علت های اصلی ریزش مو که باید بدانید

pegiu
اگر ریزش مو دارید حتما این مطلب را بخوانید تا با علت های اصلی ریزش مو آشنا شوید

ریزش مو

ریزش مو همیشه از مشکلات بزرگی بوده که بسیاری از افرد را درگیر خود می کند.مو به عنوان فاکتوری از سلامتی و زیبایی برای هر فردی با ارزش است.اما گاهی دلایلی وجود دارد که موجب ریزش مو میشود.در ادامه این طلب از الودکتر به موارد مهمی که باعث ریزش مو می شود اشاره شده است.

علل ریزش مو

عوارض جانبی

گاهی داروهای مصرفی موجب ریزش مو می شوند.نمونه هایی از این داروها شامل رقیق کننده های خون، داروهای ضد آکنه با ویتامین A بالا، استروئیدهای آنابولیک یا داروهای آرتریت، افسردگی، نقرس، مشکلات قلبی یا فشار خون بالا هستند.

بارداری

هنگامی که شما حامله هستید، هورمون هااز ریزش موها جلوگیری می کنند. این باعث می شود که آن ضخیم تر و جذاب تر شود. پس از تولد، موی اضافی که بر روی هورمون های خود قرار داده اید را از دست می دهید. همه چیز باید حدود 3 تا 6 ماه بعد تعادل یابد.اگر این مدت بیشتر شد با پزشک خود صحبت کنید.

شما به اندازه کافی آهن ندارید

آهن موهای شما را سالم نگه می دارد. هنگامی که سطوح  آهن کاهش می یابد، موهای شما نیزکاهش می یابد. برای اطلاع از این موضوع می توانید از پزشک خود بخواهید برای شما آزمایش بنویسد و در صورت لزوم مصرف قرص های آهن را شروع نمایید.

استرس دارید

گاهی اوقات، مقدار زیادی از استرس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را دچار مشکل کند و به فولیکول های موی شما حمله کند. بسیاری از نگرانی ها و اضطراب ها همچنین می توانند رشد مو را متوقف کنند.کاهش استرس و کنترل آن می تواند در بهبود وصعیت موهای شما تاثیرگذار باشد.

شما پروتئین را به اندازه کافی دریافت نمی کنید

یک بدن کم پروتئین ،راهی برای حفظ آن دارد که می تواند آن را حفظ کند ،و آن راه  توقف رشد مو است. حدود 2 تا 3 ماه پس از آن مو شروع به ریزش می کند. اضافه کردن گوشت، تخم مرغ، ماهی، آجیل، دانه و لوبیا به وعده های غذایی می تواند پروتئین بیشتری را به بدن برساند.برای بهبود سطح پروتئین بدنتان،پروتئین را به  رژیم غذایی خود اضافه کنید

.

مصرف داروهای ضد بارداری

کنترل تولد هورمونهای جنسی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، ایمپلنت، تزریق، حلقه های واژینال و تکه هایی می تواند باعث ریزش مو میشود .ممکن است پزشک شما گزینه ای غیر هورمونی را پیشنهاد کند که ممکن است به شما کمک کند علاوه بر کنترل بارداری ریزش موی کمتری داشته باشید.

با موهای خود خشن برخورد می کنید

استفاده از شامپو بیش از حد، یا شانه کردن موهای خود را هنگامی که مرطوب است، مالش دادن مو با حوله، یا شانه زدن بیش از حد سخت ،می تواند به همه رشته های مو فشار وارد کند و موجب شکستن ساقه ها شود.

استفاده از اتو  و حرارت

استفاده روزانه از خشک کن ها، اتو مو و دستگاه فرمو مو را دچار مشکل می کند و موجب ریزش و شکسته شدن تار های مو م یکند.دکلره ، رنگ، اسپری های شیمیایی، و.. نیز  همین کار را انجام می دهد.

شرایط  های دیگر

ریزش مو نشانه ای از بیش از 30 بیماری، از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک، کرم سلولی روی پوست سر، اختلالات تیروئید و بیماری های خود ایمنی است. شما همچنین می توانید موهای خود را هنگامی که شما مبتلا به آنفولانزا، تب بالا و یا عفونت هستید، از دست بدهید.بنابراین برای درمان مشکل ریزش مو ابتدا باید به علت و تشخیص  بیماری خود بپردازید.

مصرف دخانیات

سموم در دود سیگار می توانند فولیکول های موی شما درگیر کنند و موها را از رشد و سالم ماندن دور نگه دارد.بنابراین یکی از راه های مهم برای بهبود سلامت موی شما دوری و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود و دخانیات می باشد.

یائسگی

هورمون  ها  و تغییر آن می توانند باعث ریزش شوند.تغییرات مشکلات هورمونی پس از حدود 6 ماه باید از بین برود. اما اگر متوجه شدید ریزش مو در بالای سرتان می باشد حتما با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است الگوی ریزش مو زن داشته باشید که می تواند درمان شود.

کندن مو

اختلال در ریزش مو و یا تریچتیلومیا، یک وضعیت سلامت روانی است که باعث می شود شما احساس ریزش مو خود را از پوست خود داشته باشید. در صورت داشتن آن، ممکن است بخواهید از مژه یا ابرو خود نیز موهایتان را بکشید.

اختلال  در خوردن

هر دو ناهنجاری کم خوری و یا پر خوری می تواند موهای شما را از بین ببرد، زیرا بدن شما مواد مغذی لازم برای رشد و حفظ موهای سالم را دریافت نمی کند و یا چربی و مشکلات هورمونی ایجاد می شود. این اختلالات روانی هستند. آنها باید توسط یک تیم متخصصین بهداشت روان، متخصصین تغذیه و دیگر متخصصان پزشکی درمان شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ