تشخیص بیماری ها از روی بوی دهان

toranj
بوی بد دهان هر کسی را اذیت می کند. در این مقاله درباره دلایل ان خواهید خواند و می توانید آن را رفع کنید.

به گزارش الودکتر: بوی بد دهان می تواند نشانه بیماری هایی باشد که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

خرخر کردن

در حین خرخر کردن، دهان شما می تواند خشک شود. شما اگر به پشت بخوابید احتمالا خرخرکردنتان بیشترمی شود پس بهتر است به پهلو بخوابید. اگر دهانتان باز بماند و خرخرکنید به باکتری های که از غذا در دهانتان باقی مانده است اجازه می دهید رشد کنند و صبح که از خواب بیدار می شوید دهانتان بوی بدی می دهد. بزاق از ترکیب های بسیار با ارزشی است که دهان را به طور دائم تمیز می کند و ذرات و مولکول های بودار را می شوید. همچنین بزاق ترکیب های حاصل از باکتری های پوسیدگی زا را خنثی و به پیشگیری از پوسیدگی کمک می کند. بنابراین یکی از عوارض کمبود بزاق می تواند بوی بد دهان باشد. کم آب شدن بدن به هر دلیلی مثل تشنگی و گرسنگی طولانی یا مصرف برخی دارو ها می تواند باعث خشکی دهان شود.

بیماری لثه

اگر دهان بوی فلز بدهد نشان می دهد که باکتری هایی که روی خط دندان و لثه شما هستند باعث التهاب و حتی عفونت لثه هایتان می شود. اگر در این اوضاع سیگار هم بکشید این بیماری های لثه ای بیشتر می شود و حتی می تواند در بین اعضای خانواده نیز دیده شود.

رفلاکس معده

در این وضعیت، اسید معده به گلوی شما ارتباط پیدا کرده است و باعث می شود دهانتان بوی مواد غذایی خراب شده را بگیرد یا حتی یه مایعی را در دهان خود احساس کنید.به هر حال این اسید معده باید در معده باقی بماند و اگر وارد دهان شما شود ممکن است باعث ایجاد زمینه ای برای رشد باکتری در دهان شما و ایجاد بوی بد دهان شود.

دیابت و بوی بد دهان

بیماران دیابتی برای ابتلا به بیماری های گوناگون مستعدتر از انسان های عادی است و شرایط مختلفی سبب بوی بد دهان آنها می شود. یکی از مهم ترین علت ها ، عفونت های قارچی است که در بیماران قندی به مراتب بیشتر از افراد عادی است.

کارهایی که می توان برای کم کردن بوی بد دهان انجان داد به ترتیب زیر است:

  • حداقل روزی دو بار دندان های خود را با خمیر دندانی که دارای فلوراید است مسواک بزنید.
  • در شرائط خاصی که قادر به مسواک زدن نیستید دهانتان را حداقل چندین بار با آب بشوئید.

  • زبان خود را با مسواک یا برس هایی که بار زبان را تمیز می کنند پاک کنید.
  • حداقل روزی یک بار با نخ دندان ، دندان های خود را تمیز کنید.
  • حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان های خود را جرم زدایی کنید.
  • در رژیم غذایی تان از میوه و سبزی زیادی استفاده کنید و چربی مصرفی خود را کمتر کنید.
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • برای مبارزه با خشکی دهان از آدامس های بدون شکر استفاده کنید.
  • آب زیاد بنوشید و از نوشیدن آب به دفعات متعدد خودداری نکنید.

H.Pylori

این یک نوع باکتری است که به سرطان معده و زخم  معده معروف است. و شما  با داشتن این باکتری ممکن است حالت تهوع، سوزش سر دل یا سوء هاضمه نیز داشته باشید. پزشک شما می تواند برای بررسی آن آزمایش را تجویز کند – بسیاری از این علائم از بین می روند وقتی باکتری ها با آنتی بیوتیک ها کشته می شوند.

عفونت های تنفسی

سرماخوردگی، سرفه و عفونتهای سینوسی میتواند مخاطی پر از باکتری را از طریق بینی و دهان شما منتقل کند. این می تواند نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا هنگامی که شما سرمامی خورید معمولا این باکتری ها  از بین می روند و دوباره بوی دهان به خوبی اول می شود.

داروها

بعضی از داروها موجب بوی بد نفس می شوند زیرا دهان شما خشک می شوند. داروهای دیگر مانند نیترات هایی که برای بیماری های قلبی، شیمی درمانی برای سرطان و بعضی از قرص های خواب آورکه  مواد شیمیایی آزاد می کنند  می توانند بوی نفس  را زمانی که در بدن شما وارد فعل و انفعالاتی می شوند را تغییر دهند. اگر شما مقدار زیادی از ویتامین ها را مصرف کنیدنیز ممکن است بوی دهان شما تغییر کند.

سنگهای لوزه

اگر غذا در لوزه ها گرفتار شود – اندام  کوچک در پشت گلو که به مبارزه با میکروب ها می پردازد –  باعث می شود که کلسیم  در اطراف آن جمع آوری شده و سنگ های لوزه را تشکیل دهد. آنها معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند. اما گاهی اوقات می توانند گلوی شما را تحریک کنند و باکتری ها بر روی آنها رشد کنند که این باعث بوی بد نفس شما می شود. شما می توانید با مسواک زدن و شستشوی دهان از بوی آن خلاص شوید. اگر اغلب این مشکل را دارید حتما با پزشک صحبت کنید.

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی دارای مناطق بسیار مناسبی برای گیر کردن مواد غذایی و رشد میکروب هاست و باید به طور دائم تمیز شوند. همچنین دندان های دائمی که گیر کافی ندارند و اصطلاحا لق هستند، باعث سایش و ایجاد زخم در بافت نرم دهان و تجمع باکتری ها در آن منطقه می شوند که از عوامل مهم ایجاد بوی بد دهان در این افراد محسوب می شود.

منبع: الودکتر

 سرطان به دهان هم حمله ور می شود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ