مراقبت های مهم و اساسی از دندان که باید بدانید

pegiu
دندان عضو بسیار مهم و کاربردی در بدن می باشد که حفظ آن نیاز به مراقبت دارد.در ادامه این مطلب از الودکتر راه های مراقبت از دندان را بخوانید.

چگونه مینای دندان  از دندان شما محافظت می کند؟

مینا مانند یک پوسته تخم مرغ است. این بخش از دندان محافظت می کند.

مینا ، سخت ترین ماده در بدن شماست. با شانس – و مراقبت از دندان ها – می تواند ده ها سال گزش، جویدن، و خراب شدن را پشت سر بگذارد

.

چه رنگ هایی  دارد؟

مینا ممکن است سفید باشد اما روشن است. نور می تواند از طریق آن عبور کند. لایه زیر، دنتین، وجود دارد چیزی که باعث میشود نور از دندان عبور نکند این لایه می باشد.

با گذشت زمان، موادی مانند قهوه، چای، شراب و سیگار می توانید لایه بیرونی دندان هایتان را زرد یا خاکستری کند.

فرسایش

همانطور که مینای دندان سخت است، اما  اسیدها ی در مواد غذایی و باکتری ها در آن می توانند به داخل آن نفوذ کرده و باعث فرسایش و ایجاد حفره شوند.

مینا همچنین می تواند شکسته  شده و یا ترک بردارد. و بر خلاف استخوان، پس از مدتی خود را بهبود ببخشد.

کاهش پوسیدگی و حساسیت

چه اتفاقی می افتد وقتی مینای دندان آسیب دیده است؟ لایه داخلی در معرض قرار می گیرد و آسیب می تواند شروع شود. حفره ها تنها مشکل نیستند.دندان با مینای آسیب دیده می تواند به شدت به گرما یا سرد واکنش نشان دهد. خوردن بستنی یا خوردن قهوه داغ می تواند درد ایجاد نموده یا حداقل ناخوشایند باشد.

چگونه باکتری ها مینای دندان را تخریب می کنند

پس از غذا خوردن، باکتری ها در دهان شما اثر می گذارند. این باعث می شود که اسیدها مینای دندان را نابود کنند.

اسیدها در سودا ها، آبمیوه ها و نوشیدنی ها نیز مضر هستند. بعضی ها از اسید ها با گذشت زمان، باعث فرسایش می شوند. که این آسیب،باعث آسیب های بعدی  به دندان می شود.

خوردن و مشکلات گوارشی

برخی از شرایط سلامتی می تواند مینای دندان را صدمه بزند. گاهی فرسایش ناشی از اختلال خوردن بیلیمی است،  که ناشی از آن است که اسید معده به دلیل استفراغ مکرر وارد دهان می شود.

ریفلاکس اسید، مشکلات معده و سایر اختلالات خوردن می تواند این اثر را داشته باشد

مشکل خشکی دهان

بزاق مراقبت از اسید در دهان شما است که دندان های شما را خراب می کند. حضور آن به حفظ مینای دندان کمک می کند.

اگر دچار خشکی دهان ناشی از عوارض جانبی دارو یا وضعیت سلامتی باشد، اسیدها به مدت طولانی تر می شوند. این می تواند باعث آسیب بیشتر شود.

دندان های سنگزنی

یکی دیگر از دلایل آسیب مینای دندان، برکسیسم یا آسیب دندان است. با گذشت زمان، خم شدن و اصطکاک ثابت می تواند مینای دندان را از بین ببرد. در این اسلاید، دندان های سنگ زنی دندان های بالا و پایین دندان را پوشانده اند.

هنگامی که شما خوابید، اغلب زمانی است که شما نمی توانید آن را کنترل کنید. کاهش استرس ممکن است کمک کند. بعضی از مردم گارد ویژه ای برای بستن  دندان دارند. اگر این مشکل را دارید از یک دندانپزشک بخواهید تا به شما کمک کند.

دهان شما یک بطری بازکن نیست!

هرگز ظروف خود را با دندان های خود باز نکنید. دندان شما می تواند شکسته شود  یا ترک بردارد.برای کارهای سخت و محکم از دندان خود استفاده نکنید.

فرسایش مینای دندان در کودکان

بسیاری از کارشناسان معتقدند فرسایش مینای دندان در حال افزایش است – به ویژه در کودکان. چرا؟ برخی می گویند بچه های امروز بیش از حد نوشیدنی اسیدی و سودا را دریافت می کنند..برای آنکه دندا تا سنین بالا دچار مشکل نشود باید از کودکی مراقب آن ها بود.

نکاتی برای حفظ امنیت لبخند شما

شما می توانید اقدامات ساده ای را برای کمک به دندان های خود انجام دهید. از مسواک نرم و خمیر دندان فلوراید استفاده کنید. دهان شستشو که فلوراید نیز می تواند کمک کند.شما همچنین می توانید یک شیر یا یک قطعه پنیر را بعد از وعده های غذایی بخورید تا اسیدها را از بین ببرید.همچنین، آدامس بدون شکر را با زایلیتول بخورید تا بزاق خود را بچرخانید –اینکار، راه دیگری برای جلوگیری از آسیب اسید است.

بهبود بهداشت دهان و دندان

دندان هایتان را بشویید پس از هر خوردن بشویید اما بیشتر از 3 بار  از خمیر دندان استفاده نکنید.

دندان هایتان را به آرامی بشویید. مسواک زدن سخت یا با یک مسواک برقی سخت می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

همچنین از دهانشویه استفاده کنید. یکی را انتخاب کنید که باکتری ها را متوقف می کند و فلوراید دارد. نه تنها نفس خود را تازه می کند، بلکه می تواند به مینای دندان کمک کند.

هنگام استفاده از محصولات دندان وسفید کننده های دندان، دستورالعمل ها را دنبال کنید. آنها می توانند برای دندان هایتان باعث بروز مشکل شوند، اگر از آنها درست استفاده نکنید یا از آنها زیاد استفاده کنید

.

توجه:

همچنین اگر شما نیاز به راهنمایی در مورد چگونگی مراقبت از دندان های خود دارید، فقط از دندانپزشک خود بپرسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ