سکته مغزی و عوارض بعد از آن

mahdie.mohtashami
در این مقاله با یکدیگر عوارض بعد از سکته مغزی را بررسی می‌کنیم. اگر یکی از اطرافیان شما به تازگی دچار سکته مغزی می‌باشد این مقاله می‌تواند مفید باشد. با تیم الودکتر همراه باشید.

پس از سکته مغزی احساس ضعف و فلج بودن

بسیاری از افراد پس از تجربه سکته مغزی دستان خود را به سختی تکان می‌دهند. بسیاری دیگری از این افراد دچار اسپاسم می‌شوند. اسپاسم انقباض عضلانی غبرقابل کنترل و سختی می‌باشد که باعث می‌شود حرکت شخص به سختی صورت گیرد. متخصصین بر این باور هستند که بین 20% تا 50% افراد بعد از سکته مغزی مشکلات حرکتی با اندام خود دارند. پارالایز یا ضعف در یک طرف بدن در 80% افراد مشاهده می‌شود. معمولا طرفی برعکس از جایی که سکته مغزی رخ داده است شخص احساس ضعف می‌کند. احتیاج است که بعد از سکته مغزی با یک تیم بازپروری کار کنید تا سلامتی خود را بدست آورید.

شروع درمان بعد از سکته مغزی

توانبخشی در سکته مغزی زمانی آغاز می‌شود که وضعیت شما به تثبیت رشیده است. تثبیت شدن وضعیت شما دقیقا بین 24 تا 48 ساعت بعد از سکته مغزی می‌باشد. اگر درمان خود را از همان اویل آغاز کنید شانس خود را برای بهبود یافتن افزایش می‌دهید. بلافاصله پس از اینکه از بیمارستان مرخص می‌شوید سریعا در یک کلینیک توانبخشی تمرینات خود را آغاز کنید. همچنین می‌توایند از اشخاصی در منزل خودتان بخواهید تا به شما کمک کنند تا بهبودی خود را بدست آورید. در نظر داشته باشید که بعضی از افراد سلامتی خود را بعد از سکته مغزی بدست میاورند بعضی دیگر برای همیشه ناتوان باقی می‌مانند.

تمرینات کششی برای درمان بهتر

تمرینات کششی جریان خون را در بدن شما تسریع می‌کند همچنین به شما کمک می‌کند تا دستان خود را راحت تر به حرکت در بیاورید. درمانگر شما با کشیدن دست‌ها، بازوها و شانه‌های شما تا اندازه‌ای مناسب به شما کمک می‌کند تا سلامتی خود را بدست آورید. همچنین طرز صحیح به حرکت در آوردن مچ دستانتان، انگشتان دست و انگشتان شست پا را به شما آموزش می‌دهد.

تمرینات بیشتر برای برگردندان قدرت شما

تقویت عضلات دست به شما کمک می‌کند تا بتوانید وسایل خود را راحت‌تر بلند کنید، همچنین از شانه‌های خود بیشتر کمک بگیرید. با شروع کردن ورزش بسیار سریع به خود کمک می‌کنید تا سریعا قدرت خود را مانند یک کودک بدست بیاورید. زمانی که قدرت خود را بدست آوردید می‌توانید از توپ‌های فشاری، وزنه‌های مچ دست برای قوی‌تر کردن دستان خود استفاده کنید.

درمان الکتریکی

سکته مغزی توانایی مغز شما برای فرستادن پیغام به اعصاب درون ماهیچه‌های بدن شما را از کار میندازد. به همین دلیل است که بعد ازسکته مغزی توانایی حرکت کردن و کنترل کردن دست و بازو برای شما سخت می‌شود. تحریک الکتریکی یک درمان امن برای تحریک اعصاب می‌باشد که به شما کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها تحریک‌های عصبی را بهتر دریافت کنند. تحریک الکتریکی یا ES به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را بهبود ببخشید ودرد را کاهش دهید.

درمان حرکات ناشی از محدودیت

در بعضی از موارد ممکن درمانگر شما یک دستگاه نگه دارنده را روی بازوی شما قرار دهد تا بازو عملکرد بهتری داشته باشد. سپس از شما خواسته می‌شود که دست و بازوی دیگر را تا می‌توانید به حرکت در بیاورید. این نوع درمان باعث افزایش انعطاف پذیری مغز می‌شود و توانایی خود را باز می‌یابد. این عمل همچنین به شما کمک می‌کند تا عملکرد دست خود را تقویت کنید.

تمرین مهارت های حرکتی

مهارت های حرکتی کوچک، حرکت های دقیق شما با دست و انگشتانتان است. شما می توانید این مهارت را با ردیابی طراحی با یک قلم، تغییر دادن کارت، استفاده از یک pegboard، یا جمع آوری لوبیا کوچک و قرار دادن آنها در یک فنجان بسازید. همانند تمام تمرینات توانبخشی، تکرار برای کمک بهبازآموزی مغز شما مهم می‌باشد. شما باید روزانه این تمرینات را انجام دهید.

داروهای خوراکی

در کنار تمرین‌ها و ورزش‌های فیزیکی درمان دارویی نیز وجود دارد تا درمان را تسریع کند. داروهای آرامبخش عضلانی به شما کمک می‌کنند تا قسمت‌هایی از ماهیچه که دخالت سیگنال‌ها باعث از کار آمدن آن شده است را کاهش دهد. نکته قابل توجه این می‌باشد که این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی و ضعف ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از عوارض داروهایتان از پزشک خود مشورت بگیرید.

تزریق برای درمان دردهای عضلانی

برای آنکه درد عضلانی خود را کاهش دهید می‌توانید از یک درمان هدفمند استفاده کنید. یک پزشک می‌تواند به شما فنل، بتولینیوم یا هردو را تزریق کند. بتولونیوم از انتشار مواد شیمیایی عصبی درگیر در انقباض عضلانی جلوگیری می کند. همچنین تزریق فنل بهشبکه‌های عصبی آسیب دیده شما کمک می‌کند تا درد کمتری احساس کنند. اثرات هر دو نوع تزریق معمولا بین سه تا شش ماه طول می‌کشد. بسته به دارو عوارض جانبی می‌تواند شامل درد، تورم، خستگی و ضعف عضلانی ‌باشد. 

شایع‌ترین علائم سکته مغزی

2راهکار ساده کاهش خطر سکته مغزی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ