دلایل فشار خون پایین

toranj
فشار خون پایین همانند فشار خون بالا می تواند دردسرساز باشد. بنابراین به دنبال دلایل آن باشید و ان را رفع کنید.

به گزارش الودکتر: وقتی که عدد روی دستگاه فشار سنج 90  یا بیش از 60 را نشان می دهد پزشک شما ممکن است بگوید فشار خون شما کم است . اصطلاح پزشکی آن “فشار خون پایین” است. اگر علائم همچون سرگیجه و حالت تهوع هم داشته باشید، این نشان می دهد که فشار خون شما برای سلامتی بسیار کم است.

علائم فشار خون پایین

معمولا مغز شما اولین علائم فشارخون را نشان می دهد. علاوه بر سرگیجه و حالت تهوع، ممکن است خستگی و بی حوصلگی هم داشته باشیدو یا ممکن است انرژی نداشته باشید. برخی افراد احساس سرگیجه ، ضعف، تنفس سریع تر، دید تار و یا درد قفسه سینه نیز دارند. اگر فشار کم شما ناشی از کم آبی باشد، ممکن است احساس تشنگی غیرعادی داشته باشید.

دلیل: باز شدن رگ های خونی

گاهی رگ های خونی شما باز می شوند. به این معنی است که فضای بیشتری برای جریان خون وجود دارد که فشار روی دیوارهای آن عروق کم می شود. بعضی از داروها، بهویژه یک نوع واژینال، می توانند این کاهش فشار خون ناشی از باز شدن رگ ها را ایجاد کند. بنابراین این باز شدن رگ ها می تواند به اعصاب خاص، عفونت های جدی باکتریایی و واکنش های آلرژیک آسیب برساند. مشکلات هورمونی مانند بیماری ادیسون، که ضعیف غده فوق کلیه می شود، می تواند این کار را نیز انجام دهد.

دلیل: کم خونی

خون کمتر به معنی فشار کمتر بر رگ ها و شریان ها است. جراحت می تواند باعث خروج خون از رگ هایتان شده – یا خارج از بدن شما که در آن شما می توانید آن را ببینید، و یا در داخل. گاهی اوقات کلیه های شما به علت بیماری یا داروهای خاص مانند دیورتیک ها، از مایعات بیش از حد خروجی خواهند داشت که شما باید این خروجی را با نوشیدن بیشتر مایعات جبران کنید.

مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، گوشت پرندگان، تخم مرغ و موادغذایی غنی شده از آهن می تواند از بروز این نوع کم خونی تا حدودی پیشگیری کند.

 

مصرف ویتامین C جذب آهن را بالا می برد. گاهی این نوع کم خونی به دلیل عدم توانایی بدن در جذب آهن نیز بروز می کند که می تواند ناشی از وجود بیماری هایی مانند بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن) باشد. در افرادی که جراحی معده برای کاهش سطح جذب و ایجاد کاهش وزن انجام داده اند، نیز جذب آهن بشدت کاهش پیدا می کند.

دلیل: بیماری های قلبی

هرچه بیشتر خونتان در هر دقیقه توسط قلب پمپاژ شود فشار خونتان بالاتر میرود. بعضی از داروها،  مشکلات هورمونی، آسیب های قلبی یا اشتباه بودن سیگنال های الکتریکی، می توانند ضربان قلب شما را به آرامی کاهش دهند، که این فشارخون را کاهش می دهد. یا ممکن است که قلب شما به دلیل حمله قلبی، نارسایی قلبی یا مشکلاتی که با دریچه فلب دارید فشار خونتان را کاهش دهد.

دلیل: به سرعت ایستادن

به طور معمول هنگامی که شما به طور ناگهانی می ایستید، بدن شما یک سیگنال را به مغز شما می فرستد که می گوید: “هی! ما فقط یک مقدار  خون  را به پاها و شکم فرستادیم، و قبل از سرگیجه و عبور از آن، نیاز به پمپ کردن بیشتر در طبقه بالا هستیم! ” اما گاهی اوقات، مغز شما این پیام را به اندازه کافی دریافت نمی کند و شما شروع به احساس سرگیجه می کنید.  حتی ممکن است شما ضعیف باشید  پس پزشک این مشکل را “هیپوتانسیون ارتواسپاتیک” یا “سنکوپ واژینال” می نامد.

دلیل: ایستادن برای مدت زمان طولانی

پس از مدت کوتاهی که روی پای خود ایستادید می توانید کمی بنشینید. ااگر ننشینید قلب نمی تواند به مغز فرمان پمپاژ بیشتر خون را بدهد و در نتیجه به راحتی افت فشار خواهید داشت و دچار سرگیجه می وشید. بهتر است پس از مدتی ایتادن یک صندلی پیدا کنید و کمی بنشینید.  پزشک شما ممکن است آن را “فشار خون ناشی از ورم مفاصل” بنامد. در حقیقت مشکل ارتباط بین مغزو قلب ضعیف است.

درمان

درمان فشار خون پایین بستگی به علت ان دارد. اگربرای استفاده از دارو مشکل دارید، ممکن است لازم باشد که آن را تغییر دهید یا دوز پایین آن را مصرف کنید، که البته همه اینها باید طبق صحبت با پزشک باشد. داروهای دیگر می توانند فشار شما را کاهش دهند و جوراب های فشرده سازی می توانند فشار خون شما را از جایی که در پاها زیاد است به جاهای دیگر منتقل کند. اگر علائم ناخوشایند نداشته باشید، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشید.

تغییر سبک زندگی

شما می توانید علائم فشار خون پایین را در خانه نیز کاهش دهید.

  • کمی نمک را به رژیم غذایی اضافه کنید، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • آب بیشتری بخورید. این کار حجم خون شما را افزایش می دهد، که باعث افزایش فشار خون می شود.
  • خوردن چند وعده غذائی کوچک که به میزان سه وعده کربوهیدرات کم است،می تواند به افزایش فشار شما کمک کند.

 منبع: الودکتر

غذایی برای کاهش فشارخون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ