مراقبت های معمول روزانه از پوست -قسمت اول

atoosamirzavandi
با شناخت پوست خود مراقبت بهتری از آن خواهید کرد در نتیجه دیرتر دچار چین و چروک و پیری پوست خواهید شد.

گام اول: نوع پوست خود را بشناسید

مراقبت های روزانه با شناخت نوع پوست آغاز می شود. سپس شما متوجه خواهید شد که پوست تان به چه نوع مراقبتی نیاز خواهد داشت.
•    پوست خشک: خشن، زبر و پوست پوست می شود
•    پوست چرب: براق، چرب و دارای روزنه های بزرگ
•    پوست مختلط: در بعضی از نقاط خشک است (گونه ها) و در بقیه نقاط چرب است (پیشانی، بینی و چانه)
•    پوست حساس: ممکن است دچار سوزش، خارش بعد از استفاده از برخی محصولات آرایشی شود.
•    پوست نرمال: پوست تعادل دارد، تمیز و بدون حساسیت می باشد.

گام دوم: تمیز کردن پوست های نرمال و ترکیبی

تمیز کردن پوست با صابون هنگامی که در حمام هستید کافی است و نیازی به خرید محصولات گران قیمت و متنوع نیست. همچنین یک محافظت کننده پوست که بر روی پوست شما جواب می دهد تهیه کنید. شوینده یا صابون را به کمک انگشتان بر روی پوست بمالید. نیاز به لایه برداری از پوست نیست. با آب گرم صورت را بشویید و از دستمال نرم برای خشک کردن استفاده کنید. اگر این شوینده پوست تان را زیادی خشک کرد یا چربی آن را افزایش داد از شوینده دیگری استفاده کنید.

گام دوم: تمیز کردن پوست خشک

برای تمیز کردن این نوع پوست، از شوینده ای استفاده کنید که بدون الکل یا رایحه باشد. این ترکیبات باعث خشک تر شدن پوست خواهد شد. به آرامی پوست خود را با آب گرم بشویید. با آب داغ پوست خود را نشویید این کار باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست خواهد شد. برای جلوگیری از پوست انداختن صورت یک بار در هفته آن را بشویید. این کار باعث تمیز تر به نظر رسیدن پوست خواهد شد.

گام دوم: تمیز کردن پوست های چرب

از شوینده های بدون چربی استفاده کنید و به همراه آب گرم پوست خود را بشویید. ممکن است که تمایل داشته باشید بعد از شستشو از تونر استفاده کنید اما مراقب باشید ممکن است پوست تان تحریک شود. این محصولات چربی های اضافه را از سطح پوست پاک می کنند و موجب کمتر براق شدن پوست می شوند.

گام دوم: تمیز کردن پوست های حساس

از پاک کننده های ملایم و آب گرم برای شستشو استفاده کنید. صورت خود را با حوله خشک نکنید و از پد های نرم برای خشک کردن استفاده کنید. شوینده های رایحه و عطر دار ممکن است که پوست های حساس را تحریک کند. از محصولاتی که حاوی الکل، صابون، اسید یا رایحه هستند استفاده نکنید. برچسب محصولات را بررسی کنید و به دنبال ترکیباتی مثل آلوورا، چای سبز، بابونه و جو باشید. هر چه محصولات کمتر فراوری شده باشند پوست شاداب تر خواهد بود.

گام سوم: مرطوب کننده

شاید تصور کنید که به اندازه کافی جوان هستید و نیاز به مرطوب کننده ندارید یا پوست تان به اندازه کافی چرب است، اما تمام انواع پوست نیاز به مصرف روزانه مرطوب کننده دارند. از مرطوب کننده بعد از شستشوی پویت که هنوز خیس است استفاده کنید. اگر تنها یک مرتبه در روز استفاده می کنید، به این علت که پوستتان چرب است، مرطوب کننده ای را بیابید که بدون روغن باشد در این صورت روزنه های شما را مسدود نخواهد کرد. 

گام چهارم: از ضد آفتاب استفاده کنید

ممکن است مرطوب کننده دارای محافظت کننده نور خورشید نیز باشد. اما بهتر است که از ضد آفتاب جداگانه استفاده کنید. خورشید می تواند در 15 دقیقه به پوست آسیب بزند. از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که دارای حداقل SPF 30 باشد. از ضد آفتاب هر روز استفاده کنید حتی اگر ابری یا برفی است و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

کی باید پوست خود را بشویید.

شستن مداوم پوست آن را خشک تر می کند بنابراین یک بار شستن در روز برای همه مناسب است. صبح ها پوست خود را با آب گرم بشویید و از حوله نرم برای خشک کردن استفاده کنید. شب با شوینده یا صابون ملایم برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. اگر ورزش می کنید ممکن است که لازم باشد پوست خود را بعد از آن با شوینده بشویید زیرا عرق کردن منافذ پوست را مسدود خواهد کرد.

هرگز با آرایش به تخت خواب نروید

زمانی که خسته اید، ممکن است تنبلی کنید و بدون شستن پوست به تخت بروید. آرایش داشتن هنگام خواب باعث انسداد روزنه ها و ایجاد جوش می شود. اگر از داروهای آکنه استفاده می کنید، الان زمان آن رسیده که آن را متوقف کنید زیرا پوست بدون آرایش آکنه نخواهد زد.

همه چیز درمورد جوش

چرا آکنه از زمان نوجوانی آغاز می شود؟ دلیل اصلی آن است که بدن شروع به تولید هورمون های زیادی می کند که باعث می شود پوست مقدار زیادی سبوم ( چربی که از طریق روزنه ها خارج می شود) آزاد کند. سبوم زیاد و سلول های مرده پوست روزنه ها را مسدود می کنند و باکتری ها را در خود به دام می اندازند. این میکروب ها آکنه را ایجاد می کنند. آکنه ها به صورت سر سفید، سرسیاه یا زیر پوستی خود را نشان می دهند.
منبع الو دکتر
راه های بی نظیرمراقبت از پوست های حساس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ