توصیه هایی برای افراد بالای 50 سال

toranj
اگر سنی بالای 50 دارید این مقاله را بخوانید.

به گزارش الودکتر: از هر ۱۰ سالمند، ۹ نفر برخی از انواع بیماری های مزمن را دارند و تقریبا 8 نفر از 10 نفر دارای بیش از یک بیماری هستند. بنابراینها شانس هستند اما شما می توانید زندگی سالم و خوشی را هم با رعایت موارد مناسب داشته باشید

فشار خون بالا

همانطور که سن افزایش می یابد، عروق خونی شما انعطاف پذیری کمتری دارد و فشار بر روی سیستم گردش خون بیشتر می شود که باعث افزایش فشار خو ندر شما می شود. این توضیحی است که چرا حدود 2 نفراز هر 3 بزرگسال بالای 60 سال، دارای فشار خون بالا هستند. اما علل دیگری نیز وجود دارد که می توانید کنترل کنید: افزایش وزن، ورزش، سیگار کشیدن، راه های مقابله با استرس و خوردن مواد سالم.

دیابت

از سال 1980، تعداد افراد سالخورده مبتلا به دیابت تقریبا دو برابر شده است. به همین دلیل، CDC آن را یک اپیدمی می نامد. خطر ابتلا به این بیماری پس از 45 سالگی افزایش می یابد و می تواند جدی و خطرناک باشد. این بیماری می تواند منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کوری و سایر مشکلات شود.پس همواره قند خون خود را چک کنید و با پزشک خوددر تماس باشید.

بیماری های قلبی

ایجاد پلاک در شریان ها یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است. این بیماری می تواند در دوران کودکی شروع شود و زمانی که سن افزایش می یابد، بدتر می شود. به همین دلیل، افراد بالای 40 تا 59 بیش از پنج برابر احتمال ابتلا به بیماری قلبی را  نسبت به افراد 20 تا 39 سال دارند. بهتر است به برخی علائم نیز دقت کنید. لکه های چربی کوچک بر روی پلک ها، باسن ، آرنج ها یا زانو ها که به نام زانتوماس نامیده می شوند و به خودی خود بی ضرر هستند ؛ با این حال، چنین توده های چربی ای نشان دهنده وجود بیش از حد کلسترول هستند ، آنقدر زیادند، که عروق نمی توانند آن را در خود نگه دارند و برای حفظ تعادلشان، آنها را به زیر پوست منتقل می کند. بنابراین، عروق خودشان به کمک فوری نیاز دارند.

آنها به احتمال زیاد در حال حاضر مبتلا به آترواسکلروز هستند، که می تواند به مشکلات بزرگ تر قلبی منجر شود.

چاقی

اگر وزنتان بیشتر از چیزی است که باید باشد پس چاق هستید که این خود شامل  حداقل 20 بیماری مزمن مرتبط است، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان، فشار خون بالا و آرتریت. بالاترین نرخ در میان تمام گروههای سنی در بزرگسالان بین 40 تا 59 سال است که 41 درصد آنها چاق هستند. اگر می‌خواهید از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید، بهتر است یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به لحاظ فیزیکی فعال‌تر باشید، زیرا این چیزها به کنترل قند خون کمک می‌کند. فعال‌ بودن از نظر فیزیکی نیز در زمینه‌ی نیاز به استفاده از داروهای دیابت بسیار مفید خواهد بود. موضوع بسیار مهم این است که باید برای تأخیر شروع دیابت نوع ۲ وزن‌تان را کنترل کنید.

آرتروز

پزشک معمولا درد در مفاصل را به دلیل پیری می داند  (37٪ از افراد 45 ساله و بیشتر از آن مبتلا به استئوآرتریت زانو هستند). اما ژنتیک و شیوه زندگی نیز احتمالا چنین چیزی را برای شما در جوانی و یا در دوره میانسالی خواهد داشت. همچنین آسیب های جراحی ، عدم فعالیت فیزیکی، دیابت و اضافه وزن نیز می تواند نقش مهمی ایفا کند.

پوکی استخوان

حدود نیمی از زنان بالای 50 سال و حداکثر 25٪ مردان در این گروه سنی،دارای تجربه شکستن استخوان هستند زیرا توده استخوانی آنها از دست رفته است و بدن آنها نتوانسته انها را جایگزین کند. استخوان بافتی زنده در بدن بوده که دائما جذب و جایگزین می شود. پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر نمی باشد. چند مورد که می تواند کمک کند: یک رژیم سالم که حاوی کلسیم و ویتامین D است (شما برای استخوان های قوی به ان ویتامین ها نیاز دارید) و هم به طور منظم تمرینات ورزشی، مانند رقص، دویدن، و یا بالا رفتن از پله ها را داشته باشید. عواملی که در ابتلا به این بیماری نقش ایفا می کنند، شامل پنج دسته خطرات و عوامل تغییر ناپذیر، سطح هورمونی، عوامل تغذیه ای، مصرف داروهای استروئیدی و سایر دارو ها و سبک زندگی می شوند.

بیماری مزمن ریوی (COPD)

این بیماری باعث التهاب می شود و هوا را از ریه های شما جدا می کند. این یک بیماری است که بسیار آهسته حرکت می کند بطوری که شما می توانید بدون دانستن آن سالها زندگی کنید و اصلا متوجه حظور آن در زندگیتان نشوید – علائم معمولا در 40 یا 50 سالگی شما نشان داده می شود. این بیماری می تواند شما را دچارتنگی نفس کند، و شما ممکن است سرفه، خس خس، و مخلوط کردن مخاط را تجربه کنید. ورزش، رژیم سالم و اجتناب از دود و آلودگی می تواند در این راه کمک کند.

 منبع: الودکتر

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ