چه چیزهاییی موجب عرق ریختن در خواب می شود؟

parya
زمانی که در اتاق احساس گرما می کنید یا پتوی زیادی در هنگام خواب روی خودتان می اندازید، اینها می تواند باعث عرق ریختنتان شود. اما این چیزی که ما در موردش صحبت می کنیم نیست. "عرق در خواب" به عرق ریختن مکرر در نصف شب گفته می شود که احتمالا منجر به بیدار شدن فرد شده و گاهی اوقات اونقدر زیاد است که نیاز می شود لباسش را عوض کند.. این مشکل معمولا با مشکلات پزشکی ارنباط دارد.

عرق ریختن در خواب نشانه چیست؟

زمانی که در اتاق احساس گرما می کنید یا پتوی زیادی در هنگام خواب روی خودتان می اندازید، اینها می تواند باعث عرق ریختنتان شود. اما این چیزی که ما در موردش صحبت می کنیم نیست. “عرق در خواب” به عرق ریختن مکرر  در نصف شب گفته می شود که احتمالا منجر به بیدار شدن فرد شده و گاهی اوقات اونقدر زیاد است که نیاز می شود لباسش را عوض کند.. این مشکل معمولا با مشکلات پزشکی ارنباط دارد.

تیروئید پرکار:

عرق ریختن زیاد و حساس شدن در مقابل گرما علائم شاخص تیروئید پرکار است. غده تیروئید متابولیسم بدنمان را کنترل می کند بنابراین زمانی که هورمون بسیار زیادی تولید کند، بدن دچار پرکاری تیروئید می شود. حرارت بدن بالا رفته و ممکن است بیشتر گرسنه یا تشنه شوید، تپش قلب یا لرزش دست داشته باشید، احساس خستگی یا بیخوابی کنید، اسهال و کاهش وزن داشته باشید.

قند خون پایین:

دیابت دارید؟ درحالی که گلوکز خونتان ممکن است درست باشد، زمانی که می خوابید، در طول خواب این احتمال هست که میزان آن افت پیدا کند. ممکن است روز پرکاری داشته اید یا در بعد از ظهرش ورزش کرده اید و یا زمان شامتان دیر شده بوده است. اگر برای کنترل دیابت از انسولین یا داروهای از نوع سولفونیل اوره استفاده می کنید، ممکن است موجب افت قند خونتان در نیمه شب شود. زمانی که گلوکز بدنتان قبل از خواب از 140mg/dl (نرمال) پایین تر است یا می تواند ظرف چند ساعت پایین بیاید، قبل از خواب یک میان وعده داشته باشید.

آپنه خواب:

به طور خلاصه زمانی که فرد چنین مشکلی داشته باشد، تنفس وی بارها و بارها در طول خواب قطع می شود. به همین علت بدن اکسیژن نگرفته و  ممکن است در وضعیت “مبارزه یا مرگ” قرار بگیرید که باعث تعریق می شود. هر بار که تنفس شروع می شود به معنای یک انفجار کار در ماهیچه ها هم هست. افرادی که از دستگاه CPAP برای کمک به تنفس در طول شب استفاده می کنند، وضعیت تعریق شان در نیمه شب، نسبتا مثل افرادی است که آپنه خواب ندارند.

رفلکس اسید:

این تنها قلب درد و درد قفسه سینه نیست که می تواند شما را از خواب بیدار کند. بیماری رفلکس گوارش غذا (GERD) به عنوان یک علت تعریق در خواب مورد مطالعه قرار نگرفته است اما پزشکان می گویند ممکن است ارتباطی میان آنها وجود داشته باشد و درمان آن اغلب می تواند تعریق های شبانه را کاهش دهد. غذاهای کمتر خورده و قبل از خواب چیزی نخورید. از خوردن غذاهای تحریک کننده ای مثل غذاهای چرب، سرخ شده و آنهایی که با گوجه فرنگی درست می شود، قبل از خواب اجتناب کنید. اگر علائم خیلی زیاد است و یا بیش از چند بار در هفته رخ داده، با پزشکتان مشورت کنید.

لنفوم:

سرطان های زیادی می تواند باعث تعریق شبانه شوند اما شایع ترین آن لنفوم است. که در قسمتی از سیستم ایمنی بدن فرد مثل غدد لنفاوی، طحال، مغز استخوان و غده تیموس شروع می شود. تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به لنفوم هوچکین در هنگام خواب دچار تعریق شده و دمای بدنشان پایین می آید. آنها همچنین ممکن است احساس خستگی وخارش داشته باشند و بعد از نوشیدن الکل  به قسمت تومورها صدمه وارد شود. افرادی که مبتلا به لنفوم تهاجمی یا پیشرفته غیر هوچکین نیز هستند، در هنگام خواب ممکن است عرق بریزند.

داروها:

داروهای زیادی مانند داروهای بدون نسخه پایین آورنده تب مثل استامینوفن ها و NSAID ها مانند آسپرین و ایبوبروفن ممکن است باعث عرق ریختن در طول خواب شوند. داروهای ضدافسردگی قدیمی تر که سه حلقه ای یا TCAs نامیده می شوند به علاوه بویروپیون و ونلافاکسین، درمان جایگزینی هورمون و استروئیدهایی مثل کورتیزون و پردنیزون عموما عامل بروز این مشکل در نظر گرفته می شوند. بعضی از داروهای مورد استفاده برای آب سیاه و خشکی دهان نیز غدد تعریق را تحریک می کنند. این موارد را با پزشکتان مطرح کنید.

بیماری سل:

تقریبا نیمی از مبتلایان به این بیماری در شب هنگام خواب عرق می ریزند. باکتری ها معمولا در ریه ها رشد می کنند و در چنین حالتی فرد شاید مشکل جدی سرفه های دردناک همراه با خون و خلط های رنگی داشته باشد. همچنین ممکن است احساس تب، خستگی، ضعف و بی اشتهایی کند.

اضطراب:

استرس، نگرانی و وحشت می تواند منجر به تعریق در طول روز شود بنابراین عجیب نیست که بتواند همین تاثیر را در طول شب نیز بگذارد. کابوس ها و دیدن ارواح در خواب میان بزرگسالان بیش از کودکان شایع است اما در هردو گروه می تواند منجر به عرق ریختن همراه با تپش قلب شود. اگر این اختلالات در حال پیشرفت است یا منجر به مشکلات زیادی در زندگی تان شده با یک مشاور، تراپیست یا پزشک صحبت کنید.

HIV:

تب، درد یا تورم غدد لنفاوی و درد مفاصل علائم رایج بعد از گرفتن این ویروس و HIV مثبت اما در هر یک نفر از 10 نفر افرادی ست که مشکل عرق ریختن در خواب دارند. افرادی که با HIV زندگی می کنند علائمی مثل کاهش وزن و اسهال دارند که ممکن است باعث تعریق در خواب (یک بار در هفته یا بیشتر) شود. عفونت های فرصت طلب مربوط به ایدز مثل میکوباکتریوم آویوم (MAC و MAI) و سیتومگالوویروس نیز می تواند منجر به آن شود.

تومورها:

سرطان پروستات، سرطان کلیه و بعضی از تومور ها در تخمدان ها و بیضه ها  (هر دو سرطانی باشند یا نه) مثال های معمولی هستند از آنچه پزشکان “تومورهای جامد” نامیده که می توانند باعث عرق ریختن در خواب شوند. یک نوع پیشرفته از سرطان تیروئید و پانکراس نیز می تواند منجر به آن شود. عرق ریختن در خواب یکی از بهترین نشانه های سندروم کارسینوئید (تاثیر سرطان های نادری که بر سیستم گوارش یا ریه ها دیده می شود) است.

یائسگی:

تشخیص احساس گرفتگی قبل و بعد از آخرین پریود از تعریق های خواب می تواند سخت باشد. زنان جوان تر که هر دو تخمدانشان را برداشته اند یا کسانی که به دلیل شیمی درمانی قاعدگی شان متوقف شده است نیز این علائم را خواهند داشت. زمانی که این افراد دلواپس یا افسرده می شوند یا هر روز الکل می خورند بیشتر احتمال دارد که در خواب عرق کرده یا احساس گرگرفتگی کنند. اما تنها به این دلیل که یک زن در این سنین است (معمولا در دهه سنی 40 یا 50)، فرض بر این گذاشته نمی شود که عرق ریختن در خواب به یائسگی او مربوط است.

عفونت:

عفونت های باکتری تازه که غالبا با تب همراه است می تواند باعث عرق ریختن در خواب شود. برای مثال افراد می توانند از شیر خام یا پنیرهای پاستوریزه نشده یا اگر به حیوانات یا محصولاتشان رسیدگی می کنند، بروسلوز بگیرند. سایر عفونت های رایج باکتریایی آندوکاردیت (لایه داخلی قلب)، آستئومیلیت (استخوان) و یک گروه از عفونت ها در کبد که آبسه بیوژنیک نامیده می شود، هستند.

فئوکروموسیتوما:

این تومور نادر که در غدد فوق کلیوی رشد می کند، سرطانی نیست اما می تواند باعث شود بدن فرد هورمون های بسیار زیادی تولید کند که باعث بالا رفتن فشار خون ، تعریق در خواب، سردرد و تپش قلب می شود. بیشتر افراد مبتلا به فئوکروموسیتوما بین سنین 20 تا 50سال هستند. اگر به سختی فشار خون بالا را کنترل می کنید یا یک سابقه خانوادگی با این اختلال ژنتیکی دارید، بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوید.

تسکین آن را پیدا کنید:

دمای پایین تر در اتاق خواب و فن هایی که هوا را گردش می دهند خوابتان را راحت تر می کند. از ملحفه و لباس های خواب که راحت خشک می شوند و باعث عرق ریختن در خواب نمی شوند، استفاده کنید و از پارچه های مواد دار که باعث می شوند هوا به بدنتان نرسد، استفاده نکنید. اگر نمی توانید دلیل تعریق در خواب را تشخیص دهید، یک دفتر گزارش از وضعیت روزانه تان داشته باشید و آن را با پزشکتان در میان بگذارید. ایده آل است که بتوانید علل (نه فقط علائم) آن را درمان کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ