مشکلات رایجی که برای شانه‌ها به وجود می‌آید(1)

mahdie.mohtashami
شما نمی‌توانید به شانه‌های خود به عنوان یک مفص ساده نگاه کنید. شانه دارای ساختاری پیچیده از تاندون‌ها و عضلات هستند.

شما نمی‌توانید به شانه‌های خود به عنوان یک مفص ساده نگاه کنید. شانه دارای ساختاری پیچیده از تاندون‌ها و عضلات هستند. شانه این توانایی را به شما می‌دهد تا رانندگی کنید، پشت کمر خود را بخارانید و یا چیزی از روی طاقچه بردارید. اما تمام این حرکات می‌تواند اشتباه صورت گیرد و به باعث آسیب رسیدن به شما شود. تمام این حرکات اشتباه باعث می‌شود که بسیاری از مردم درد و مشکلات مربوط به شانه داشته باشند. 

تمام قسمت‌های شانه

شانه‌های شما شامل سه استخوان هستند. مفصل شانه به سه استخوان متصل می باشد:

استخوان ترقوه (استخوان سرشانه)

استخوان کتف (تیغه شانه)

استخوان بازو

شانه دارای دو مفصل می باشد و به وسیله آنها حرکت شانه را آسان می کند.

این مفاصل عبارتند از: مفصل Acromioclavicular  و مفصل Glenohumeral.

بین Acromion (بالاترین نقطه استخوان کتف) و ترقوه، مفصل Acromioclavicular قرار دارد.

مفصل Glenohumeral ( به نام مفصل شانه نیز خوانده می شود) به شکل توپ و کاسه می باشد و به حرکت شانه، به سمت جلو و عقب، کمک می کند. این مفصل باعث چرخش بازو نیز می شود.

استخوان شانه بوسیله عضلات، تاندون ها و رباط ها در جای خود نگهداری می شود.

تاندون ها، عضلات شانه را به استخوان وصل می کنند که توسط این عضلات، شانه قادر به حرکت کردن می باشد.

رباط ها، باعث اتصال استخوان های شانه به همدیگر می شوند. همچنین رباط ها، ثبات و استحکام استخوان را موجب می گردند.

ماهیچه سرشانه، از تاندون هایی تشکیل شده است که توپ شانه را در قسمت بالای استخوان بازو (کاسه ای) نگه می دارند و توانایی حرکت و استقامت را به مفصل شانه می دهد.

مفصل شانه یکی از مفاصلی است که زیاد حرکت می کند. اما این مفصل، به خاطر حرکاتی که می کند، مقاوم نیست و به راحتی صدمه می بیند. برای ایجاد مقاومت باید شانه توسط عضلات، تاندون ها و رباط ها محکم شود. بعضی از شانه ها در اثر صدمه و یا زیاد یا کم استفاده کردن باعث از هم گسیختگی این بافت ها می گردند و مشکلاتی را بوجود می آورند.

برخی دیگر توسط شکسته شدن بافت و نداشتن قدرت عملی کار از بین می روند.

دردهای شانه ممکن است در یک نقطه جمع شوند و یا ممکن است به نواحی نزدیک شانه کشیده شوند.

مشکلات شانه

سریع به اورژانس تماس بگیرید اگر شانه‌های شما دچار آسیب شده است و مشکلات تنفسی و یا احساس سفتی در قفسه سینه خود احساس کردید. چون ممکن است همه این علائم نشان از حمله قلبی باشد. اگر نمی‌توانید بازوهای خود را حرکت دهید و یا دچار ورم و درد زیاد هستید از فرد دیگری درخواست کنید تا به شما کمک کند و نزد پزشک ببرد. 

حتی اگر درد زیادی در خود احساس نکردید  اما شانه‌هایتان متورم، قرمز، حساس و یاگرم بود می‌توانید نزد پزشک بروید. معاینه می‌شوید و مشخص می‌شود تا چه اندازه می‌توانید دستان خود را حرکت دهید. 

سیتی اسکن و ام آر آی 

گاهی اوقات پزشک به معاینه بیشتری برای بررسی دقیق مشکل شما احتیاج دارد آن زمان است که اشعه ایکس به کمک می‌آید. اشعه ایکس هر جراحتی بر استخوان را هویدا می‌کند. سیتی اسکن نیز جزئیات بیشتری را در اختیار پزشک شما قرار می‌دهد. اگر بافت اطراف شانه‌ها آسیب دیده باشد توسط ام آر آی و یا سونوگرافی برای پزشک معلوم می‌شود. 

آرتروسکوپی

اگر پزشک با سیتی اسکن یا ام آر آی نیز هنوز قادر به تشخیص نوع بیماری نشده باشد آرتروسکوپی انجام می‌دهد. آرتروسکوپی به این گونه است که برشی ظریف بر روی پوست شما انجام می‌دهند  و یک لوله بسیار باریک را درون شانه‌های شما داخل می‌کنند. آرتروسکوپی هم می‌تواند مشکل شما را به طور دقیق‌تری برای پزشک شما مشخص کند هم می‌تواند در بعضی از اوقات مشکلات را برطرف کند. 

بورسیت

کیسه‌های کوچک پر از مایع به نام بوراس اتصال بین استخوان‌ها را انجام می‌دهند. چنانچه یک حرکت ورزشی اشتباه مانند پرتاپ توپ بیسبال یا حرکات وزنه برداری را انجام دهید. ین کیسه‌ها متورم می‌شوند و توانایی شما را برای انجام دادن حرکات ساده‌ایی مانند لباس پوشیدن، شانه کردن موهایتان و … برایتان سخت و دردناک می‌شود. 

التهابات تاندون‌ها 

تاندون‌ها توانایی ساییده شدن دارد. یکی از دلایل ساییده شدن تاندون‌ها می‌تواند ورم مفاصل باشد. در شانه‌ها اکثر تاندون‌های روتاتورکاف و عضله دوسر، دچار چنین حالاتی می‌شوند.

 التهابات بسیار حاد تاندونی

فعالیت‌هایی مثل بالا بردن دست به طور مداوم (مثل تنیسورها یا شناگران حرفه‌ای) باعث آسیب شدید می‌شود. بخصوص اگر از راه غلط و بدون هیچ گونه استراحتی انجام شود. تنها زمان می‌تواند این التهابات تاندونی را درمان کند. 

کمر، زانو و شانه درد را در خواب درمان کنید!

علت و درمان درد مفصل شانه و کتف (چپ و راست) تا گردن

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ