چگونه هپاتیت C بر روی بدن شما تاثیر می گذارد؟

atoosamirzavandi
با شناخت هپاتیت C و تاثیری که بر بدن می گذارد سریع تر نسبت به درمان اقدام کنید.

هپاتیت از جمله بیماری هایی است که کبد را دچار اختلال می کند و عدم کارکرد درست کبد تمام بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در ادامه این مقاله چگونگی تاثیر هپاتیت C بر بدن را مورد بحث قرار داده ایم.

مغز

چند هفته بعد از مبتلا شدن به هپاتیت C ممکن است احساس کنید که نسبت به گذشته بیشتر خسته می شوید. با طولانی شدن این شرایط دکتر به شما خواهد گفت که به یک بیماری مزمن دچار شده اید. ممکن است که احساس گیجی و منگی داشته باشید. ممکن است خستگی در شما شدت پیدا کند و اختلال حواس یا افسردگی پیدا کنید.

خون

التهاب در کبد باعث بروز هپاتیت C خواهد شد و بعد از گذر زمان، این بیماری می تواند راه های عبور خون به دیگر نقاط را مسدود کند. بدون عبور جریان خون، سلول های کبد شروع به مردن می کنند. کمبود و اختلال در گردش خون می تواند پاها و شکم را تحریک کند و باعث خونریزی هایی شود.

دهان

هپاتیت C در بعضی از افراد سیستم ایمنی آن ها را دچار اختلال می کند و بیماری به نام سندروم سیکا (siccs) ایجاد می کند. این بیماری باعث می شود دهان به شدت خشک شود به طوری که بلعیدن به سختی اتفاق می افتد. همچنین هپاتیت C لکه هایی سفید و التهابی در دهان ایجاد می کند و بر لایه ی مخاطی درون دهان تاثیر می گذارد. از نشانه های این بیماری ایجاد تورم، زخم و لکه سفید درون دهان است.

چشم ها

آخرین مرحله بیماری هپاتیت C خراب کردن کبد است که با زرد شدن چشم ها خود را نشان می دهد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که کبد نمی تواند فعالیت های عادی و قبلی خود را به درستی انجام دهد و ژل زرد رنگی (صفرا) در بدن تولید می کند ( این ژل مایعی است که به هضم کمک می کند.) وباعث زرد شدن چشم و پوست خواهد شد. چشم همچنین به علت بیماری سیکا می تواند دچار خشکی نیز شود.

روده

هپاتیت C که باعث التهاب کبد می شود بر روی روده نیز تاثیر خواهد گذاشت. کبد خراب نمی تواند به میزان کافی صفرا تولید کند و زمانی که صفرا در بدن کم باشد غذا به خوبی هضم نخواهد شد و روده نمی تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را از غذا جذب کند.

هضم

زمانی که کبد بر اثر بیماری هپاتیت درست کار خود را انجام نمی دهد، ممکن است که احساس تهوع و بی اشتهایی به بیمار دست بدهد. سیروز (کبد بیمار) یاعث ایجاد فشار در عروق خونی کبد می شود.

وزن

هپاتیت C باعث می شود که غده تیروئید پرکار شود که به این حالت پرکاری تیروئید می گویند. از دست دادن وزن یکی از نشانه های آن است. زمانی که هپاتیت C کبد را به میزان کافی تخریب کرد و تبدیل به بیماری سیروز شد، می توان بافت آسیب دیده را با بافت اسکار ترمیم کرد اما این بافت ها به خوبی کبد سالم کار نخواهند کرد. این مشکل بر روی توانایی های بدن مثل هضم غذا و کاهش غیر منتظره وزن تاثیر خواهد گذاشت.

مثانه و روده

با بیماری هپاتیت تنها چشم ها و پوست زرد نخواهند شد و رنگ مدفوع تیره خواهد شد. ممکن است متوجه شوید که رنگ مدفوع به خاکستری تبدیل شده است. بالا ترین ناحیه از شکم در سمت راست که کبد در آن قرار گرفته است ممکن است احساس درد داشته باشد.

مفاصل

درد در مفاصل و ماهیچه ها اولین نشانه هایی است که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن تان در حال مبارزه با عفونت است. این نشانه ها ممکن است با نشانه های آنفولانزا یکی باشد مثل تهوع، درد، بی اشتهایی.

قند خون

کبد با تجزیه قند انسولین مورد نیاز را وارد جریان خون می کند. حال کبدی که توسط هپاتیت دچار مشکل شده است قطعا از انجام این کار عاجز است و توانایی تجزیه و هضم قند از جمله گلوکز را نخواهد داشت. افرادی که دچار هپاتیت هستند قطعا در معرض ابتلا به دیابت اولیه یا دیابت نیز قرار می گیرند. 33% از افرادی که عفونت دارند از دیابت نوع 2 رنج می برند.

پوست

هپاتیت C قطعا بر روی پوست و چگونه دیده شدن آن تاثیر می گذارد. این بیماری باعث ایجاد برآمدگی هایی بر روی بازو، تنه و صورت می شود. و اگر شدت پیدا کند پوست را سخت تر می کند. رگ های قرمز بر روی پوست صورت یا تنه نمودار می شوند. در مرحله نهایی سیروز بدن دچار خارش خواهد شد.

ناخن و مو

اگر دچار سوزش، خارش و یا بی حس شدن پوست شده اید، می تواند از علائم بیماری هپاتیت C باشد که مربوط به  اعصاب است. ناخن و مو می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند اگر که هپاتیت C منجر به سیروز شود. ناخن ها را شکننده و باعث ریزش موها می شود.
منبع الو دکتر
مشکلات هپاتیت C

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ