کنترل دیابت با رعایت این موارد

atoosamirzavandi
بیماری دیابت از جمله بیماری هایی است که با دقت در رژیم غذایی می توان به راحتی آن را کنترل کرد.

فعال باشید

غذا خوردن، ورزش کردن، انسولین و آزمایش کردن می تواند سرگرم کننده باشد. اما لازم نیست که اینگونه باشد. داشتن یک برنامه مراقبتی درست و عمل کردن به آن می تواند بسیار کمک کننده باشد. با تیم مراقبت از بیماران دیابتی تغییراتی که لازم دارید را به در میان بگذارید. به کمک یکدیگر می توانید قند خون را در حد نرمال نگه دارید.

با انسولین شروع کنید

برای تنظیم گلوکز خون و انرژی مورد نیاز سلول ها باید انسولین به بدن تزریق کنید. بعضی از انواع انسولین سریع تر عمل می کنند و بعضی به زمان بیشتری نیاز دارند. ممکن است که شما به انواع مختلفی انسولین برای تنظیم قند خون نیاز داشته باشید تا از بیماری های کلیوی، عصبی و از دست دادن بینایی جلوگیری کنید.

تزریق یا پمپ؟

می توانید انسولین را با استفاده از سرنگ تزریق کنید. شاید شما به تزریق های بیشتری در روز نیاز داشته باشید.
یا می توانید از پمپ استفاده کنید. آن را درون جیب بگذارید یا به کمربند متصل کنید. پمپ به کمک لوله و سوزن به زیر پوست شما متصل می شود و انسولین را به صورت آهسته و مداوم به بدن وارد می کند. همچنین میتوانید پمپ را به گونه ای تنظیم کنید که در صورت نیاز مقدار بیشتری انسولین آزاد کند.

مقدار قند خون خود را بدانید

تست گلوکز به شما مقدار قند خون را نشان خواهد داد. ممکن است نیاز به تست گلوکز 4-8 بار در روز باشد. معمولا آن را قبل از وعده های غذایی، هنگام استراحت و قبل و بعد از ورزش کردن انجام دهید.
 برنامه طراحی شده که از قبل آماده کرده اید باید به شما بگوید که اگر میزان قند خون تان در حد مورد نیاز نیست چه باید بکنید. اگر کمی بالا است آب بنوشید یا قدم بزنید و اگر خیلی پایین است نصف لیوان آب میوه بنوشید.

نتایج آزامیش خود را با پزشک در میان بگذارید

به پزشک متخصص خود مراجعه کنید حداقل 4 بار در سال. شاید بیشتر نیاز به ویزیت شدن باشد وقتی که کنترل قند خون سخت باشد و یا مشکلات دیگری داشته باشید.
بعضی از اوقات، تست خون انجام می دهید و نتیجه نشان می دهد که میزان قند خون در طی چند ماه گذشته متوسط بوده است. دکتر ممکن است که درمان شما را با توجه به نتایج به دست آمده تغییر دهد. حتی ممکن است که یک متخصص شما را ویزیت کند.

در انتخاب غذا دقت کنید

به طور کلی، رژیم غذایی شما باید فاقد سبزیجات نشاسته دار مثل سبزی، هویج و بروکلی باشد. باید میزان مصرف کربوهیدرات از جمله سیب زمینی، ماکارونی و شیرینی جات مثل کیک را محدود کنید. پروتئین مورد نیاز خود را از گوشت های بدون چربی مثل مرغ، ماهی، لوبیا و حبوبات دریافت کنید. تیم پزشکی شما میتوانند با توجه به نوع علایقتان برنامه غذایی برای شما ترتیب بدهند که به تنظیم قند خون تان کمک کند.

میزان کربوهیدرات محاسبه کنید

از آنجا که کربوهیدرات میزان قند خون را بیشتر از دیگر غذاها افزایش می دهد، می توانید میزان کربوهیدراتی که هر غذا در خود دارد را محاسبه کنید تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید. مشاور تغذیه باید شما را در جریان میزان کربوهیدرات غذاها بگذارد. اغلب دارای 45-60 گرم کربوهیدرات هستند اما میزان مورد نیاز شما با توجه به فعالیت هایتان مشخص می شود.

زمانبندی برای غذا خوردن

زمان غذا خوردن به اندازه نوع غذایی که می خورید مهم است. افرادی که از دیابت نوع اول رنج می برند نیاز به این دارند که هر روز در زمان مشخصی غذا بخورند. اگر به همراه غذا انسولین تزریق می کنید باید برنامه غذا خوردن تان کمی انعطاف پذیرتر باشد. هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. این کار تعادل بین گلوکز و انسولین را از بر هم می زند و میزان قند خون به شدت دچار افت خواهد شد.

مصرف شیرینی و دسر در بعضی از مواقع

کیک، شیرینی، بستی و دیگر شیرینی جات را می توانید در مراسم ها و جشن ها استفاده کنید. اما باید قبل از آن در این فکر کرده باشید و در عوض دیگر کربوهیدراتی که ممکن است در وعده های غذایی باشد را حذف کنید مثل سیب زمینی. اما این کار را به طور مداوم انجام ندهید.

تحرک فیزیکی داشته باشید

ورزش کردن به گردش قند درون سلول ها بدون نیاز انسولین کمک خواهد کرد بنابراین این بهترین راه برای مدیریت کردن بیماری دیابت است. از آنجایی که فعالیت بر میزان قند خون تاثیر خواهد گذاشت میزان قند خون را قبل و بعد از ورزش تست کنید.

به طور منظم غذا بخورید

اگر می توانید همیشه بر سر برنامه غذایی خود بمانید. اگر نه غذاهایی را انتخاب کنید که راحت تر هضم می شوند مثل سوپ. مطمئن شوید که میزان کافی آب می نوشید زیرا هنگام ورزش، تب، دویدن آب بدن کم خواهد شد.
منبع الو دکتر
شیره انگور برای بیماران دیابتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ