیفاتیک اسید و امگا 3 می باشد که به سلامت مغز کمک می کند.

ماهی چرب

ماهی ها دارای امگا 3 هستند، اسید چربی که بدن قادر به ساخت آن نیست. این ترکیبات می توانند به رفع بیماری های قلبی، کاهش تولید پلاکت درون شریان ها، کاهش روسوب چربی در رگ ها (تری گلیسیرید). با ماهی های ساردین وسالمن بیشتر آشنا شوید. در رژیم غذایی نوردیک شاه میگو نیز زیاد مصرف می شود. که دو یا سه بار در هفته مرد استفاده قرار می گیرند.

لوبیا و نخود فرنگی

رژیم نوردیک توصیه می کند که یکی از بزرگترین منابع کربوهیدرات و فیبر در رژیم روزانه لوبیا و نخود فرنگی می باشد که می توان به همراه جو، توت ها و سبزیجات مورد استفاده قرار بگیرند. آنها منبع خوبی از پروتئین هستند و می توانند جایگزین گوشت قرمز شوند. آن ها حاوی مقادیر زیادی ماده مغذی از جمله: ریبوفلاوین، B6، کلسیم، زینک و آهن هستند.

سبزیجات ریشه ای

هویج، چغندر و سیب زمینی نمونه های معمولی این نوع سبزیجات هستند. این سبزیجات کالری بالایی دارند، مقدار زیادی فیبر به بدن وارد می کنند که هضم را راحتر و قند خون را در حد نرمال نگه می دارند. این سبزیجات موادی را که به تقویت سلول ها کمک می کنند در خود دارند. کلسترول را کاهش می دهند و از عفونت جلوگیری می کنند.

آجیل و دانه ها

آن ها منبعی از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر هستند همانند جو، توت ها و سبزیجات. آجیل و دانه ها سرشار از زینک، مس، پتاسیم، ویتامین E، نیاسین، آنتی اکسیدان و چربی های غیز اشباع هستند.

کلسترول

این رژیم غذایی به کاهش کلسترول بد خون افرادی که کلسترول بالایی دارند کمک می کند. یا برای افرادی که تا کنون موفق به کاهش وزن با دیگر رژیم ها نشده اند مناسب است. باید هر 4 تا 6 سال مقدار کلسترول خون خود را اندازه گیری کنید و افرادی که دچار بیماری قلبی هستند دفعات بیشتری باید کلسترول را اندازه گیری کنند.

چاقی شکم

وقتی افراد رژیم غذای خود را به رژیم نوردیک تغییر می دهند، دچار کاهش وزن می شوند بخصوص چربی های اطراف شکم. این بهتر است تا چربی های دیگر نقاط بدن را از دست بدهید. و اگر این رژیم را ادامه دهید می توانید مقدار بیشتری وزن کم کنید. مردم دانمارک به ادامه این رژیم بسیار علاقمند هستند و از آن راضی هستند.

بیماری قلبی

کلسترول بد، فشار خون، گلوکز و سطح انسولین فاکتورهای مهمی برای تشخیص بیماری قلبی هستند. به دلیل این که رژیم غذایی نوردیک باعث بهبود این بیماری ها می شود محققان معتقدند که این روش می تواند به سلامت قلب بیشتر کمک کند.

دیابت نوع دوم

همانند بیماری های قلبی این رژیم به درمان بیماری دیابت نوع 2 نیز کمک خواهد کرد. این دلیلی است که پزشکان رژیم نوردیک را برای جلوگیری از بیماری های طولانی مدت توصیه می کنند. اما هنوز به میزان مطالعه بیشتری برای مطمئن شدن نیاز است.

التهاب

التهاب بافت ها باعث ایجاد بیماری های از قبیل دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا می شود که کیفیت و طول عمر کاهش می باید. رژیم غذایی نوردیک بهترین راه برای دور ماندن از این بیماری ها می باشد. البته رژیم غذایی تنها راه دوری از بیماری ها نیست. بلکه نیاز به ورزش منظم و خواب کافی نیز احساس می شود.

این رژیم حامی طبیعت است

یکی از هدف های رژیم نوردیک این است که دوستدار طبیعت است. رژیم غذایی که بیشتر بر مبنای گیاه خواری است پس قطعا برای طبیعت مفید است.
منبع الو دکتر  

کاهش وزن با رژیم غذایی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ