مشکلات رایجی که برای شانه‌ها به وجود می‌آید(2)

mahdie.mohtashami
پارگی تاندون‌ها می‌تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد یا به مرور و در طول زمان شما دچار این آسیب شوید. ممکن است بعد از یک چرخش ناگهانی و یا پیچ خوردگی پارگی تاندون را تجربه کنید.

پارگی تاندون‌ها

پارگی تاندون‌ها می‌تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد یا به مرور و در طول زمان شما دچار این آسیب شوید. ممکن است بعد از یک چرخش ناگهانی و یا پیچ خوردگی پارگی تاندون را تجربه کنید. 

برخورد کردن

عضلات روتاتورکاف، بین دو استخوان کتف و بازوی شما قرار دارد. در نتیجه زمانی که متورم می‌شود و احساس کش آمدن در بازویتان دارید آن‌ها به یکدیگر برخورد کرده و سائیده می‌شود. در نتیجه می‌تواند پارگی عضلات را در پی داشته باشد. 

بالارفتن احتمال آرتروز

یک ضربه ناگهانی و یا حرکت‌های طولانی می‌تواند همه یا قسمتی از استخوان بازو را از جای خود بیرون بیاورد که این اتفاق می‌تواند به پارگی لیگامان‌ها، تاندول‌ها و عضلات منجر شود. همچنین در هنگام بالا بردن بازو می‌تواند باعث درد شدید شود و در دراز مدت شما را دچار آرتروزی کند. 

آرتریت‌ها

غضروفی موظف به پوشش و محافظت از انتهای مفاصل می‌باشد. زمانی که این غضروف شکسته می‌شود به اصطلاح پزشکی به آن ۀرتریت گفته می‌شود. آرتریت‌ها علاوه بر درد و ورم باعث حرکت‌های دردناک در مفاصل مربوط به خود می‌شوند. آرتریت‌ها اغلب در سنین میانسالی رخ می‌دهد. 

شکستگی

ستخوان بالای بازو که همان استخوان ترقوه نامیده می‌شود می‌تواند به طور کامل شکسته شود یا ترک بردارد، این اتفاق باعث ایجاد درد بسیار شدید می‌شود. در افراد جوان بازی‌های ورزشی و یا تصادف با اتومبیل می‌تواند عامل شکستگی ترقوه باشد و در افراد مسن‌تر سرخوردن یا لیزخوردن می‌تواند یکی از عوامل شکستن یا ترک برداشتن ترقوه باشد. 

درمان‌های مختلف درد شانه‌ها

برای بسیاری از دردهای شانه‌ای گفته شده در هر 2 مقاله استراحت و فیزیوتراپی می‌تواند درد را درمان کند و به بازپروری دستان شما کمک کند. همچنین در کنار درمان‌های فیزیکی داروهای شیمیایی نیز می‌تواند در موارد درد زیاد و اضطراری به شما در تحمل کردن هرچه بیشتر درد کمک کند. 

شانه یخ زده

افراد مبتلا به شانه یخ زده دچار سفتی شدید در ماهیچه و ناتوانی در حرکت طبیعی شانه‌ها می‌شوند. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که بافت پیوندی که مفصل شانه را می‌پوشاند ضخیم و ملتهب می‌شود. علت دقیق عارضه شانه یخ زده مشخص نیست همچنین اطلاعاتی از دلیل مستعد بودن زنان میانسال به عارضه شانه یخ زده وجود ندارد. همچنین فاکتورهایی وجود دارند که فرد را در معرض ابتلا به عارضه شانه یخ زده می‌کند. به طور مثال ۲۰ درصد مبتلایان به دیابت دچار این عارضه می‌شوند.

آسیب کپسول مفصلی

ورزشکارانی که بدون گرم کردن بدن و بدون مربی، ورزش سرشانه انجام می‌دهند، ناگهان دچار حالتی می‌شوند که در اصطلاح خالی کردن شانه نام دارد. این خالی کردن به معنای آن است که آسیب به کپسول مفصلی وارد شده است.

ورزشکاران دیگری هم هستند که ورزش‌های پرتابی انجام می‌دهند مانند والیبال و بدمینتون. این حالت در افرادی که ناگهان دستشان را به جلو پرت می‌کنند مثل کسی که کنار آب ایستاده و سنگی را به درون آب پرت می‌کند نیز دیده می‌شود. این افراد با پرت کردن سنگ احساس می‌کنند دست بی‌حال شده است. تکرار چنین مشکلی نشانه مهمی است؛ زیرا احتمال آسیب کپسول مفصلی بسیار بالاست. لق زدن شانه به مرور باعث تخریب سر استخوان خواهد شد و درمان در آسیب‌های مفصلی به صورت جراحی است.

بیمارانی که دچار لقی در شانه هستند، باید حتما از شنا کردن در آب‌های عمیق خودداری کنند.حرکت کرال یا پروانه ممکن است باعث در رفتن شانه در این بیماران شود که می‌تواند به غرق شدن آنها منجر شود. البته به استثنای ورزشکاران، لقی را بیشتر در افرادی می‌بینیم که به طور مادرزادی مفاصل شلی دارند مانند کسانی که انگشتان دستشان را براحتی وبیش از حد خم می‌کنند.

در‌رفتگی شانه باید با بیهوشی عمومی اصلاح شود. وقتی فرد هوشیار است عضلاتش نیز سفت بوده و در این حالت ممکن است حتی سر استخوان شکسته شود (از رفتن به شکسته‌بند‌های خانگی جدا خودداری کنید) اگر دو بار شانه در برود یا دو بار لق بزند، قریب به یقین عمل جراحی ضرورت می‌یابد.

جراحی شانه و کتف

در اغلب موارد بیمار با فیزیوتراپی و تمرینات مداوم می‌تواند سلامت خود را به دست آورد. اما مشکلاتی مانند پارگی روتاتورکاف، ممکن است شما را مجبور به تجربه کردن عمل جراحی کند. در اینگونه موارد درمان به کمک جراحی می‌تواند از آرتروسکوپی ساده تا بیرون آوردن بافت اسکار و حتی جراحی باز بزرگ جهت باز پروری شانه های شما، متغیر باشد.

درمان برای مشکلات کمتر رایج در شانه‌ها

این مشکلات می‌تواند از عفونت‌ها تا تومورها و مشکلات عصب ناشی شده باشد. پزشک برای عفونت‌هایی ناشی از باکتری و یا زخم‌های عفونی آنتی بیوتیک‌های قوی تجویز می‌کند. تومورها معمولا با عمل‌های جراحی درمان می‌شوند و مشکلات عصبی که می‌تواند از یک عصب باریک و ساده سرچشمه بگیرد و یا یک اختلال که برروی سلول‌های مغزی و سلول‌های عصبی تاثیر گذاشته باشند مانند بیماری‌ پارکینسون. در اینگونه موارد برای درمان این نوع بیماری باید از یک متخصص مغز و اعصاب کمک گرفته شود. 

مشکلات رایجی که برای شانه‌ها به وجود می‌آید(1)

علت و درمان درد مفصل شانه و کتف (چپ و راست) تا گردن

   

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ