چرا همیشه گرمم است؟

parya
آیا احساس گرما می کنید؟ آیا این احساس همیشه با شماست؟ در این قسمت مطالبی را برای شما نوشته ایم که دلیل احساس همیشگی گرما راخواهید دانست.

چرا همیشه گرمم است؟

برای پاسخ به این که چرا همیشه گرمم است بهتر است تا انتها همراه ما باشید.

تیروئید پر کار:

احساس گرما می کنید؟ مشکل غده تیوئید می تواند عامل آن باشد. با پرکار بودن تیروئید، این غده هورمون زیادی طولانی می کند. این سرعت گرفتن در تولید هورمون ها باعث می شود بدن سوخت را به انرژی تبدیل کند که منجر به گرم شدن فرد می شود. ممکن است تشنه تر و گرسنه تر شده، عرق بریزید و تپش قلب بگیرید. همچنین ممکن است اسهال شده یا بدنتان به صورت دانه های خارشی بیرون بریزد. زنان ممکن است پریودهایشان سبک تر یا نامنظم شده و در باروری مشکل پیدا کنند.

یائسگی:

زمانی ست که دوره پریود در زنان متوقف می شود و معمولا در محدوده سنی 50 سالگی اتفاق می افتد. در این وضعیت فرد احتمال دارد دچار گرگرفتگی شود. در این هنگام یک افزایش مختصر و ناگهانی در دمای بدن رخ می دهد. یائسگی می تواند موجب عرق ریختن های شدید، سرگیجه و تپش قلب شود. این علائم معمولا قبل از آخرین دوره پریود شروع شده و می تواند برای چند سال طول بکشد. اگر این علائم شدید شد، پزشکتان ممکن است پیشنهاد دهد آن را با جایگزینی هورمون ها، دارو یا تغییر شیوه زندگی کنترل کنید.

نارسایی اولیه تخمدان ها:

احساس گرمای همیشگی زمانی رخ می دهد که تخمدان زنان تعداد نرمالی هورمون استروژن تولید نکرده یا به طور منظم تخمک ها را آزاد نمی کند. در این شرایط بارداری ممکن است سخت شود. همچنین ممکن است مانند علائم یائسگی احساس گر گرفتن و تعریق در خواب داشته باشید. اگر متوجه این مشکلات شدید یا پریودهایتان نامنظم شده، تمایلات جنسی تان کم شده و خشکی واژن دارید، با پزشکتان صحبت کنید.

تب:

بدن ما در دمای حدود 36.5 بهتر کار می کند. افزایش دما بدن و شاید تب داشتن، باعث احساس گرما و عرق ریختن در ما می شود. این اتفاق معمولا زمانی می افتد که بدن سعی می کند با میکروب هایی مثل باکتری ها یا ویروس ها مبارزه کند. مایعات، استراحت و داروهای بدون نسخه می تواند کمکتان کند. درمورد تب بالاتر از 39.5 درجه یا بیشتر یا در صورت بد شدن حال، به پزشکتان مراجعه نمایید. اگر علائم شدیدی مثل سردرد خیلی حاد، گرفتگی گردن، گیجی یا تشنج داشتید، فورا به بخش اورژانس بروید.

کافئین:

قهوه های کافئین دار می تواند ما را هشیارتر کرده و خواب آلودگی صبح را کم کند اما همچنین دمای بدن را افزایش می دهد. مصرف خیلی زیاد آن می تواند باعث افزایش فشار خون، قند خون و اسید معده و منجر به مشکل در خواب شود. پاکت روی چای، نوشیدنی های غیر الکلی، شکلات ها و داروها را بخوانید. واکنش های بدن خود را برای تشخیص اینکه مصرف چه مقدار از این نوشیدنی های کافئین دار برایتان زیاد است، بررسی کنید. 

غذاهای تند:

هنگامی که این فلفل های تند را در بشقاب های غذایی محلی اسپایسی می خورید، احساس می کنید ضربان قلبتان بالاتر رفته است؟ شاید احساستان درست باشد! غذاهای تند دمای بدن را بالا برده و حتی می تواند باعث عرق ریختن فرد شود. اما چیزی برای نگرانی وجود ندارد. بعضی از مطالعات نشان میدهد یک رژیم غذایی تند به نظر می رسد برای فرد خوب باشد. فقط در مصرف آن زیاده روی نکنید، بخصوص اگر متوجه شدید که باعث می شود حالتان بد شود.

ورزش:

اگر بدن سخت کار کند، سوخت بیشتری می سوزاند که باعث بالا رفتن حرارت بدن می شود. بدن سعی می کند از این حرارت با فرستادن خون گرم به اطراف پوست و سرد کردنش با عرق، راحت شود. اما گاهی اوقات نمی تواند در زمان کافی دما را پایین آورده و دمای داخلی بدن بالا می رود. زمانی که هوا گرم و شرجی ست این مشکل راحتر اتفاق می افتد و می تواند باعث گرمازدگی که یک وضعیت جدی است، شودو در این وضعیت به مراقبت های اورژانسی پزشک نیاز است.

گرمای هوا:

بدن مان سعی می کند که دمای خود را بدون توجه به اینکه هوا چطور است، در دمای 37 درجه حفظ کند. زمانی که هوا گرم و شرجی است، بدن خون را به سمت سطح پوست هدایت می کند و آن را با تعریق خنک نگه می دارد، اما نه فورا. این کار تا زمانی که بدن به دمای خاصی برسد انجام می شود. عدد دقیق آن متقاوت بوده و به سن، سلامتی و میزان تناسب اندام بستگی دارد. احتمالا حتی زمانی که بدن تان تلاش می کند تا خود را خنک کند، احساس گرما می کنید.

دیابت (نوع 1 و 2)

با این بیماری رگ های خونی تان به اندازه ای که باید عریض نمی شوند که رسیدن خون را به راحتی به سطح پوست برساند و آن راخنک کند. غدد تعریق که قرار است پوست را خنک کنند، به خوبی کار نخواهد کرد و پایین آمدن درجه حرارت را به اندازه نرمال سختر می کند.

سن:

زمانی که سنتان بالاتر می رود، سیستم خنک کننده بدنتان به خوبی کار نمی کند. اگر هوای بیرون گرم باشد، قلبتان نیاز دارد تا خون بیشتری به سطح پوستتان پمپاژ کند. همینطور که سن بالاتر می رود، قلب به همان قدرت نیست، بنابراین مجبور است سختر کار کند. به علاوه رگ های خونی ممکن است به اندازه قبل عریض نباشند، بنابراین نمی تواند فورا خون  را به سطح پوست برساند.

بیماری های قلبی عروقی:

اگر این مشکل را داشته باشید، رگ های خونی آنقدری که باید خون را بسط نداده و سیستم سرمایشی عرق محور بدنتان هم کار نمی کند. اینها باعث می شود که خنک کردن بدن زمانی که گرمتان لست، سختر می شود. این مشکل می تواند خطرناک هم شود. اگر قلب ضعیفی داشته باشید، ممکن است پمپاژ خون به سطح پوست به آن فشار وارد کرده که حتی منجر به حمله قلبی شود.

آب خیلی کمی می خورید:

اگر آب بدنتان کافی نباشد، به اندازه کافی عرق نخواهید کرد و بدنتان نمی تواند به سادگی خود را خنک کند. اگر فکر می کنید ممکن است آب کافی به بدنتان نرسیده باشد، زمانی که هوا گرم است بیرون رفته اید یا بیرون کار می کنید، یک بطری آب یخ همراه خودتان داشته باشید.

اندامتان خارج از فرم است:

زمانی که تناسب اندام داشته باشید، می تواند در خنک نگه داشتنتان کمک کند. واضح نیست که چرا، اما مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتر ایروبیک می کنند (که باعث پمپاژ خون می شود) زمانی که گرمشان است، راحتر خنک می شوند. و البته داشتن تناسب اندام برای قلب، وزن و حتی خلق و خوی تان هم خوب است.  

به هوای گرم عادت ندارید:

زمان بیشتری را در بیرون گذراندن، برای عادت کردن بدن به گرما، راه آسان تری است. تقریبا برای یک فرد سالم 2 هفته طول می کشد تا به درجه هوای جدید عادت کند (اگر فرد مسن یا بیمار باشد، این زمان طولانی تر می شود). هنگامی که این کار را انجام بدهید، احساس خنکتر بودن خواهید کرد و بدنتان در نگه داشتن سرما و آب بدن زمانی که کار سخت می کنید، بهتر عمل خواهد کرد. نگه داشتن درمای داخل اتاق 10 درجه خنک تر از درمای بیرون نیز می تواند کمکتان کند.

چاقی:

افراد لاغر نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند، کمتر گرمشان می شود. هر چقدر چاق تر باشید، پوست سطحی به ازای هر کیلو کمتر می شود، در نتیجه قدرت خنک کنندگی بدن هم کمتر می شود. اگر نیاز است که چند کیلو وزن کم کنید با پزشکتان در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی سالم صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ