چک لیست بارداری

toranj
بهتر از قبل از بارداری کارهای مربوط به آماده سازی باردرای را از روی چک لیست باردرای چک کنید.

به گزارش الودکتر: شاید شما باردار نباشید اما یک سری کارهای لازم وجود دارد ک همی توانید قبل از باردرای یاد بگیرید تا در آن دوره 9 ماهه بتوانید بچه ای سالم را به دنیا بیاورید. در اینجا چک لیست بارداری را خواهید خواند.

مشورت با پزشک

قبل از هر چیزی باید بارها و بارها با یک پزشک متخصص ملاقات کنید و بیماری هایی را که به انها دچار هستید را با پزشک در میان بگذارید تا شانس ابتلا به این بیماری برای جنین بررسی شود. و بهتر است که پزشک بیشتر درباره انواع سابقه بیماری های شما و خانواده تان بداند تا در صورت لزوم در حین بارداری انها را تحت کنترل قرار دهد تا مشکل خاصی پیش نیاید.  اگر بیماری هایی مانند سلول بدخیم در شما و یا خانواده همسرتان باشد باید با آزمایش های ژنتیک یا غربالگری آنهارا مشخص کرده باشید. پزشک در این موارد به شما راهنمایی های موثری را خواهد کرد.

تغذیه سالم

درست است که در زمان بارداری ممکن است مدام هوس بستنی و خیارشور کنید، اما قبل از این که باردار شوید باید برنامه غذایی سالم، متعادل و متنوعی داشته باشید. شما در این مرحله به پروتئین، آهن و کلسیم زیادی نیاز دارید و منابع اسید فولیک نیز برای تان از اهمیت خاصی برخوردار است. برنامه غذایی تان را با شیر و لبنیات، میوه ها، سبزیجات برگ سبز تیره و گوشت سفید غنی کنید و مصرف نوشابه، شیرینی، چیپس، اسنک های آماده و… را ترک کنید. همچنین اگر قصد بارداری دارید باید مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کنید. در این مرحله شما روزی 400 میکروگرم اسید فولیک احتیاج دارید که اغلب مکمل های مولتی ویتامین این مقدار را تامین می کنند. این ویتامین ب در اغلب سبزیجات، مرکبات و لوبیا یافت می شود اما عموم خانم ها برای دریافت مقادیر کافی اسید فولیک به مکمل احتیاج دارند تا از بروز نقایص جنینی جلوگیری کند.

سلامت دهان و دندان

یکی از موارد مهم سلامتی و بررسی ان قبل از باردرای دندان و لثه شما است. اگر بیماری های لثه ای داشته باشید ممکن است نوزادتان زودرس به بار آید و یا وزن کمی را دارا باشد. بنابراین قبل از بارداری حتما با یک پزشک متخصص در زمینه لثه و دندان مشورت کنید و راهنمایی های لازم را بگیرید.

همینطور بهتر است بدانید که مصرف سیگار و الکل نیز برای جنین مضر است و چه بسی بهتر که چند ماه قبل از باردرای مصرف این مواد را کنار بگذارید تا از داشتن فرزندی سالم مطمئن باشید.

کافئین را کم یا قطع کنید

اگر نمی توانید بدون کافئین به امور روزمره تان برسید، بهتر است میزان کافئینی را که در طول روز مصرف می کنید به یک لیوان محدود کنید. بعضی از متخصصان به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می کند که روزانه بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف نکنند. در عوض بهتر است قهوه بدون کافئین یا شیر گرم را برای نوشیدن در طول روز امتحان کنید. یا جتی چای هم می تواند گزینه مناسبی باشد چون کافئین بسیار کمتری دارد.

ورزش کنید

کسب یک وضعیت بدنی خوب ٬ بارداری و زایمان را برای شما آسان تر می کند. سعی کنید انجام منظم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در روز مثل پیاده روی٬ دوچرخه سواری و شنا را هدف قرار دهید و یا به فکر پیوستن به یک کلاس ورزش مخصوصدوران بارداری باشید. ورزش حتی در حین باردرای نیز توصیه می شود.

اگر افزایش وزن دارید وزنتان را کم کنید

شاید تا چند ماه دیگر اصلا دل تان نخواهد که روی ترازو بروید، اما در حال حاضر اگر خیلی لاغر باشید، به راحتی نمی توانید باردار شوید و اگر اضافه وزن داشته باشید نیز دچار مشکلات مختلفی می شوید از جمله اینکه چاقی در بارداری ریسک ابتلا به دیابت حاملگی و فشار خون بارداری و مسمومیت حاملگی را بیشتر می کند و ممکن است باعث طولانی شدن فرایند زایمان تان گردد. بهتر است قبل از باردای از یک برنامه مداوم ورزشی ورژیم غذایی مناسب زیر نظر پزشک بهره ببرید تا در دوران باردرای با مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا و.. رنج نبرید.

دریافت واکسن

برخی از بیماری ها در دوران بارداری می تواند شما را اذیت کند. آنها ممکن است  به فرزند شما صدمه بزند.  در مورد واکسن هایی که در حال حاضر نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید .

پزشکان در دوران بارداری برخی از عکس ها و واکسن ها را به شما پیشنهاد می دهند تا انجام دهید. پیشنهاد می شود که حتما انجام دهید تا از سلامت خود و جنین مطمئن شوید.

نکات پایانی:

اگر سیگار می کشید، بهتر است از هفته اول آن را ترک نمایید.

با شروع هفته دوم مصرف قرص های مولتی ویتامین را فراموش نکنید.

میزان کافئین قهوه را کاهش بدهید.

هر روز ورزش را انجام دهید

 منبع: الودکتر

بایدها و نبایدهای مصرف دارو در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ