راه های مناسب برای سلامتی دندان و لثه

toranj
برای داشتن دندان و لثه های سالم تر راه های مناسب برای سلامتی دهان را در مقاله زیر بخوانید.

سلامت دهان و دندان

در زمان های قدیم، مردم با استفاده از شاخه ها به تمییز کردن دندان های خود بعد از صرف غذا می پرداختند. اما این روزها به اندازه کافی راه حل برای تمییز کردن دندان ها خواهیم داشت. در ادامه به بررسی این انتخاب ها می پردازیم تا ببینیم  کدام یک از راه حل های امروزی برای سلامت دهان و دندان مناسب است.

مخلوط جوش شیرین و نوشابه

مردم از این ترکیب برای تمییزی و سفید کردن دندان های خود استفاده می کردند. اما مقدار ترکیب آنها مهم است. اگر مقدار نوشابه (آب هیدروژنه) بسیار زیاد باشد می تواند برای دندان ها مخصوصا لثه مشکلات جدی داشته باشد. همچنین جوش شیرین نیز اگر به مقدار بیش از جد استفاده شود مینای دندان را از بین می برد.

چای سبز

چای سبز یک چای پرطرفدار در آسیا می باشد که بیش از 4000 سال قدمت دارد. محققین دریافتند که به علاوه فواید سلامتی که با خوردن این چای بدست می آورید می تواند به سلامتی لثه ها و دندان شما نیز کمک خاصی کند. در واقع این چای به قسمتی از بدن که با التهابات و عفونت ها می جنگد کمک می کند. همانطور که می دانید لثه های شما ممکن است دچار التهاباتی از قبیل آبسه شوند که مصرف چای سبز از ایجاد آن جلوگیری می کند و یا در صورت بروز با انتی اکسیدان های خود به جنگ انها می رود.

آدامس های کم شیرین

اگر بعد از صرف غذا یک آدامس را به مدت 20 دقیقه می جوید خوب است بدانید که با این کار بزاق بیشتری ترشح می شود.این کار غذای باقی مانده را از دهان شما پاک می کند و حتی اسیدی که برخی میکروب ها در دهانتان ایجاد کرده اند را متعادل می سازد تا به دندان هایتان آسیبی وارد نشود. اما حتما دقت کنید که باید از آدامس های کم شیرین استفاده کنید وگرنه شیرینی آدامس خود باعث پوسیدگی دندان می شود. از نمونه آدامس های کم شیرین در ایران می توان به نمونه قدیمی ان یعنی سقز اشاره کرد.

آب نمک

شاید ترکیب آب و نمک برای شما جذاب نباشد اما مطمئن باشید که به کشتن میکروب های مخرب در دهان شما کمک شایانی می کند. اگر لثه ها قرمز یا زخمی شده باشند، نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. آن را حدود 30 ثانیه در دهان خودبچرخانید، سپس آن را بیرون بریزید. می توانید این ترکیب را با آب سرد نیز درست کنید.

مواد مغذی

یک رژیم سلامتی برای سلامت دهان و دندان شما خوب است. کلسیم و فسفر می توانند دندان های شما را محکم تر کنند. شما می توانید با مصرف شیرهای کم چرب، ماست و پنیر کلسیم روزانه خود را دریافت کنید همچنین دیگر مواد مانند بادام، ماهی سالمون برگ های سبز تیره نیز. فسفر نیز می تواند از تخم مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و محصولات لبنی جذب بدن شما شود. ویتامین C نیز به شما کمک می کند مخصوصا به لثه های شما که این ویتامین از مرکبات، گوجه ، فلفل، سیب زمینی و اسفناج جذب بدنتان می شود.

آب

بدن شما حدود 70٪ آب است، بنابراین به نظر می رسد که مقدار زیادی از آن را در بر گرفته است. آب به خصوص برای دهان و دندان شما مناسب است. سیستم آب محلی شما احتمالا فلوراید را به آب اضافه می کند و به مبارزه با حفره های موجود در دندان کمک می کند. آب خوردن، ذرات غذا را از بین دندان ها بیرون می کشد و اسید هایی را که میکروب ها ایجاد می کنندرا متعادل می سازد. بدن شما همچنین مقداری از آب  را به بزاق تبدیل می کند، که به شما کمک می کند تا راحت تر غذا را ببلعید.

مسواک برقی

این دستگاه برای افراد دارای معلولیت یا افراد سالخورده که دست و انگشتانشان مشکلاتی مانند پارکینگسون را دارند،طراحی شده است. اما نسخه دستی مسواک نیز دقیقا همان کار را انجام می دهد. هر دو نوع می تواند آنچه  که دهان و دندان شما نیاز دارد انجام دهد. ابزارهایی که از جت آب برای پاک کردن مواد غذایی بین دندان ها استفاده می کنند می توانند خوب باشند.

مسواک جویدنی

این یک نوع وسیله بین مسواک و آدامس است. برس کوچکی که دارد باعث می شود در هنگام جویدن دندان ها و لثه ها را مالش دهد و به تمییزی ان نیز بیشتر کمک می کند. محققان دریافته اند که این می تواند دندان های شما را تمیز کند، و ممکن است به خصوص برای بچه ها و سالمندان که انگشتان دستشان با مسواک زدن همراه نیست مناسب باشد.

محصولات سفید کننده

یک نوع از بیسکوئر بدون استفاده از پراکسید برایسفید کردن دندان هایتان استفاده می شود. سفید کننده دیگر خمیر دندان است که اصطکاک ملایم را برای از بین بردن مواد شیمیایی و لکه های سطح استفاده می کند. آنها می توانند برای برخی افراد نسبتا خوب کار کنند، اما ممکن است به برخی از دندان ها اسیب برسانند. پس بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 منبع: الودکتر

خوراکی هایی برای حفظ سلامت دهان و دندان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ