آلرژی غذایی چیست و چرا دچار آلرژی می شویم؟

pegiu
اگر در خوردن بعضی از مواد دچار حساسیت می شوید ادامه این مطلب را بخوانید

آلرژی های غذایی

بادام زمینی

آنها در بسیاری از محصولات، از جمله محصولات پخته شده و سس هستند. برچسب غذا را همیشه بررسی کنید بسته ها به شما می  گویند اگر در مواد اولیه، بادام زمینی داشته باشند ،شما همچنین باید از آجیل درختان مانند گردو یا بادام جلوگیری کنید.

 غذاهای روزانه

شیر یکی از بیشترین عوامل آلرژی زا غذایی برای کودکان است.به همین علت، ممکن است کودک شما نیاز به فرمول ضد آلرژیک یا سویا داشته باشد. به برچسب بر روی غذاهای بسته بندی نگاه کنید. حتی چیزهایی مانند تون می تواند پروتئین شیری در آن داشته باشد. که گاهی اوقات آن را به عنوان ماده کازئین نشان می دهد.

تخم مرغ

این فقط یک مشکل با املت نیست. تخم مرغ در بسیاری از غذاها، از جمله رشته فرنگی، سس مایونز و محصولات پخته شده است. همچنین برای واکسن آنفلوانزا مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین قبل از این که از این مواد استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید.

غذای دریایی

شما می توانید یک آلرژی دریایی به طور ناگهانی حتی در سنین بزرگسالی دریافت کنید.میگوو خرچنگ می توانند باعث ایجاد واکنش های جدی شونداگر آلرژی دارید، از مصرف خرچنگ اجتناب نموده و در مورد مصرف سایر غذاهای دریایی با پزشک مشورت کنید.

آجیل درخت

آنها حتی می توانند در لوسیون های گیاهی مانند روغن شیا باشند.. اگر آلرژی دارید، مراقب باشید که گردو، بادام، پانک، فندق، بادام، پسته، برنج و آجیل کاج نباشد. دانه  آفتابگردان، بذر آفتابگردان و دانه های کنجد آجیل نیستد.

ماهی

بعضی افراد به ماهی قزل آلا، ماهی تن حساس هستند. اگر به یک نوع ماهی حساس هستید، ممکن است به دیگر ماهی ها نیز واکنش نشان دهید. مراقب سس ماهی در غذاهای تایلندی و چینی باشید

سویا

نان، کوکی ها، سوپ های کنسرو شده، گوشت های فرآوری شده و غذاهای میان وعده می توانند در آنها سویا باشند. اگر حساسیت دارید، برچسبهای غذا را بخوانید تا بتوانید در صورت لزوم از مصرف آنها اجتناب کنید. نوزادان و کودکان بیشتر احتمال دارد که این حساسیت نسبت به بزرگسالان داشته باشند.

گندم

پروتئین گندم به برخی غذاهای فرآوری شده کمک می کند تا بافت ها را با هم مخلوط کنند بنابرایم در بسیاری از غذا ها موجود است. اگر به گندم حساسیت دارید، غلات دیگر مانند جو، جو، چاودار، ذرت و برنج معمولا دارای خطر کمتری هستند. اما شاید لازم باشد از بلغور، کوسکو و فارینا جلوگیری کنید. ممکن است آلرژی به گندم داشته باشید، اما گلوتن برای شما مشکلی ایجاد نکند.

چگونه آلرژی غذایی شروع می شود

شما یک غذا یا نوشیدنی مصرف می کنید و سیستم ایمنی بدن شما آنرا به عنوان یک مورد بد شناسایی می کند. شما برای اولین بار علائم آلرژی مانند بثورات یا خارش را متوجه نمی شوید، اما بدن شما دوباره برای این مورد مراقب خواهد بود. دفعه بعد که شما آن را می خورید، از آنجا که بدن شما فکر می کند که مواد غذایی بد است، هیستامین شیمیایی را آزاد می کند که باعث ایجاد علائم آلرژی مانند بثورات، خارش و تورم می شود

.

علائم

اگر چیزی بخورید  که حساسیت دارید، احتمالا علائم شما خیلی سریع شروع خواهد شد. این می تواند چند دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد. علائم شامل:

  • خارش پوست
  • خارش دهان
  • تورم چهره، زبان یا لب ها
  • سرفه یا خس خس
  • استفراغ، اسهال، یا گرفتگی شکم
  • تورم گلو
  • مشکل تنفس

علائم گاهی اوقات می توانند تهدید کننده زندگی باشند. که آنافیلاکسی نامیده می شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است دچار مشکل در تنفس و یا فشار خونتان شوید.

شما همیشه نمی توانید آن را پیش بینی کنید

به طور کلی، اندازه واکنش های آلرژیک شما بستگی به این دارد که حساسیت شما چه مقدار است و چه مقدار از مواد مغذی که می خورید،واکنش زا است. اما واکنش ها می توانند شما را متعجب کنند. ممکن است دفعه بعد حساسیت بیشتری  داشته باشید

 مکمل های غذایی

شما می توانید بدون حساسیت به آنها واکنش نشان دهید. MSG (glutamate monosodium) می تواند باعث برانگیختگی، گرما، سردرد و ناراحتی قفسه سینه شود. سولفیت ها، که در بعضی از میوه های خشک، شراب و سایر مواد غذایی یافت می شوند، می توانند مشکلات تنفسی افراد مبتلا به آسم را ایجاد کنند. برچسبهای غذایی باید سولفیت را فهرست کنند.

آیا باید یک رژیم غذایی داشته باشید؟

اگر مطمئن نیستید که چه واکنشی حساسیتی ایجاد می کند، آنچه را می خورید و احساس می کنید حساسیت زا بوده، بنویسید. این می تواند نشانگرهای ممکن را نشان دهد. یا از پزشک خود در مورد رژیم غذایی صحبت کنید. در این طرح، شما یک بار یک غذای مشکوک را می خورید. این ممکن است به شما کمک کند دریابید که کدام غذا باعث حساسیت شما می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ