تاندونیتیس را چگونه درمان کنیم؟

atoosamirzavandi
تاندون ها ماهیچه را به استخوان متصل می کنند و اگر دچار آسیب شوند حرکت مفاصل دچار اشکال خواهد شد.

تاندونیتیس (Tendinitis) چیست؟

تاندون ماهیچه را به استخوان متصل می کند. اگر اجسام زیاد سنگین را به طور ناگهانی بلند کنید توده های کوچکی می شوند که باعث ایجاد تورم، درد و سختی حرکت می گردند. تاندونیتیس بیماری است که در صورت تداوم انجام حرکات نادرست در محیط کار یا ورزش کردن به وجود می آید.

علائم تاندونیتیس

معمولا احساس درد در ناحیه مفاصل خواهید داشت بخصوص اگر زیاد از آن مفصل کار بکشید هنگام کار، ورزش یا دیگر فعالیت ها. ممکن است احساس ضعف، تورم و قرمزی یا حرارت هنگام لمس کردن آن مفصل کنید. در موارد نادری که عفونت باعث تاندونیتیس می شود، فرد بیمار احساس درد، تب و یا ادرار غیرطبیعی می کند. دیگر علائم به جایی که تاندون آن ملتهب شده است بستگی دارد.

علت تاندونیتیس

تداوم و تکرار یک سری فعالیت ها مثل نجاری و ورزش های از جمله تنیس، گلف، اسکی و بیس بال موجب تاندونیتیس خواهند شد. این اتفاق البته بسیار سریع و ناگهانی رخ می دهد یا هنگامی که یک کار جدید انجام می دهید بخصوص اگر کار به گونه ای باشد که مجبور باشید دست ها را بالای سر ببرید مثل رنگ کردن. تاندونیتیس هایی که مدت طولانی فرد را درگیر می کنند به علت سن یا بیماری هایی مثل آرتروز می باشد که در این بیماری تاندون یا دیگر بافت ها کش آمده اند.

چه کسانی این دچار تاندونیتیس خواهند شد؟

این بیماری برای هر کسی ممکن است که اتفاق بیفتد. اما افرادی که از آرتروز، نقرس، دیابت یا بیماری های کلیوی رنج می برند بیشتر در معرض ابتلا هستند. شانس شما افزایش پیدا می کند اگر از داروهایی مثل fluoroquinolone antibiotics و cholesterol-lowering statins استفاده می کنید. افراد ضعیف تر بیشتر در خطر هستند. بیشتر سالمندان دچار این بیماری می شوند زیرا تاندون های آن ها کشش خود را از دست داده اند.
افرادی که 40 سالگی را پشت سر گذاشته اند باید بیشتر مراقب باشند.

تشخیص تاندونیتیس

به پزشک خود در مورد سابقه دارویی و جراحت مفاصل توضیح دهید. دکتر محل دقیق درد را باید بداند اگر قادر به حرکت دادن مفصل باشید با استراحت بهبود خواهد یافت. او مفصل را مورد امتحان قرار می دهد تا بداند با خم و راست کردن دردی احساس می شود یا نه. به پزشک در مورد کار و نحوه ی ورزش کردن روزانه خود اطلاعات بدهید. این موارد کمک می کند که علت این بیماری را بیابد. در بعضی از مواقع نیاز به آزمایش خون یا عکس رادیولوژی یا MRI است.

درمان اولیه

هر چه سریعتر نسبت به  درمان اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. به مفصل خود استراحت بدهید و سعی کنید فعالیتی که باعث ایجاد درد مفصل شده را متوقف کنید. وقتی مفصل آسیب دیده یا درد در حال افزایش است کمپرس یخ برای مدت 20 دقیقه می تواند درد را از بین ببرد. یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب می توانند کمک کننده باشند.

درمان های پیشرفته تر

اگر بعد از یک هفته از شروع آسیب دیدگی هنوز درد دارید، ممکن است دکتر پیشنهاد تزریق کورتیکواستروئید که معمولا با نام استروئید شناخته شده است را بدهد. این کار باعث کاهش درد و تورم می شود. استفاده از آتل از تحرک مفصل می تواند جلوگیری کند و درمان دیگر فیزیوتراپی است که حرکت کردن را راحت تر خواهد کرد. جراحی به ندرت برای تاندونیتیس تجویز می شود.

دوران استراحت و بازیابی

برای هر فرد متفاوت است و می تواند از چند روز تا چند هفته باشد. این وابسته به میزان آسیب دیدگی و مفصلی که آسیب دیده است دارد. اگر فعالیتی که باعث آسیب دیدگی شده را کنار بگذارید و درمان را سریع شروع کنید و دوره استراحت را به درستی طی کنید به زودی می توانید به زندگی عادی خود باز گردید.

صحیح ورزش کردن

می توانید از آسیب دیدگی تاندون ها جلوگیری کنید اگر قبل از شروع ورزش به خوبی بدن خود را گرم کنید. آهسته ورزش های کششی خود را افزایش دهید. مطمئن شوید که کفش مناسب به پا دارید. به درست بودن حرکات دقت کنید. کمک گرفتن از مربیان با تجربه می تواند از آسیب رساندن به مفاصل و تاندون ها جلوگیری کند.

نباید ها برای پیشگیری از تاندونیتیس

 برای مدت طولانی در یک موقعیت بافی نمانید. اگر کارتان به گونه ای است که ساعت ها به طول می انجامد هر 30 دقیقه به خودتان استراحت دهید و به طرفین بچرخید. اگر کار باعث ایجاد درد می شود آن را متوقف کنید و بنشینید، راه بروید، بدوید دراز بکشید هر فعالیتی که امکان دارد. برای بلند کردن اجسام تنها از یک دست کمک نگیرید از بلند کردن با یک سمت بدن خود جدا اجتناب کنید.

شانه

در قسمت شانه بیشتر تاندون هایی که ماهیچه را به کتف متصل می کنند وجود دارند. افرادی که سن بیشتر از 40 سال دارند و فعالیت هایی را انجام میدهند که باید دست ها را مدام بالا ببرند بیشتر آسیب می بینند. نقاشان، شناگرها، بازیکنان بیس بال بیشتر در معرض خطر هستند.
منبع الودکتر
تاندونیت ها چه هستند و انواع آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ