موارد استفاده فاموتیدین چیست؟

pegiu
برای مشکلات گوارشی از فاموتیدین استفاده می شود.در ادامه این مطلب با فاموتیدین بیشتر آشنا شوید.

موارد استفاده فاموتیدین

داروی فاموتیدین به عنوان یک مسدودکنندهH2 شناخته می شود. این کار با کاهش مقدار اسید در معده کار می کند.درواقع  این برای جلوگیری و درمان سوزش سر دل و سایر علائم ناشی از اسید بیش از حد در معده (سوء هاضمه اسید) مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی مورد مصرف قرار می گیرد.در ادامه این مطلب از الودکتر بیشتر با فاموتیدین آشنا شوید.

نحوه مصرف فاموتیدین

برای درمان سوزش سر دل و مشکلات گوارشی در معده ، یک قرص یا کپسول را با یک لیوان آب مصرف نمایید، مگر آنکه پزشک شما برای شما تجویز خاصی داشته باشد. قرصها و کپسولهای کامل را بدون جویدن ببلعید. اگر از تبلت های جویدنی استفاده می کنید، به طور کامل قرص را بجوید.

برای جلوگیری از سوزش سر دل و مشکلات گوارشی، فاموتییدین را از 15 تا 60 دقیقه قبل از غذا خوردن یا نوشیدن نوشیدنی هایی که می تواند باعث سوء هاضمه شود مصرف کنید.

بیش از 2 قرص را در 24 ساعت مصرف نکنید، مگر آنکه توسط پزشک تعیین شده باشد. همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

برای متوقف کردن مصرف این دارو باید  با پزشک خود تماس بگیرید

اثرات جانبی

در صورت مصرف دارو مکن است،سردرد، یبوست یا اسهال رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر هرگونه عوارض جانبی جدی دارید از جمله: کبودی خون / خونریزی ، ضربان قلب سریع / آرام / بی نظم، علائم عفونت (مانند گلودرد که نمی گذرد، تب، لرز)، تغییرات خلق و خوی (مانند بی حسی، سردرگمی، افسردگی، توهم)، تشنج باید فورا به دکتر خود مراجعه نمایید.

البته واکنش و آلرژیک این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید، از جمله: خارش، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، بهتر است به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

احتیاط

قبل از مصرف فاموتییدین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا به سایر مسدودکننده های H2 (به عنوان مثال، سایمتیدین، رانیتیدین)؛ یا اگر آلرژی دارید می تواند راهنمای شما باشد. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را داشته باشید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید: مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، مشکلات دیگر معده (مثلا تومور).

فرم جویدنی این دارو شامل آسپارتام است. اگر شما فنیل کتونوری (PKU) یا هر شرایط دیگری که نیاز به محدودیت مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) را دارید، با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این دارو مشورت کنید.

از این دارو در کودکان زیر 12 سال استفاده نکنید، مگر آنکه توسط دکتر تجویز شود.

بزرگسالان سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سردرگمی داشته باشند.

در دوران بارداری، اگر به طور واضح مورد نیاز باشد، این دارو باید استفاده شود. در مورد خطرات و مزایای پزشک خود بحث کنید. قبل از استفاده از این دارو اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

توجهات لازم در مصرف دارو

بعضی از محصولات نیاز به اسید معده دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند. فاموتییدین اسید معده را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است این محصولات به خوبی عمل نکنند. برخی از محصولات عبارتند از: اتازناویر، داساتینیب، دلواوریدین، ضد قارچ های خاص آزول (مانند اتراکونازول، کتوکونازول)، پازوپانیک، و غیره.

این دارو را با سایر محصولات حاوی فاموتییدین یا دیگر مسدود کننده های H2 (سایمتیدین، نزاتییدین، رانیتیدین) مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرد و دارای علائم جدی نظیر خروج یا مشکل تنفس باشدباید فورا به مراکز درمانی مراجعه نماید.

یادداشت

تغییر سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، توقف سیگار، محدود کردن الکل و تغییرات رژیم غذایی (مانند اجتناب از کافئین و برخی ادویه جات) ممکن است به این دارو کمک کند. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات شیوه زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

نحوه نگه داری

در دمای اتاق بین 68-86 درجه فارنهایت (20 تا 30 درجه سانتیگراد)، و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مواردی که باعث اسهال و مشکلات گوارشی می شود!

منبع: الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ