عوارض خطرناک ناشی از قرص سیپرو(Cipro)

atoosamirzavandi
قرص سیپرو مانند هر داروی دیگری علاوه بر مزایا دارای عوارض جتنبی نیز می باشد که بهتر است کسانی که از آن استفاده می کنند با آن ها آشنایی داشته باشند.

موارد استفاده قرص سیپرو

از این دارو برای درمان بیماری های مختلف عفونی و باکتریایی استفاده می شود. این قرص با متوقف کردن رشد باکتری ها بیماری را مهار می کند.
آنتی بیوتیک ها تنهابیماری های عفونی که  باکتریایی هستند را درمان می کند اما بر بیماری های عفونی ویروسی بی تاثیر می باشند مثل سرما خوردگی های معمول و آنفولانزا). استفاده کردن از آنتی بیوتیک ها زمانی که به آن نیاز ندارید باعث می شود که در آینده هنگام مبتلا شدن به بیماری های عفونی دیگر بر بدن شما تاثیری نداشته باشند.

طریقه مصرف سیپرو

دستور چگونگی مصرف دارو را مطالعه کنید. می توانید  اطلاعات و سوالات مورد نیاز و بیشتر را از پزشک دارو ساز بپرسید.
این قرص را به صورت خوراکی دوبار در روز یکی صبح و دیگری عصر مصرف کنید. درباره این که به همراه غذا یا بدون آن باشد را از پزشک خود بپرسید.
این قرص ممکن است که طعم تلخی داشته باشد پس سازندگان دارو بلعیدن آن را پیشنهاد می کنند. مقدار دوز مصرفی دارو متناسب با شرایط بیماری و نحوه درمان می باشد. قرص را به همراه مقدار زیادی مایعات بخورید مگر این که پزشکتان تجویز دیگری انجام داده است.
2 ساعت قبل و 6 ساعت بعد از مصرف این قرص از دیگر داروها استفاده کنید زیرا تاثیر دارویی خود را از دست می دهند. از دکتر داروساز درمورد دیگر داروهای مصرفی خود راهنمایی بگیرید.
غذاهای غنی از کلسیم از جمله محصولات لبنی مثل شیر و ماست، یا نوشیدنی های کلسیمی می توانند اثر داروها را کاهش دهند. این دارو ها را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های کلسیمی استفاده کنید . دیگر غذا ها اثر کلسیم را نخواهند داشت.
از دکتر خود در مورد استفاده درست و صحیح مکمل ها به همراه این داروها راهنمایی بگیرید.

عوارض جانبی سیپرو

تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه یا خواب آلودگی ممکن است که رخ دهد. در صورتی که مشکلات جدی تری مشاهده کردید حتما به پزشک یا داروساز مراجعه کنید.
به این نکته توجه کنید که پزشک این دارو برای شما تجویز کرده است زیرا بر این عقیده بوده است که مزایای آن بیشتر از عوارض جانبی و ضرر بوده است. قرص سپرو در اکثر افراد عوارض جانبی ایجاد نمی کند.
این دارو در صورتی که عوارض جانبی برای بیمار داشته باشد ممکن است که شرایط عفونت او را بدتر کند این اتفاق بسته به نوع مقاومت باکتری متفاوت است. حتی ممکن است که این عوارض یا در دوره درمان یا بدتر، هفته ها یا ماه ها بعد از درمان خود را نشان دهند. اگر استفراغ، شکم درد یا خون در مدفوع مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.
از داروهای ضد استفراغ یا تهوع استفاده نکنید زیرا ممکن است آن را بدتر کند.
حساسیت های دارویی به ندرت اتفاق می افتند. به هر حال اگر علائم جدی مثل خارش، کهیر، تنگی نفس، سرگیجه در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات اولیه

بهتر از قبل از استفاده از ciprofloxacin پزشک خود را در جریان هر نوع حساسیتی که دارید بگذارید. زیرا شاید داروها حاوی موادی باشند که ایجاد حساسیت کنند با دکتر داروساز برای اطلاع از جزئیات بیشتر صحبت کنید.
قبل از استفاده از هر نوع دارویی در مورد سابقه دارویی خود به پزشک اطلاعات لازم را بدهید بخصوص درمورد بیماری هایی مثل دیابت، مشکلات قلبی، سکته قلبی، مشکلات مفاصل مثل تاندونیتیس، بیماری های کلیوی و کبدی ، بیماری های روحی روانی، اعصاب و….
ciprofloxacin ممکن است شرایطی را ایجاد کند مه بر ضربان قلب تاثیر بگذارد. ایجاد تغییر در ضربان قلب می تواند تبدیل به مشکلات جدی تر شود. بی قاعدگی در ضربان و دیگر نشانه مثل سرگیجه نیاز به دارو درمانی خواهند داشت.
پایین بودن سطح منیزیم و پتاسیم خون باعث ایجاد تغییرات جدی در ضربان قلب خواهند شد. اگر دچار تهوع، استفراغ شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
ciprofloxacin میتواند موجب تغییر در میزان قند خون شود بخصوص اگر فرد از بیماری دیابت رنج می برد. قند خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنید و پزشک را در جریان نتایج آزمایش خود بگذارید.

ciprofloxacin ممکن است ایجاد سرگیجه و توهم کند. الکل و ماریجوانا بیشتر می توانند سرگیجه و توهم ایجاد کنند. هنگام مصرف این دارو از رانندگی بپرهیزید.

ciprofloxacin از تاثیر واکسیناسیون جلوگیری می کند.
قبل از هر جراحی حتما پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی بگذارید.
 بچه ها بیشتر از هر گروهی سنی دیگر عوارض جانبی این دارو در آن ها آشکار خواهد شد.
خانم های باردار در صورت نیاز شدی می توانند از این دارو استفاده کنند اما قبل از مصرف حتما با متخصص مشورت کنند. این دارو می تواند وارد شیر مادر شود پس قبل از شیردهی با صحبت کنید.
منبع الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ