مشکلات و بیماری هایی که منجر به بیماری های مزمن کلیه می شوند

pegiu
اگر دچار مشکلان کلیوی هستید ادامه این مطلب را بخوانید تا با بیماری های موثر بر بیماری مزمن کلیوی آشنا شوید.

بیماری مزمن کلیه (CKD)

هنگامی که مشکلات بهداشتی (مانند دیابت) روی کلیه ها تاثیر می گذارد، می توانند باعث ایجاد CKD شوند. این آسیب دائمی است که ممکن است در طول زمان نیز بدتر شود. اگر آنها خیلی آسیب دیده باشند به طوریکه که کارشان را متوقف کنند، به نام نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی  (ESRD) خوانده می شود. درمان معمولا دیالیز است – هنگامی که یک دستگاه کار کلیه شما را انجام می دهد – یا یک پیوند .

دیابت

اینعلت اصلی نارسایی کلیه ،عروق خونی و فیلترهای اندام های بدن را آسیب می زند. این باعث می شود که آنها خون شما را تمیز نکنند. آسیب عصبی ناشی از این بیماری می تواند ادرار را از طریق فشار و یا عفونت به کلیه های شما آسیب برساند.

فشار خون بالا

اگر نیروی خون از طریق بدن شما بیش از حد بالا باشد، می تواند رگ های خونی شما، از جمله کبد شما را بتراشد و ضعیف کند. درمان با دارو و تغییرات به چیزهایی مانند رژیم غذایی، عادت های ورزشی، و سطح استرس شما صورت خواهد گرفت که شاید به زمان زیادی برای درمان نیاز باشد.

لوپوس

این یک بیماری است که سیستم ایمنی بدن شما را به بخش های خاصی از بدن شما حمله می کند – هنگامی که بر کلیه های شما تاثیر می گذارد، آن را نفریت لوپوس نامید. که باعث التهاب و زخم عروق خونی کوچک می شود که از کلیه ها و بعضی اوقات در کلیه باعث خطر می شود. این مشکل با داروهای مختلف درمان می شوند: برخی بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند، در حالی که دیگران فشار خون شما را کنترل می کنند یا از تورم و مایع اضافی جلوگیری می شوند.

 بی اشتهایی عصبی

افرادی که این مشکل  را دارند تصویر بدنی غیر واقعی دارند و به اندازه کافی برای حفظ وزن سالم نیستند (وزن آنها حداقل 15٪ کمتر از وزن سالم است). این می تواند منجر به کمبود آب و نمک در بدن شود که می تواند باعث بیماری مزمن کلیه و در نهایت نارسایی کلیه شود.

میلوما چندگانه

این نوع سرطان به سلولهای سفید خون (پلاسما) کمک می کند که به مبارزه با عفونت کمک کنند. سلول های سرطانی در مغز استخوان شما ایجاد می شوند، جایی که از سلول های خونی سالم خارج می شوند و پروتئین های غیر طبیعی را می توانند باعث مشکلات کلیه شوند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به مولتیپل میلوما نیز مشکلات کلیوی دارند.

 سندرم Uremic همولیتیک

این اتفاق می افتد زمانی که سلول های قرمز آسیب دیده، سیستم فیلتر کردن کلیه را آلوده  میکند– و در نهایت می تواند باعث نارسایی کلیه شود. پس از 5 تا 10 روز از اسهال، معمولا توسط یک عفونت، مانند باکتری E.coli یا داروهای خاص، اتفاق می افتد. اکثر افراد به طور کامل بهبود می یابند البته اگر به سرعت و به اندازه کافی درمان شوند. اگر چند روز اسهال دارید، به پزشک مراجعه نمایید

ANCA Vasculitis

این زمانی است که آنتی بادی های خود که معمولا با میکروب ها مبارزه می کنند، به عروق خونی کوچک شما در کلیه ها و سایر اعضای بدن حمله می کنند. ممکن است به دفع خون و پروتئین شما در ادرار منجر شود و باعث نارسایی کلیه شود. شما ممکن است تب، درد های بدن، درد مفصل و عضلانی، ولکه های قهوه ای رئی  پوست داشته باشید.

لخته شدن خون

بسیاری از شرایط می توانند لخته شدن خون را ایجاد کنند، اما یک اختلال خون – ترومبوسیتوپنیک پورپور ترومبوتیک – به طور کلی با مشکلات کلیوی ارتباط دارد. این باعث ایجاد لخته در عروق خونی کوچک می شود که می تواند مغز و قلب شما را تحت تاثیر قرار دهد. علائم شامل تب، خونریزی بینی یا لثه، اسهال، درد قفسه سینه، سردرگمی، سردرد، کبودی و احساس خستگی است. اگر به سرعت درمان نشود، می تواند جدی باشد، بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید، پزشک خود را ببینید.

اسکلرودرمی

این یک گروه از بیماری های نادر است که پوست و بافت همبند شما را سخت و تنگ می کند. گاهی اوقات نیز ممکن است به اعضای دیگر مانند رگ های خونی و ارگانها آسیب برساند. اگر بر کلیه های شما تأثیر می گذارد و آنها به نحوی کار نمی کنند، می توانند پروتئین را از طریق ادرار دفع کنند. همچنین می تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار خون شود که می تواند منجر به نارسایی سریع کلیه شود.

بیماری کلیوی Polycystic

این بیماری باعث می شود کیست ها – زخم های کوچک، اغلب با مایع پر می شوند – در داخل کلیه ها رشد کنند. که باعث می شود خیلی بزرگتر از آنها شوند و بافت آنها آسیب ببیند. این بیماری به دلیل ژن های مشکل دار شما، از یکی از والدین شما ،ایجاد می شود. اگر به زودی به اندازه کافی تشخیص داده نشود، می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه شود و در نهایت به بیماری کلیوی پایان یابد.

رژیم غذایی بیماران دیالیزی که باید به آن توجه داشته باشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ