برای مفاصل خشک چه کاری می توان انجام داد؟

parya
مفصل به جایی گفنه می شود که دو استخوان باهم تلاقی می یابند. انتهای هر استخوان با لایه ی لاستیکی مانندی که غضروف نامیده می شود، پوشیده شده است که از ساییدن استخوان ها بر هم جلوگیری می کند. اما این غضروف ها درطول زمان یا در اثر آسیب دیدگی، می تواند تحلیل برود . زمانی که این اتفاق می افتد، استخوان ها به یک دیگر اصابت کرده و گاهی اوقات قسمت کوچکی از آن می شکند. در نتیجه مفاصل سفت، متورم و دردناک می شوند.

چرا مفاصلمان خشک می شود؟

سن بالا رفته است:

همانطور که سن تان بالا میرود، مواد اسفنجی که از انتهای استخوان ها محافظت می کند، خشک و سفت می شود. همچنین بدن مایع زلالیه (Synovial fluid) کمتری تولید می کند (این مایع مانند روغن برای نرم حرکت کردن مفاصل، عمل می کند). در نتیجه این امکان وجود ندارد که مفاصل به راحتی قبل حرکت کنند و گاهی اوقات در زمان حرکت صدا می دهند، اما بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را حرکت دهید . مایع زلالیه نیاز به حرکت دارد تا مفاصلتان را نرم نگه دارد.

صبح است:

زمانی که برای چند ساعت می خوابید، مایع مفاصل که به راحت حرکت کردن مفصل کمک می کند، نمی تواند به خوبی کارش را انجام دهد. به همین دلیل است که گاهی اوقات با زانو یا دست های سفت و ورم کرده از خواب بیدار می شوید. برای بهتر شدن خشکی مفاصل سعی کنید بیشتر در طول روز حرکتشان دهید.

آرتروز:

مفصل به جایی گفنه می شود که دو استخوان باهم تلاقی می یابند. انتهای هر استخوان با لایه ی لاستیکی مانندی که غضروف نامیده می شود، پوشیده شده است که از ساییدن استخوان ها بر هم جلوگیری می کند. اما این غضروف ها درطول زمان یا در اثر آسیب دیدگی، می تواند تحلیل برود . زمانی که این اتفاق می افتد، استخوان ها به یک دیگر اصابت کرده و گاهی اوقات قسمت کوچکی از آن می شکند. در نتیجه مفاصل سفت، متورم و دردناک می شوند.

درمان آرتروز:

اولین اتفاقی که می افتد این است که احتمالا کارهای کمتری را می توانید با مفاصلتان انجام دهید. داروهای کم عارضه بدون نسخه در کاهش درد و تورم می تواند مفید باشد. اگر این داروها کمکی نکرد، ممکن است پزشکتان داروهای قوی تری را مستقیما به محل آسیب دیده تزریق کند. می توانید مفاصل خود را برای محافظت و عدم استفاده بیش از حد ببندید، اما این کار ممکن است ماهیچه ها را ضعیف تر کند، بنابراین زیاد آن را انجام ندهید. به ندرت بعضی از افراد نیاز به جراحی پیدا می کنند. در این مواقع پزشکتان بهترین درمان را به شما پیشنهاد می کند.

رماتیسم مفصلی (RA)

سیستم ایمنی بدن قرار است از ما در مقابل باکتری های بیرونی محافظت کند اما گاهی اوقات به جای آن، به پوشش مفاصل حمله می کنند (پزشکان آن را مفصل زلالیه یا سینوویال می نامند). رماتیسم مفصلی بیشتر احتمال دارد که بر مچ و انگشتان دست تاثیر بگذارد اما می تواند در هر جای دیگری از بدن نیز بروز کند.  رماتیسم مفصلی باعث درد و سفتی دائمی می شود. گاهی اوقات RA مخفی است و به طور ناگهانی نمود می یابد و ادامه می یابد.

درمان رماتیسم مفصلی

پزشکان RA را با تجویز داروهایی که روند پیشرفت بیماری را کند یا متوقف می کنند، درمان می کنند. ممکن است خودتان شنیده باشید آن ها را DMARDs می نامند. این داروها تغییر بیماری را متوقف کرده و ضد روماتیسم است. هدف این است که فرد علائمی از سوزش در بدنش نداشته باشد. پزشکتان برای بهبود سوزش ها این دارو ها را برای تان تجویز خواهد کرد. همانطور که داروها استفاده می کنید، می توانید از خودتان مواظب کنید (غذای خوب بخورید، وقتی که نیاز دارید استراحت کنید اما فعال بمانید و به خوبی مراقب مفاصلتان باشید).

انوع دیگر رماتیسم:

OA و OR شناخته شده ترین انواع رماتیسم هستند اما انواع دیگر آن نیز بر سیستم دفاعی بدن تاثیر می گذارد و در نتیجه مفاصل را خشک می کند.

  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات): این نوع روماتیسم بیشتر بر ستون فقرات تاثیر می گذارد، اما می تواند باعث سفتی لگن، دست ها یا پاها نیز شود.
  • نقرس: اولین علائم زیاد شدن اسید اوریک در بدن اغلب این است که در انگشت بزرگ پا احساس درد سوزناکی می کنید.
  • رماتیسم عفونی: اغلب با عفونت در جای دیگری از بدن شروع می شوند و سپس بر روی مفاصل بزرگ مستقر می شود. پزشکتان ممکن است آن را Septic Arthritis بنامد.
  • آرتریت پسوریاتیک: افراد با  پسوریاتیک یا کسانی که اعضای خانوادشان این مشکل را دارند، بیشتر احتمال دارد دچار این نوع روماتیسم شوند. علائم آن شامل تورم انگشتان دست و چال شدن ناخن ها ست.

تغییر آب و هوا:

آیا تا به حال شده که مادربزرگتان بگوید می دانسته یک طوفان در راه است چراکه مفاصلش درد گرفته بوده؟ او درست می گفته. پزشکان مطمئن نیستند که چرا، اما به نظر می آید درد مفاصل با تغییر آب و هوا بدتر می شود. این مشکل بیشتر زمانی رایج است که فشار هوا (در هواشناسی به آن فشار جوی می گویند) پایین می آید و معمولا قبل از طوفان اتفاق می افتد.

فیبرومیالژیا

این شرایط مزمن باعث درد مفاصل و ماهیچه ها همراه با مشکلات خواب، خلق و خو و حافظه، می شود. دانشمندان فکر می کنند در این شرایط مغز علائم دردهای نرمال را می گیرد و آن ها را بدتر می کند، مطمئن نیستند که دلیل چه چیزی ست، اما معمولا به دنبال یک بیماری، جراحی یا استرس شدید رخ می دهد. اگرچه از راه روماتیسم به مفاصل آسیب نمی رساند.

درمان فیبرومیالژیا

هیچ درمانی وجود ندارد اما داروهای کم عارضه بدون نسخه می تواند دردتان را کاهش دهد. پزشکتان ممکن است داروهای دیگری تجویز کند. فیزیوتراپ می تواند ورزش های خاصی که ممکن است کمکتان کند را به شما آموزش دهد. همچنین احتمالا امتحان تکنیک های آرامش بخشی مثل نفس عمیق یا ورزش های ملایم مانند یوگا یا تایچی را مفید خواهد بود. این کارها به کشش و قدرت ماهیچه و تاندون ها کمک می کند.

آسیب دیدگی مفاصل:

دو نوع از این سوزش ها رایج تر است. این دردها معمولا در نتیجه استفاده زیاد یا بد استفاده کردن از مفاصل در طول زمان است.

بوریست: کیسه های مایع حاوی سینوویال که به عنوان بالشتک بین استخوان ها و قسمت متحرک آن قرار می گیرد.

التهاب تاندون: بر روی تاندون هایی که ماهیچه ها را به استخوان وصل می کند، تاثیر می گذارد.

درمان آسیب دیدگی مفاصل:

درمان این شرایط آسان است و احتمالا بهبود کامل می یابید. اولین گام این است که به مفصل آسیب دیده اجازه دهید استراحت کند و از مسکن های کم عارضه استفاده کنید. پزشکتان احتمالا به شما می گوید که آن را ببندید و یخ داخلش قرار دهید. ممکن است چند تمرین برای انجام به شما آموزش دهد. اگر هیچ کدام موثر نبود، می تواند یک داروی قوی تر مستقیم در محل درد و تاندون ها برای کمک به آرام شدن درد و التهاب، تزریق کند.

ورزش:

تکان دادن زیاد مفصل ها مساوی با احتمال کمتر سفت شدن آن هاست. یک مقدار کم باغبانی یا پیاده روی با مانع در بعد از ظهرها می تواند به شما کمک کند. با قوی کردن ماهیچه هایی که از مفاصلتان محافظت می کنند، استخوان ها را قوی نگه می دارید، تعادل تان را بهتر می کنید و کالری می سوزانید. به آهستگی شروع کنید تا آسیب نبینید. اگر حتی ورزش های ملایم، گرفتگی را بدتر می کند، با پزشکتان صحبت کنید.

گرما درمانی:

اگر مفاصلتان در صبح ها خشک تر است، دوش آب گرم یا حمام را امتحان کنید. این کار خون را به نقاط گرفته جریان می دهد و موجب نرم شدن آن ها می شوند. همچنین می توانید پدهای مرطوب گرمایی از داروخانه ها خریداری کرده یا خودتان یکی از آن ها را درست کنید. یک کیسه حمام را داخل یک کیسه فریزر گذاشته و یک دقیقه در ماکروویو گرم کنید. آن را در یک حوله قرار داده و برای 15 الی 20 دقیقه بر روی محدوده درد قرار دهید.

سرما درمانی:

یخ درد مفاصل را کم می کند.  این کار رگ های خونی را باریک کرده که باعث کم شدن سرعت خون رسانی به آن محدوده و کاهش ورم می شود. می توانید از پکیج های خریداری شده از مغازه ها یا یک کیسه سبزیجات فیریز شده را به جای آن استفاده کنید. این پک های یخ را روی منطقه درد قرار دهید ولی از یک حوله برای دورش استفاده کنید تا پوستتان آسیب نبیند. هر بار بیش از 20 دقیقه از آن استفاده نکنید. اگر واقعا می خواهید مفاصلتان خنک شود، حمام یخ را امتحان کنید.

  1. فورا به پزشکتان مراجعه کنید، اگر:
    • دردتان شدید است.
    • زخمی شده اید.
    • مفاصلتان خارج از فرم به نظر می آید.
    • نمی توانید تکانشان دهید.
    • ناگهان متورم شده است.
  2. از پزشکتان وقت ویزیت بگیرید، اگر:
    • مفاصل تان حساس شده یا حرکتشان سخت است.
    • پوستتان قرمز شده و اگر به آن دست بزنید، گرم است.
    • اگر علائم مفصلی بیش از 3 روز طول کشیده یا بارها در ماه رخ داده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ